Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-11, 11:27
  #769
Medlem
theshades avatar
Jag hoppar in och kan glatt meddela att efter över en månad har mina två lådor från Azarius kommit igång. Jag hade gett upp hoppet och mailat dem osv. Kompisens lådor fungerade fint men inte mina. Såg lite mögel på insidan av påsen som jag tog bort och lät skiten stå i skåpet tills jag igår tog en titt "bara för att". Yehoo!

Så få inte panik om det inte händer något på 4-5 veckor. Jag hade tur som inte kastade skiten när jag trodde hoppet var ute.
Citera
2010-05-11, 13:12
  #770
Medlem
Kung-Kongs avatar
Någon som beställt nyligen? Får man lådorna fort eller är det en massa tjafs först?
Citera
2010-05-11, 16:54
  #771
Avstängd
Bultiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Kong
Någon som beställt nyligen? Får man lådorna fort eller är det en massa tjafs först?

Inte gjort det, men det är lugnt.. Beställt där flera gånger.. 2-4 gånger nånting typ.. Sista gången var det två growboxar med 14g atlantis truffle.. Allt går igenom.. Annars är det jävligt lätt att göra sin egna låda, bara beställa plastlådan och filterbag, sporprint, fixa lite vermikulit och rismjöl..

Lyckades göra en egen med typ två gånger så mycket substrat och mycelium och de växer på
Citera
2010-05-11, 18:11
  #772
Medlem
Kung-Kongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Inte gjort det, men det är lugnt.. Beställt där flera gånger.. 2-4 gånger nånting typ.. Sista gången var det två growboxar med 14g atlantis truffle.. Allt går igenom.. Annars är det jävligt lätt att göra sin egna låda, bara beställa plastlådan och filterbag, sporprint, fixa lite vermikulit och rismjöl..

Lyckades göra en egen med typ två gånger så mycket substrat och mycelium och de växer på
Härligt!
Man får ta och tacka för svaret.
Lycka till med lådan :>
Citera
2010-05-13, 03:46
  #773
Medlem
ungefär hur stor är boxen? (cubensis från fanten) och gör de något om temperaturen skulle sjunka/stiga nån grad för mycket i typ 1-2 dagar eller om den stiger och sjunker ofta? och räcker det med en vanlig skrivbordslampa i en byrå? de står säkert redan någonstans i tråden men jag orkar inte beta av över 60 sidor^^

edit: ingen som har lust att slänga upp en bild på en klar skörd?
som ni kanske märker så är det första gången
__________________
Senast redigerad av mshk 2010-05-13 kl. 03:49.
Citera
2010-05-14, 15:56
  #774
Avstängd
Bultiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mshk
ungefär hur stor är boxen? (cubensis från fanten) och gör de något om temperaturen skulle sjunka/stiga nån grad för mycket i typ 1-2 dagar eller om den stiger och sjunker ofta? och räcker det med en vanlig skrivbordslampa i en byrå? de står säkert redan någonstans i tråden men jag orkar inte beta av över 60 sidor^^

edit: ingen som har lust att slänga upp en bild på en klar skörd?
som ni kanske märker så är det första gången

17 x 10,7 x 7 cm - dimensionerna på elefantens cubensis growbox. +- 5 mm.

Nej, det gör inget om temperaturen går ner eller upp lite på en grad eller två.

Ja, en lampa räcker.. Täck för sidorna med något så kommer svamparna växa sig fina och raka. Jag använder kartonglådan man fick med.
__________________
Senast redigerad av Bultis 2010-05-14 kl. 16:01.
Citera
2010-05-15, 15:30
  #775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
17 x 10,7 x 7 cm - dimensionerna på elefantens cubensis growbox. +- 5 mm.

Nej, det gör inget om temperaturen går ner eller upp lite på en grad eller två.

Ja, en lampa räcker.. Täck för sidorna med något så kommer svamparna växa sig fina och raka. Jag använder kartonglådan man fick med.

okey tack för svar=) okey bra, den ligger stadigt på 23,9 så de vart inga problem med det, täcka för utvändigt?
Citera
2010-05-15, 20:35
  #776
Avstängd
Bultiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mshk
okey tack för svar=) okey bra, den ligger stadigt på 23,9 så de vart inga problem med det, täcka för utvändigt?


Sidorna.. Svamp kan växa i total mörker om det är sådana omständigheter, det rekommenderas ljus för att de ska växa åt rätt håll.. Från sidorna på boxen kommer ljus in och de kan då växa; upp och ner, krokigt, snett osv..
Citera
2010-05-16, 14:34
  #777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Sidorna.. Svamp kan växa i total mörker om det är sådana omständigheter, det rekommenderas ljus för att de ska växa åt rätt håll.. Från sidorna på boxen kommer ljus in och de kan då växa; upp och ner, krokigt, snett osv..

gör väl inget om dom är snea osv bara man hamnar i en annan värld så är jag nöjd
Citera
2010-05-16, 14:55
  #778
Avstängd
Bultiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mshk
gör väl inget om dom är snea osv bara man hamnar i en annan värld så är jag nöjd

Givetvis, men att de växer exempelvis nedåt i substratet istället för uppåt gör att det uppstår komplikationer i form av att man måste gräva i hela substratet för att man ska få upp svampen
Citera
2010-05-16, 16:53
  #779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Givetvis, men att de växer exempelvis nedåt i substratet istället för uppåt gör att det uppstår komplikationer i form av att man måste gräva i hela substratet för att man ska få upp svampen

jo de är juh klart, men om jag använder lampa så kommer det bli för varmt för dom ist;/
Citera
2010-05-20, 16:34
  #780
Medlem
Cranits avatar
Fått hem från elefanten för någon dag sedan. Allt gick som smort, jag hoppas att odlingen blir mögelfri. Hade varit härligt med ett gäng torkade svampar för de dagar under sommaren som man mår riktigt bra. Att svampa när allt är perfekt får en att må bra i minst en halv vecka efteråt, om inte längre. Man kan ha kul utan, så klart. Men de som har provat vet nog vad jag menar

Bästa naturliga drogen om man ska välja att nyttja endast en sak någon gång ibland när tillfället känns rätt. Och torkade svampar håller länge när de är propert förvarade, vilket också är kanon
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback