Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 11:29
  #1969
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiaitchsi
Är det så att man kan beställa hem ett growkit utan att farbror-blå kommer och knackar på dörren?
Ifall svaret är ja, hur bör jag gå tillväga för att dra igång en liten odling som hobby?
Tacksam för svar!
Skulle också vilja ha ett svar på den frågan!

Om man beställer ett growkit från elephantos, vad finns det för risker i tullen egentligen?
Kan man säga att man bara är intresserad av svampar ur ett vetenskapligt perspektiv och således spela dum? Kan man få böter/fängelsestraff för att ha beställt ett growkit?
Tacksam om någon kan skänka lite ljus över detta!

Mvh
Citera
2017-01-11, 12:20
  #1970
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiaitchsi
Är det så att man kan beställa hem ett growkit utan att farbror-blå kommer och knackar på dörren?
Ifall svaret är ja, hur bör jag gå tillväga för att dra igång en liten odling som hobby?
Tacksam för svar!
Kan fastna i tullen och du får ett fint brev. Köp sporer istället.
Citera
2017-01-11, 16:37
  #1971
Medlem
Bombardinis avatar
Tjena!


Jag gjorde misstaget att beställa "beginner growkitet" från elefanten. Alltså det paket som innehåller pump och kanyl med sporer. Det har tagit lite för lång tid för paketet att komma fram och jag misstänker att paketet fastnat i tullen. Brukar husrannsakan ske ganska snart eller kan det gå upp till flera månader eller till och med år, om det nu skulle vilja sig så illa?

Vänligen
Citera
2017-01-14, 08:56
  #1972
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Skulle också vilja ha ett svar på den frågan!

Om man beställer ett growkit från elephantos, vad finns det för risker i tullen egentligen?
Kan man säga att man bara är intresserad av svampar ur ett vetenskapligt perspektiv och således spela dum? Kan man få böter/fängelsestraff för att ha beställt ett growkit?
Tacksam om någon kan skänka lite ljus över detta!

Mvh
Jag påstår inte att det aldrig händer, men enligt min egen erfarenhet av att beställa från Elephantos så har jag aldrig haft problem med det.
Jag har beställt hem färdigpreppade svampboxar minst ett tiotal gånger, och har alltid fått hem dom utan något problem.
Men som sagt var, det är ju endast min egen erfarenhet.
Citera
2017-01-16, 20:23
  #1973
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
Jag påstår inte att det aldrig händer, men enligt min egen erfarenhet av att beställa från Elephantos så har jag aldrig haft problem med det.
Jag har beställt hem färdigpreppade svampboxar minst ett tiotal gånger, och har alltid fått hem dom utan något problem.
Men som sagt var, det är ju endast min egen erfarenhet.
Tack för din input hur som helst!

Skulle dock vara intressant att få svar från någon med insikt i hur tull/polis skulle agera om ett growkit "fastnade" i tullen!
Citera
2017-01-20, 11:54
  #1974
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Tack för din input hur som helst!

Skulle dock vara intressant att få svar från någon med insikt i hur tull/polis skulle agera om ett growkit "fastnade" i tullen!

Finns 2 möjligheter:

De skickar ett brev till dig att de hittat detta och att det är olagligt, etc, och vill att du ska ringa/komma in och förklara dig. Då kan du bara ringa och säga att du inte har en aning om vad fan de snackar du om, att du inte beställt något och att de bara kan ta och kasta vad det nu är de fått tag på (du vet ju inte ens vad en "growbox" är för något!). Då förverkar de bara paketet och inget mer händer. De kan egentligen inte fälla dig eftersom de inte kan bevisa att det är du som beställt paketet. Visst, rent teoretiskt skulle de kunna börja gräva i din kreditkortshistorik och liknande, men det orkar de aldrig om det inte gäller mängder och knappt ens då. Detta är standardförfarande vid postpaket som tas i tullen, så det kan du vara rätt säker på.

Har du extrem otur alternativt har beställt större mängder så kan de vara sviniga och släppa igenom paketet som om inget har hänt och sen komma på besök tre veckor senare när din odling är i full rulle.

Så för att vara på den säkra sidan:

* Beställ med så lite elektroniska spår som möjligt. Betala kontant eller med bitcoins eller liknande om du kan, till exempel. Oftast är det lugnt att använda sitt eget kreditkort, men fastnar det i tullen känns det extra bra om man lagt ned lite tid på att sopa igen så mycket spår som möjligt, det vet jag av egen erfarenhet.

