2009-03-20, 17:04
Medlem
syrabatteriets avatar
Det är nästan sex år sen nu, men jag beställde ett grow kit, minns inte vilket eller från vilken sida, men jag hade surfat runt ett tag på olika forum för att hitta rätt.
Följde alla instruktioner, dvs skaffade ett akvarium av bra storlek, var extremt noga med hygien, fuktighet och temperatur. Enligt leverantören kunde jag få ut två till tre goda skördar.
När jag var inne på den femte monsterskörden fick jag slänga allt pga flytt hem till Sverige (lugn, jag sparade sista skörden). Ger mig inte på en gissning om mängden svamp totalt, men vi hade så det räckte riktigt länge. Tröttnade faktiskt tillslut.
Med andra ord, vårdar du dina mykologiska små husdjur väl gör dom dig glad under en lååång tid.
Citera
2009-03-20, 17:28
Medlem
Beställde en box från vår kära elefant för ett tag sen, inga som helst problem med leveransen och jag fick hem den 2 dagar senare.
Men när det var dags att sätta igång den såg jag att det var ett antal områden som redan var täckta av en vit ludd, dessvärre var där även en del gröna inslag i dessa, kan boxen verkligen bli angripen innan man får hem den.
Någon som varit med om detta innan!!!
WHAT TO DO?!
Citera
2009-03-20, 18:28
Medlem
Hej jag ahr nyss skördat min första flush å tänkte fråga, ska jag fylla upp lådan med vatten å låta den stå 12 timmar igen?
Citera
2009-03-21, 11:54
Medlem
jontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vittpularkul
Hej jag ahr nyss skördat min första flush å tänkte fråga, ska jag fylla upp lådan med vatten å låta den stå 12 timmar igen?
Korrekt!
Citera
2009-03-22, 22:56
Medlem
drakflygares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DhaStoner
Tjena, fick min growbox från elefanten idag. Insidan av boxen är fuktig nu när jag öppnade paketet? Sen är det typ nåt vitt lite överallt typ som spindelnät i boxen... ser ut som mögel.

Är detta normalt?

Citat:
Ursprungligen postat av Maestaren
Beställde en box från vår kära elefant för ett tag sen, inga som helst problem med leveransen och jag fick hem den 2 dagar senare.
Men när det var dags att sätta igång den såg jag att det var ett antal områden som redan var täckta av en vit ludd, dessvärre var där även en del gröna inslag i dessa, kan boxen verkligen bli angripen innan man får hem den.
Någon som varit med om detta innan!!!
WHAT TO DO?!

Alltså det vita är ju mycelia och det är så som det ska vara. Boxen blir ju princip helt vit av all mycelia. Om det är grönt däremot så är det antagligen mögel, men det är ju bara att prova starta boxen och köra och se om det händer någonting.
Citera
2009-04-02, 23:40
Medlem
Acovskis avatar
Har inte orkat kolla genom hela tråden , Men nån som vet om det är olagligt med snabelns growbox som man bara tillsätter vatten med? och om inte, vad händer om dom tar den , får man böter eller tar dom den bara.
Citera
2009-04-03, 10:07
Medlem
CravenKittens avatar
En growbox, sporeprint eller spore syringe är helt laglig. Svampen blir olaglig först då myceliet börjat växa, men fram tills dess är det helt lagligt. Det finns en risk att man kan bli taget för förberedelse till olaga brott osv. Men den risken är hyfsat minimal. Jag har själv aldrig hört talas om någon som blivit haffad pga att denne beställt en growbox eller liknande.
Citera
2009-05-11, 19:02
Medlem
MetalStallions avatar
Fick precis hem en liten magisk låda.
Imorgon bitti så är det dags för att hälla ut vattnet och sedan är det mother fucking ON!

Tänkte skicka iväg lite bilder hit sen när dem små jävlarna börjar ploppa upp (om det går bra dvs. i annat fall är det här mitt sista inlägg någonsin!... I den här tråden ).

mvh // Metallhingsten
Citera
2009-05-12, 14:06
Medlem
Ozneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalStallion
Fick precis hem en liten magisk låda.
Imorgon bitti så är det dags för att hälla ut vattnet och sedan är det mother fucking ON!

Tänkte skicka iväg lite bilder hit sen när dem små jävlarna börjar ploppa upp (om det går bra dvs. i annat fall är det här mitt sista inlägg någonsin!... I den här tråden ).

mvh // Metallhingsten

Grattis! Fick själv hem min box idag också, nu är det bara att vänta med spänning! Nu blir det bara till att se vems små svampar som ploppar upp först
Citera
2009-05-13, 12:46
Medlem
Ozneks avatar
Ojoj, gör fel redan på första steget, fan vad jag känner mig idiotisk... Tror ni att odlingen växer även fast jag glömde hälla ut vattnet efter 12 timmar? Blev efter ca 22 timmar istället. Tänkte att tolv timmar var ett dygn. Man borde nog vara nykter om man håller på med sådant här...
Citera
2009-05-13, 13:12
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oznek
Ojoj, gör fel redan på första steget, fan vad jag känner mig idiotisk... Tror ni att odlingen växer även fast jag glömde hälla ut vattnet efter 12 timmar? Blev efter ca 22 timmar istället. Tänkte att tolv timmar var ett dygn. Man borde nog vara nykter om man håller på med sådant här...
Det bör inte vara några problem. Risken för mögel kan öka, men det är inte med mycket heller. Se till att allt vatten har runnit ut så ska det gå bra.
Citera
2009-05-13, 13:40
Medlem
AnotherNoOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oznek

haha jag gjorde samma sak för några veckor sedan! gick och la mig och glömde bort de små stackarna
är inne på fjärde skörden nu, och har inte märkt något negativt av det, så det är nog ingen fara!! se till alltid sprita händerna ordentligt när du hanterar boxen/påsen... lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in