Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 20:24
  #1981
Medlem
OK, är nu inne på dag 4 sen jag startade min growbox från SupaGro och det har inte hänt ett skit. Ser Absolut ingen skillnad från dag 1 och jag undrar om det ska vara så här. Har hört att de ska ta en vecka ungefär innan pins börjar visa sig så det är ju ett antal dagar kvar.

Boxen står på golvet i ett rum som är 23 grader varmt, och får indirekt solljus på sig hela dagen då solen är uppe och sedan lite ljus från lampor på kvällen. Jag sprayar den med 3 sprays två gånger om dagen och luftfuktigheten är så hög den kan vara utan att all kondens rinner ner från sidorna. Gör jag något fel eller borde pinsen börja visa sig snart?

Kan vara värt att tillägga att detta är mitt första försök till att odla svamp någonsin så ursäkta om jag låter efterbliven.
Citera
2017-03-30, 19:27
  #1982
Medlem
H.Bensons avatar
Ni som beställer från fanten, kommer det till ditt närmsta ombud?
Citera
2017-03-30, 23:26
  #1983
Medlem
Kockistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Benson
Ni som beställer från fanten, kommer det till ditt närmsta ombud?
Jag får alla mina skickade till mitt närmsta ombud för PostNord.
Det har aldrig krånglat varken med tull, kvalitet eller sterilitet.

Betalar alltid med mastercard och de sköter sina affärer på ett väldigt professionellt sätt, precis som det ska vara.

PS. Jag brukar låta mina paket ligga en dag eller två innan jag hämtar ut det och var alltid vaksam.
Öppna ALDRIG innan du är hemma. Enligt lag så får ingen annan än du öppna din post om brott inte är uppenbart, fall i fall du skulle stöta på länsman på vägen hem.

Lycka till och simma lugnt!
Citera
2017-04-04, 15:20
  #1984
Avstängd
ParanoidRockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasnikov
OK, är nu inne på dag 4 sen jag startade min growbox från SupaGro och det har inte hänt ett skit. Ser Absolut ingen skillnad från dag 1 och jag undrar om det ska vara så här. Har hört att de ska ta en vecka ungefär innan pins börjar visa sig så det är ju ett antal dagar kvar.

Boxen står på golvet i ett rum som är 23 grader varmt, och får indirekt solljus på sig hela dagen då solen är uppe och sedan lite ljus från lampor på kvällen. Jag sprayar den med 3 sprays två gånger om dagen och luftfuktigheten är så hög den kan vara utan att all kondens rinner ner från sidorna. Gör jag något fel eller borde pinsen börja visa sig snart?

Kan vara värt att tillägga att detta är mitt första försök till att odla svamp någonsin så ursäkta om jag låter efterbliven.
Du ska spruta lätt på väggarna EN gång om dagen, max. Det ska inte vara för fuktigt.
Citera
2017-04-25, 21:06
  #1985
Medlem
yo ja behöver akut hjälp, har aldrig gjort skiten förut!
Har precis fått hem : Mushbag rye + cubensis z-strain.. instruktionerna visar att man behöver kanyl, har inga kanyler men det är inte svårt att fixa! men jag fattar lixom inte hur man injecerar skiten, ska ja lösa upp sprorerna i vatten och sen injecera? tacksam för svar!
Citera
2017-05-16, 13:40
  #1986
Medlem
Meiaaas avatar
Tjena allihop!

har precis fått min growbox och redan när jag ska tappa vatten i lådan så är mycelet osv så packat och trångt i lådan att vattnet knappt rinner ner, ligger bara och flyter på ytan. Vad fan gör jag? tryckte försiktigt ett par gånger med latexhandskar på för att se om det sög åt sig men icke. Allt i lådan bara stiger som en klump istället. Vill ju inte pilla för mycket, tips???
Citera
2017-05-16, 14:12
  #1987
Medlem
herrstorks avatar
när jag beställde så öppnade tullen och fyllde på vatten.. sen skickade de det vidare till mig efter ca 3v. allt var mögligt och förstört.