* Använd gärna en målvakt. Dvs beställ inte hem till den adress som du sen tänkt att odla på.

Gör du dessa saker så bör det vara 99.9% lugnt att beställa och det du får ställa in dig på som ett "worst case scenario" i så fall är att du blir av med pengarna och det du beställt. Vilket ju är rätt OK för de flesta.

Lycka till!
Citera
2017-01-20, 14:19
  #1975
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Finns 2 möjligheter:

De skickar ett brev till dig att de hittat detta och att det är olagligt, etc, och vill att du ska ringa/komma in och förklara dig. Då kan du bara ringa och säga att du inte har en aning om vad fan de snackar du om, att du inte beställt något och att de bara kan ta och kasta vad det nu är de fått tag på (du vet ju inte ens vad en "growbox" är för något!). Då förverkar de bara paketet och inget mer händer. De kan egentligen inte fälla dig eftersom de inte kan bevisa att det är du som beställt paketet. Visst, rent teoretiskt skulle de kunna börja gräva i din kreditkortshistorik och liknande, men det orkar de aldrig om det inte gäller mängder och knappt ens då. Detta är standardförfarande vid postpaket som tas i tullen, så det kan du vara rätt säker på.

Har du extrem otur alternativt har beställt större mängder så kan de vara sviniga och släppa igenom paketet som om inget har hänt och sen komma på besök tre veckor senare när din odling är i full rulle.

Så för att vara på den säkra sidan:

* Beställ med så lite elektroniska spår som möjligt. Betala kontant eller med bitcoins eller liknande om du kan, till exempel. Oftast är det lugnt att använda sitt eget kreditkort, men fastnar det i tullen känns det extra bra om man lagt ned lite tid på att sopa igen så mycket spår som möjligt, det vet jag av egen erfarenhet.

* Använd gärna en målvakt. Dvs beställ inte hem till den adress som du sen tänkt att odla på.

Gör du dessa saker så bör det vara 99.9% lugnt att beställa och det du får ställa in dig på som ett "worst case scenario" i så fall är att du blir av med pengarna och det du beställt. Vilket ju är rätt OK för de flesta.

Lycka till!
Tack för ett utsökt svar! Det var precis det här jag letade efter! Tvåtusen oskulder skall tillfalla dig efter din bortgång! :P
Citera
2017-01-23, 20:12
  #1976
Medlem
Kockistens avatar
Hallå allihopa!
Är det någon som har erfarenhet av Elephantos kits?
Har suttit och kollat där ett tag nu och de har ju faktiskt ganska mysiga saker där, så tänkte nog lägga en order snart.
Hur ser lagen ut med allt det här? Man får väl lov att köpa och få allting skickat till Sverige 100% lagligt så länge man inte använder sakerna, eller har jag missuppfattat någonting?
Tacksam för svar!
Citera
2017-01-24, 02:11
  #1977
Medlem
Tänkte beställa king cambodja grow kit, albino grow kit och en värmematta + lite supplies
Tror ni att beställningen kommer fram? Kan man beställa med kort eller är det bättre att göra det med bitcoins? (Tacksam för svar)
Citera
2017-03-06, 14:25
  #1978
Medlem
GuldBuddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombardini
Tjena!


Jag gjorde misstaget att beställa "beginner growkitet" från elefanten. Alltså det paket som innehåller pump och kanyl med sporer. Det har tagit lite för lång tid för paketet att komma fram och jag misstänker att paketet fastnat i tullen. Brukar husrannsakan ske ganska snart eller kan det gå upp till flera månader eller till och med år, om det nu skulle vilja sig så illa?

Vänligen

Hur har det gått för dig? Har du fått fram paketet utan problem?
Går i tankarna att beställa... men är lite nojig.
Citera
2017-03-06, 17:20
  #1979
Medlem
Kockistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldBuddah
Hur har det gått för dig? Har du fått fram paketet utan problem?
Går i tankarna att beställa... men är lite nojig.
Gubbar, jag är inne på min tredje box i år. Vad är problemet?
Citera
2017-03-14, 19:54
  #1980
Medlem
Bombardinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldBuddah
Hur har det gått för dig? Har du fått fram paketet utan problem?
Går i tankarna att beställa... men är lite nojig.

Det gick bra, paketet kom fram utan att de kollade innehållet. Jag rekommenderar att använda en målvakt och ev. betala med bitcoins!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback