2008-01-12, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
Självklart är inte Isbjörnens nacke/hals liten men jämför då dom du hittat med den här!

http://www.newequations.com/livingfr...ugandBart1.jpg

ja men nu är den där bilden missvisande eftersom bart är en björn i fångenskap, och kraftigt överviktig
Citera
2008-01-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confundus
Om vi gör det lite intressantare, och försöker hitta ett djur som har en chans mot en kodiak-björn då? Kanske en riktigt stor anakonda? Eller en elefant?
Min späckhuggare äger sönder din kodiakbjörn.
Citera
2008-01-13, 00:09
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xism
ja men nu är den där bilden missvisande eftersom bart är en björn i fångenskap, och kraftigt överviktig

Må så vara, den vägde ju trots allt 60 kg mer än sin största björnbroder i det vilda. Men även om man tar bort 60-100 kg från Bart så blir han inte kortare för det, och nacken hade ändå varit betydligt tjockare än på dom isbjörnar du visade, så när man tänker efter noga så blir inte skillnaden "så mikroskopiskt" liten. Sen så blir dom allra största kodiakerna (Ursus arctos middendorffi) över tre meter långa!

Medan de största isbjörnarna normalt håller sig mellan 2,5 och 3 meter. Så jag antar att den största isbjörnen som någonsin hittats bara var något tjockare än sina artfränder, knappast att den hade en helt annan skelett och muskel-struktur...

Så nu tycker jag vi rett ut detta ganska bra, nu är det dags för dig att byta din avatar till en kodiakbjörn!
Citera
2008-01-13, 01:06
Bannlyst
Citat:
Må så vara, den vägde ju trots allt 60 kg mer än sin största björnbroder i det vilda. Men även om man tar bort 60-100 kg från Bart så blir han inte kortare för det, och nacken hade ändå varit betydligt tjockare än på dom isbjörnar du visade, så när man tänker efter noga så blir inte skillnaden "så mikroskopiskt" liten. Sen så blir dom allra största kodiakerna (Ursus arctos middendorffi) över tre meter långa!

Medan de största isbjörnarna normalt håller sig mellan 2,5 och 3 meter. Så jag antar att den största isbjörnen som någonsin hittats bara var något tjockare än sina artfränder, knappast att den hade en helt annan skelett och muskel-struktur...

Så nu tycker jag vi rett ut detta ganska bra, nu är det dags för dig att byta din avatar till en kodiakbjörn!

Nu är du ute och cyklar igen.... isbjörnen är den i särklass längsta björnen den blir längre än kodiaken, och nu vet jag inte varför du hela tiden återkommer till kodiakbjörnen för den är INTE den största brunbjörnen!, utan dessa påträffas vid alaska peninsula, inte kodiak!

här är en bild på världens största isbjörn, 1 ton och 3,7m på bakbenen
http://i89.photobucket.com/albums/k2...npolarbear.jpg
Citera
2008-01-13, 03:02
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Fyfan vilket jävla monster alltså! ... *kollar flera gånger på den!*

Okej du har nu lyckats bevisa att Isbjörnar blir större, och inte bara tjockare, så för din del har du vunnit del 1 av debatten.

Men det andra då? Nu snackar vi själva fighten dom emellan, just denna isbjörn måste vara ett jävla undantag, den måste ju förfan vara en mutant.

Nämn fler stora Isbjörnar, vilken är den näst största Isbjörnen som påträffats då?
Kan inte tänka mig att det kryllar av såna där direkt. Läser man på engelska wikipedia så blir isbjörnar vanligtvis mellan 300 och 650 kg tunga (vilket är fullt jämförbart mellan dom största kodiakbjörnarna (trodde även dessa var störst bland brunbjörnarna, då det står att kodiak och isbjörnar är dom största)

Längden ska också vara mellan 2,5 och 3 meter vilket också är likvärdigt. MEN vi kommer ändå inte från det faktumet vad gäller skelett och muskel-strukturer dom båda emellan. kg/kg så är kodiaken starkare, men som du tidigare sagt så kanske en större isbjörn tar igen handikappet..
Men nacken är kraftigare hos brunbjörnen det är ett faktum, sen har den betydligt längre klor också, senså hade vi det där med att Isbjörnen överhettas fort vilket är ett till handikapp för den, så enligt mina berkäkningar hade den fått stryk i en sammandrabbning dom emellan, brun/grizzly/kodiakbjörnen ja kalla den vafan du vill hade pissat på Isbjörnen!

Hittade förresten en intressant bok på nätet: http://www.raintreelibrary.com/produ...?id=1410923940
Citera
2008-01-13, 04:15
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
kg/kg så är kodiaken starkare
Jag undrar bara hur ni kan vara så säkra på det? Brunbjörnarna i nordamerika äter ju bara blåbär och lax. Isbjörnen får ingen gratismat (blåbär) utan måste döda det den ska äta, vilket innebär att den är mindre kossa och mer predator.
Citera
2008-01-13, 05:29
Medlem
jeevos avatar
Att ni fortfaranade diskutterar detta.
Givetvis hade björnen vunnit!
Citera
2008-01-13, 08:21
Bannlyst
Översten!, ja precis vi borde hålla oss till "normala" björnar om vi ska spekulera i en match

Flera isbjörnar på drygt 900 har påträffats men dessa vikter är inte heller normala. men för att jämföra med den största kodiakbjörnen: 746... sen så måste jag säja att wikipedia ofta är full av skit. "300-650" för en isbjörnshanne? 650 håller jag med om, men 300? när en 4 åring väger 350 och dom blir vuxen vid 10 års ålder... sen att kodiakbjörnen påstås vara största brunbjörnen är som sagt helt fel åxå.

Antar vi att björnarna är lika stora/tunga så kommer det bli en helsikes fight... jag kan inte tänka mej att den ena skulle kunna vinna lätt. enligt mina beräkningar hade det varit otroligt jämnt och nej, brunbjörnarna har inte "betydligt" längre klor, bara längre isbjörnen har däremot sylvassa grövre klor. såg du inte bilden? http://i89.photobucket.com/albums/k2...mxist/klor.jpg
Citera
2008-01-13, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jeevo
Att ni fortfaranade diskutterar detta.
Givetvis hade björnen vunnit!

isbjörn mot brunbjörn? ja det är sant! björnen vinner
Citera
2008-01-13, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Angående svartbjörn så står dem på menyn i den sibiriska tigerns utbredningsområde(allt där finns på tigerns matlista).
(en liten avkortad quote)

speciellt för dej!
http://www.youtube.com/watch?v=tjfdl...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=iWuSX...eature=related

den här typen av asiatiska svartbjörnar kallas "läppbjörn", en av dom mindre svartbjörnarna, likförbannat går tigrarna bet. nu var det dock bara en chinatiger i ena fallet och mera på lek, men resultatet blir ändå alltid detsamma: tigrar suger i slagsmål "face to face" !
Citera
2008-01-13, 13:22
Medlem
Citat:
inte en chans att en gorilla kan brotta ner en björn, inte ens en som är jämnstor med den själv. en gorilla åker på stryk av ett jämnstort lejon den blir helt enkelt övermannad, och en björn är betydligt kompaktare än ett lejon.
"nyckelben" ett argument för ett kraftig slag? Tyvärr, inte ens i närheten av björnens slag, då dom har en rejäl "shoulder hump". enda en 200 kg gorilla skulle göra är att slå på sitt bröst å skrika, bluffa etc. när inte det hjälper så är det game over

Som sagt allting är bara spekulationer.. även om man skulle disikera båda djuren och undersöka muskelandelen i kroppen skulle det ändå inte vara anvgörande.. jag såg att en gorilla inte hade mer muskler än en människa i förhållande till kropsvolymen så kanske..
Citera
2008-01-13, 19:08
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
(en liten avkortad quote)

speciellt för dej!
http://www.youtube.com/watch?v=tjfdl...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=iWuSX...eature=related

den här typen av asiatiska svartbjörnar kallas "läppbjörn", en av dom mindre svartbjörnarna, likförbannat går tigrarna bet. nu var det dock bara en chinatiger i ena fallet och mera på lek, men resultatet blir ändå alltid detsamma: tigrar suger i slagsmål "face to face" !

Haha ja den filmen funkar nog inte som bevis! Den sibiriska tigern väger dubbelt så mycket! Men då måste ju naturvårdarna som övervakar området tagit fel på björn och bigfoot för det är dem som vittnar om att tigern där äter björnar! Tror nog att jag litar på folket på plats mer än en suddig film där tama djur leker med varann hehe!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in