för odling så är det svamp.. de behöver ingen ljus (svampen håller inte på med fotosyntes)
och givetvis inte för blött.

efter första skörden kan man låta de växa vidare.. på det sättet får man ca 3 kanske 4 skördar innan det slutar växa.
Citera
2017-05-17, 00:29
  #1988
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiaaa
Tjena allihop!

har precis fått min growbox och redan när jag ska tappa vatten i lådan så är mycelet osv så packat och trångt i lådan att vattnet knappt rinner ner, ligger bara och flyter på ytan. Vad fan gör jag? tryckte försiktigt ett par gånger med latexhandskar på för att se om det sög åt sig men icke. Allt i lådan bara stiger som en klump istället. Vill ju inte pilla för mycket, tips???

Om det är en Supa Gro låda du har så ska den inte dunkas innan första skörden. Är det en låda där du enligt instruktioner ska dunka den först, dra lite i sidorna av lådan så att vattnet kan sippra ner vid sidan och under kakan. Låt den stå täckt i vatten i ca 12h, om den behöver vatten suger den åt sig. Häll sedan av allt överblivet vatten och in i påsen med lådan.
Citera
2017-05-20, 04:51
  #1989
Medlem
Kan man fortfarande köpa psylocybe cubensis t.e.x
I Christiania?
Har talat med en mängd vänner nu som säger att det fortfarande finns till försäljning...
Men inte i stån etc utan man får fråga runt.
Skulle uppskatta om ngn kan svara på denna fråga ASAP!
För det är dags för en själavandring....
Tack på förhand
Citera
2017-05-20, 05:18
  #1990
Medlem
Kockistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziggey
Kan man fortfarande köpa psylocybe cubensis t.e.x
I Christiania?
Har talat med en mängd vänner nu som säger att det fortfarande finns till försäljning...
Men inte i stån etc utan man får fråga runt.
Skulle uppskatta om ngn kan svara på denna fråga ASAP!
För det är dags för en själavandring....
Tack på förhand

Svam*ninja.com

Simma lugnt och lycka till!
Citera
2017-05-26, 14:45
  #1991
Medlem
Hej,

Kör min första cubensis låda från elefanten och den har gått i drygt 3 veckor.

Ingen som tagit sig större än ett halvt lillfinger (1, som snart lyfter på hatten) och i stort sell all action i sidorna av lådan.

Det finns utifrån vad jag läst inget man kan göra för att boosta lite. Eller...?

Kan det bara vara så att den är lite slö av sig?
Citera
2017-06-08, 14:17
  #1992
Medlem
Okej, nu har det gått en vecka sedan jag planterade innehållet från min sporspruta från Elefanten helt enligt instruktionerna, men jag ser inget tecken alls på myceltillväxt.

Det är alltså rismjöl + vermikulit i substratet som steriliserats i två omgångar och sedan har fått svalna av ordentligt innan jag sprutade in innehållet från sprutan.
Jag använde lite mer rismjöl i blandningen än rekommenderat och sprutade i mer sporvatten än vad det stod också.

Jag gissar att problemet i det hela är att sporsprutan har fått ligga orörd i ett par månader eftersom jag inte ville bli påkommen med mycel/svamp vid eventuellt hembesök, men den skakades noga innan användning och jag sprutade i mer än rekommenderat.

Burken förvaras i ett skåp ovanför köksfläkten, så den blir uppvärmd några grader över rumstemperatur i alla fall en gång om dagen. Jag hittar just nu inget varmare ställe, så jag överväger att köpa doppvärmare för nästa burk om den här inte kommer igång snart, för även om miljön är fri från andra sporer så lär väl rismjölet ruttna efter ett tag om inget mycel bildas och äter av det?

Detta är alltså min absolut första odling.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback