nja det var ju nordamrikanska brunbjörnar vid kusten det var tal om och det är väll dom som blir störst har jag för mig större än grizzly iallafall, men inte som en isbjörn.
tänkte så här.. vilken skulle vinna ifall man hade en isbjörn i fångeskap.. alltså en isbjörn från zoo som är lika kass på att fånga egna byten som ligern. som också den har förlorat sina instinkter.. vem skulle vinna då utav ligern å isbjörnen ?
Det häftigaste vore ifall de gick fram och gav varandra en kram och sen satt och myste
Trodde först på isbjörnen men kom sen att tänka på när jag var yngre och min rottweiler fick stryk av en katt som klängde på huvudet/nacken och rev han i ansiktet
Visst en isbjörn har klart styrkeövertag men Lejonen har större smidighet och rörlighet och kan köra snabba riv attacker.
Det enda sättet vi kan få reda på det är att styra upp det.
EDIT: Har för mig att dem lät brunbjörnar slås mot lejon och likande på coluseum i rom på ceasars tid?
en film discovery gjort. i slutet visas hur det skulle gå imellan en björn och en tiger. Jag hade nog fel
History har ett program som heter Jurassic fights och i ett av avsnitten så handlar det just om björn vs lejon;
JURASSIC FIGHT CLUB: ICE AGED MONSTERS
The Mega-Lion, a 750 pound giant cousin of modern lions goes head to head with the Short -Faced Bear, an 11 ½ foot tall terror equipped with huge claws and muscles. Using a detailed study of the skeletal design of each combatant, and applying modern bear and lion behaviors, for the first time ever experts recreate a blow by blow account of how these two ice aged monsters fought to the death.
Den torrenten jag hittade hette;
Jurassic Fight Club S01E09 Ice Age Monsters Mega Lion VS God Bear HDTV XviD-FQM
Tja vad som skulle hända om man korsade en isbjörnshanne med en Grizzlyhona, om det skulle få liknande effekt som det är med Ligern. Hehe
Dom säger dessutom att ligern är överlägsen även i naturen. Isbjörn vs Liger så tror jag ändå att isbjörnen vinner (det säkert bli en tuff kamp för båda djuren i vilket fall)
//Kristall
de finns väl inga vilda Liger? Lejon/tiger paras väl under "tvång" dom stänger helt enkelt in en hane o en hona tills dom gökat? En sån rasblanding skulle väl aldrig hända i naturen?
En intressantare frågeställning är ju ändå hur en fight mellan en isbjörn och en sibirisk tiger skulle sluta? Jag kan gissa att en sibirisk tiger skulle spöa upp ett lejon ganska rejält så då kan man undra hur dom ställer sig mot en isbjörn.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!