Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-13, 16:19
  #1957
Medlem
MichaelBickles avatar
https://anonmgur.com?83886bd9fec4fad...8990d67b22.jpg

Var borta ifrån mitt kära kit en natt för mycket Är dessa ätbara tro? De svar jag hittat är att det inte ska vara farligt att äta när de släppt sina sporer och blivit lite svarta och att boxen inte heller tar skada av det, men vill dubbelkolla.

Man blir ju fundersam eftersom de säger på elephantos att man ska skörda innan hattarna slagit ut.

Tacksam för svar!
Citera
2016-11-13, 17:31
  #1958
Medlem
Truffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelBickle
https://anonmgur.com?83886bd9fec4fad...8990d67b22.jpg

Var borta ifrån mitt kära kit en natt för mycket Är dessa ätbara tro? De svar jag hittat är att det inte ska vara farligt att äta när de släppt sina sporer och blivit lite svarta och att boxen inte heller tar skada av det, men vill dubbelkolla.

Man blir ju fundersam eftersom de säger på elephantos att man ska skörda innan hattarna slagit ut.

Tacksam för svar!


Dom ser iaf ätbara ut på bilden iaf !
Foten ser helt ok & ingen mögel vad ja kan se !
Citera
2016-11-13, 17:47
  #1959
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelBickle
https://anonmgur.com?83886bd9fec4fad...8990d67b22.jpg

Var borta ifrån mitt kära kit en natt för mycket Är dessa ätbara tro? De svar jag hittat är att det inte ska vara farligt att äta när de släppt sina sporer och blivit lite svarta och att boxen inte heller tar skada av det, men vill dubbelkolla.

Man blir ju fundersam eftersom de säger på elephantos att man ska skörda innan hattarna slagit ut.

Tacksam för svar!
Jag har käkat svampar som sett ut så där. Blivit en resa iaf
Citera
2016-11-14, 18:48
  #1960
Medlem
Tja,

Beställde hem två kits för ett tag sedan som jag tagit hand om efter alla de hänvisningar som finns, I det ena kitet växer de precis som de ska, kanske en lite sämre skörd än vad jag förväntat, men kanske får ut mer i den andra flushen. Därimot så har det i den andra boxen rest sig endast en stor cubensis, hur de kommer sig vet jag inte och undrar om någon av er vet, det växer inget mycel och jag aktivera den exakt samtidigt som det första kitet som nu har börjat släppa sporer.

Kan man plocka enstaka svampar åt gången och låta några växa en dag till eller dylikt? Eller är det bäst att skörda alla samtidigt, stora som små, vad kan man göra för att få bättre och svamprikare skördar? Eller är det mer indviduellt hur strains växer osv, och hur pass mycket spelar de kliniska in, dvs handskar, munmask etc?
Citera
2016-11-21, 15:41
  #1961
Medlem
GuldBuddahs avatar
går i tankarna om att dra en order och funtade på denna:
https://azarius.se/smartshop/magic-m...y-ohne-spores/

Någon som har erfarenhet av den?

Står så här också: Note: The Ohne kit does not include any mushroom spores, prints or mycelium

Hur kan det inte vara lagligt i så fall? Har haft kontakt med snuten förut i ett annat ärende dock aldrig åkt dit, så är hellre lite för försiktig än naiv...
Citera
2016-11-21, 16:47
  #1962
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldBuddah
går i tankarna om att dra en order och funtade på denna:
https://azarius.se/smartshop/magic-m...y-ohne-spores/

Någon som har erfarenhet av den?

Står så här också: Note: The Ohne kit does not include any mushroom spores, prints or mycelium

Hur kan det inte vara lagligt i så fall? Har haft kontakt med snuten förut i ett annat ärende dock aldrig åkt dit, så är hellre lite för försiktig än naiv...

Den är laglig då den inte innehåller några förbjudna substanser. Steriliserat råg, vermikulit, perlit, filterpåsar, allt lagligt. Det är när substratet (råget i detta fall) koloniserats och mycelium bildats som den "kan" vara olaglig beroende på vilken nivå psilocybin är förekommande.

