Inget område är dåligt, men Röbäck och Ersmark ligger långt ifrån universitetet. På Östra ersboda bor det mycekt invandrare, men det är tryggt där ändå tycker jag. Det är lite problem med rån, misshandel och liknande i Umeå överlag.
Här har du en karta över universitetet och stadsdelarna runt om kring. Ingen av dom är direkt dåliga även om du bör undvika Fysikgränd på Ålidhem om du inte gillar röjarfester (vilket många ioförsig gör)
http://www.chem.umu.se/stodfunktioner/images/umekarta.jpg
Själv älskar jag klimatet här. Man har ordentliga somrar och ordentliga vintrar. Jag föredrar ordentligt med snö istället för den där slasken som södra Sverige har. Snön har ju många fördelar också. Vi åkte draghundssläde, körde skoter, for och åkte slalom osv när jag pluggade.
Sommaren är inte heller så kass, det blir ordentligt varmt med temperaturer runt 30 grader.
När det gäller resande så är Umeå inte heller så kasst. Du tar dig till Stockholm för 350kr med flyg om du har lite framförhållning. Flygplatsen ligger dessutom mycket nära stan så det tar inte så lång tid att cykla eller ta bilen dit.
Edit: Själv bodde jag på Mariehem under min studietid. Mariehem finns inte med på kartan men ligger typ 2 km norr om Universitetet. På Mariehem bor mycket studenter men även barnfamiljer och annat. Man har även nära till Nydalasjön som har många grillplatser, fiskevatten, badplatser, skidspår stora skogsområden osv. En annan fördel är att du har kanske stans bästa mataffär i form av ICA Mariehem, bra utbud, bra service och det går alltid fort att handla där.
Det är några kilometer (3-4 kanske?) ner till centrum dessutom. Tar typ 7-10 min med buss eller 10-12 min om du cyklar i normal fart.