2006-11-16, 00:37
Medlem
aryan_utophias avatar
Jag gjorde en tråd för några dagar sen om att flytta till Malmö.

Jag funderar också på att flytta till Umeå, jag vill långt bort ifrån mellansverige o familjen, o Umeå har fördelen att det ligger ännu längre bort.

Dessvärre verkar vädret förjävligt, det är långt bort från kontienten och man har ingen möjlighet att resa med ryanair eller liknande.

Fördelen med Umeå över Malmö verkar vara att Umeå definitivt är en mycket tryggare stad, och inte så extremt mångkulturell?

Men hur är stan förövrigt? finns det bra nöjesliv? Jag har iofs bara tänkt bo i Umeå under min studietid.. Och man kommer ju ändå inte ha så mycket pengar över förmodligen.. så det gör ju att man ändå inte kan dra nytta av fördelarna att bo i en större stad som Malmö..
Citera
2006-11-16, 00:42
Medlem
Haecceitys avatar
Definitivt tryggare. Definitivt mindre nöjesliv, även om det blivit bättre på senare år. Men eftersom du ska studera har du ju tillgång till studenthaken och där vet jag inte längre hur det är, länge sedan jag studerat klart. Vädret. Ja vad ska man säga. Snö, slask och blåsigt. Lägg till -15 i december-februari.
Men jag trivs här. Kommer aldrig flytta härifrån.
Citera
2006-11-16, 00:45
Medlem
aryan_utophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haecceity
Definitivt tryggare. Definitivt mindre nöjesliv, även om det blivit bättre på senare år. Men eftersom du ska studera har du ju tillgång till studenthaken och där vet jag inte längre hur det är, länge sedan jag studerat klart. Vädret. Ja vad ska man säga. Snö, slask och blåsigt. Lägg till -15 i december-februari.
Men jag trivs här. Kommer aldrig flytta härifrån.

Jag glömde fråga om det förut, men vilka områden är bra, o vilka ska man undvika? ghetton osv..
Citera
2006-11-16, 01:52
Medlem
Aquabots avatar
Vädret är ju till Umeås fördel, sitter nu i Uppsala och börjar gråta varje gång jag tittar ut genom fönstret och inser vilket helvete "vintrarna" här nere innebär... Plus att du får ljusare somrar.

Plus att norrlänningar är så otroligt mycket trevligare än sörlänningar, det går fan inte att jämföra...
Citera
2006-11-16, 01:57
Medlem
Haecceitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aryan_utophia
Jag glömde fråga om det förut, men vilka områden är bra, o vilka ska man undvika? ghetton osv..
Bra områden är väl Röbäck, Böleäng och Nydalahöjd. Ålidhem är bättre än sitt rykte. Riktiga soptippar är Ersboda och Tomtebo.
Citera
2006-11-16, 09:39
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Bra områden är väl Röbäck, Böleäng och Nydalahöjd. Ålidhem är bättre än sitt rykte. Riktiga soptippar är Ersboda och Tomtebo.

Håller inte riktigt med. Ska du plugga så är egentligen alla områden som ligger nära Universitetet helt OK, inklusive Tomtebo.
Citera
2006-11-16, 14:34
Medlem
skinner5000s avatar
Inget område är dåligt, men Röbäck och Ersmark ligger långt ifrån universitetet. På Östra ersboda bor det mycekt invandrare, men det är tryggt där ändå tycker jag. Det är lite problem med rån, misshandel och liknande i Umeå överlag.

Här har du en karta över universitetet och stadsdelarna runt om kring. Ingen av dom är direkt dåliga även om du bör undvika Fysikgränd på Ålidhem om du inte gillar röjarfester (vilket många ioförsig gör)
http://www.chem.umu.se/stodfunktioner/images/umekarta.jpg

Själv älskar jag klimatet här. Man har ordentliga somrar och ordentliga vintrar. Jag föredrar ordentligt med snö istället för den där slasken som södra Sverige har. Snön har ju många fördelar också. Vi åkte draghundssläde, körde skoter, for och åkte slalom osv när jag pluggade.
Sommaren är inte heller så kass, det blir ordentligt varmt med temperaturer runt 30 grader.

När det gäller resande så är Umeå inte heller så kasst. Du tar dig till Stockholm för 350kr med flyg om du har lite framförhållning. Flygplatsen ligger dessutom mycket nära stan så det tar inte så lång tid att cykla eller ta bilen dit.

Edit: Själv bodde jag på Mariehem under min studietid. Mariehem finns inte med på kartan men ligger typ 2 km norr om Universitetet. På Mariehem bor mycket studenter men även barnfamiljer och annat. Man har även nära till Nydalasjön som har många grillplatser, fiskevatten, badplatser, skidspår stora skogsområden osv. En annan fördel är att du har kanske stans bästa mataffär i form av ICA Mariehem, bra utbud, bra service och det går alltid fort att handla där.
Det är några kilometer (3-4 kanske?) ner till centrum dessutom. Tar typ 7-10 min med buss eller 10-12 min om du cyklar i normal fart.
Citera
2006-11-16, 16:19
Medlem
polvos avatar
Vad är det för fel på ålidhem? Jag tycker det satt som ett smäck att bo där när man pluggade.

Annars tycker jag att umeå suger. Urtråkigt uteliv, det kommer aldrig någon bra musik dit upp, det är mycket STUDENTER med versaler.
Plus alla jävla iksu-muppar. Jag lovar 80% av umeås befolkning är besatt av iksu och annat jävligt hurtigt.
Citera
2006-11-16, 21:25
Medlem
Citat:

Nja där har du fel. Bra områden vet jag inte riktigt, bodde på carlshem/gimonäs under min uppväxt men dit har man nog inte råd som student att flytta, villor och allt. Undvik Ålidhem, Ersboda pga ghettofaktorn, sen om du vill slippa hockeytokiga, snusande, inavlade och motorinstresserade idioter så bör du undvika Teg och Vännäs. Tomtebo har ju väldigt mycket barnfamiljer.. Eller nu när jag tänker efter så finns det väl ett par zigenare och turkar i lägenheterna men större delen av tomtebo är väl villaområden?

Mariehem kanske vore nåt för dig, lägenheter/små "hus", ett eget mariehem-centrum med frisör, icabutik, turkkiosk och pizzeria samt nära till Nydala om du känner för att bada eller jogga.

Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Edit: Själv bodde jag på Mariehem under min studietid. Mariehem finns inte med på kartan men ligger typ 2 km norr om Universitetet. På Mariehem bor mycket studenter men även barnfamiljer och annat. Man har även nära till Nydalasjön som har många grillplatser, fiskevatten, badplatser, skidspår stora skogsområden osv. En annan fördel är att du har kanske stans bästa mataffär i form av ICA Mariehem, bra utbud, bra service och det går alltid fort att handla där.
Det är några kilometer (3-4 kanske?) ner till centrum dessutom. Tar typ 7-10 min med buss eller 10-12 min om du cyklar i normal fart.

Edit: Fan, du hann före. Som sagt, mariehem är nog det bästa området att bo på om man inte har överdrivet med pengar.
Citera
2006-11-16, 21:56
Medlem
zhypers avatar
Röbäck är nog bland de tryggaste, dock långt till Universitetet, direktbussar går dit 07.35 så det är rätt lugnt ändå. Finns väldigt få invandrarfamiljer och en zigenarfamilj, de stör dock endast ica med sina snatterier. Misshandel och liknande har jag aldrig hört talas om.
Citera
2006-11-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zhyper
Röbäck är nog bland de tryggaste, dock långt till Universitetet, direktbussar går dit 07.35 så det är rätt lugnt ändå. Finns väldigt få invandrarfamiljer och en zigenarfamilj, de stör dock endast ica med sina snatterier. Misshandel och liknande har jag aldrig hört talas om.

Fotbollstokiga raggare är nog sådär lagomt kul att bo med också? För det är iallafall min bild av Röbäck . K
Citera
2006-11-16, 23:15
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanson
Fotbollstokiga raggare är nog sådär lagomt kul att bo med också? För det är iallafall min bild av Röbäck . K

haha, här finns inte en enda raggare, det kan jag lova dig! Vill man ha raggare så kan man ta närmsta buss till vännäs, där växer de på träd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in