Sporprints är lagliga då dessa inte innehåller vare sig mycelium eller psilocybin. När det gäller sporsprutor är själva kanylen förbjuden att importera (inget du åtalas för ändå) men vätskan laglig.
Citera
2016-11-21, 17:29
  #1963
Medlem
GuldBuddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Den är laglig då den inte innehåller några förbjudna substanser. Steriliserat råg, vermikulit, perlit, filterpåsar, allt lagligt. Det är när substratet (råget i detta fall) koloniserats och mycelium bildats som den "kan" vara olaglig beroende på vilken nivå psilocybin är förekommande.

Sporprints är lagliga då dessa inte innehåller vare sig mycelium eller psilocybin. När det gäller sporsprutor är själva kanylen förbjuden att importera (inget du åtalas för ändå) men vätskan laglig.

Tack för svar! Kan man köpa kanylen här i Sverige istället? O sen be dem att skicka sporer utan kanylen? Till exempel denna:

https://www.flashback.org/leave.php?...l-svart-p25246

Har läst 120 sidor av denna tråd på jobbet, men hittade inget om just kanylen. Och om jag fattat rätt så fattas det sporer och kanyl till det kit jag länkat? För det står "almost everything that is needed to grow"? Eller vad behöver jag utöver det jag länkat?
__________________
Senast redigerad av GuldBuddah 2016-11-21 kl. 17:33.
Citera
2016-11-21, 19:23
  #1964
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldBuddah
Tack för svar! Kan man köpa kanylen här i Sverige istället? O sen be dem att skicka sporer utan kanylen? Till exempel denna:

https://www.flashback.org/leave.php?...l-svart-p25246

Har läst 120 sidor av denna tråd på jobbet, men hittade inget om just kanylen. Och om jag fattat rätt så fattas det sporer och kanyl till det kit jag länkat? För det står "almost everything that is needed to grow"? Eller vad behöver jag utöver det jag länkat?

Ja, du kan köpa kanyl i Sverige, antingen den på Kjell & Co eller liknande via nån svensk webshop.

Du kan be dem att inte skicka med spruta men det gör de ibland ändå. Chansen att det fastnar i tullen är ju trots allt liten och även då så slänger de bara kanylen och skickar vidare resten.

Kitet saknar bara en inokulant (sporer/mycelium), du kan beställa ett print med kitet och en kanyl inrikes så kan du göra din egen sporspruta.
Citera
2016-11-22, 11:51
  #1965
Medlem
GuldBuddahs avatar
Har en till fråga... Är sporer olagliga? Såg att de inte skeppas till Sverige. Men prints skeppas och då antar jag att det är lagligt. Kan jag köpa ett lagligt growkit, plus sporavtryck från AZ exempelvis och sen en kanyl i Sverige eller saknas det något då?
Citera
2016-11-22, 13:25
  #1966
Medlem
GuldBuddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldBuddah
Har en till fråga... Är sporer olagliga? Såg att de inte skeppas till Sverige. Men prints skeppas och då antar jag att det är lagligt. Kan jag köpa ett lagligt growkit, plus sporavtryck från AZ exempelvis och sen en kanyl i Sverige eller saknas det något då?

Sorry. Såg att frågan blivit besvarad. Läste inte tillräckligt noga ovanför. Skyller på stress.
Citera
2016-11-24, 18:05
  #1967
Medlem
Waikato95s avatar
Ni som beställer growkits från internet, ser ni till att vara anonyma vid betalningen? (om det går?). Vad kan man göra för att minska risken för trubbel med lagen?
Citera
2016-12-24, 15:52
  #1968
Avstängd
Tiaitchsis avatar
Är det så att man kan beställa hem ett growkit utan att farbror-blå kommer och knackar på dörren?
Ifall svaret är ja, hur bör jag gå tillväga för att dra igång en liten odling som hobby?
Tacksam för svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback