2009-05-15, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsegg.
Vet du om dom fick betala för halkkörningen efter att ha misslyckats? Får man betala 1500 kr även om man misslyckas med det inledande testet?

Jag skulle vara redigt förbannad om jag fick betala 1500 kr om jag misslyckades med det. Speciellt eftersom det inte är lika förhållanden för alla.

Tror dom fick betala 220 dom som misslyckades.
Citera
2009-05-15, 14:56
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsegg.
Har också hört talas om detta. Verkar ju åt helvete fel att vissa får göra det där och vissa inte. Jag tog halkbanan via körskolan så jag slapp allt sånt där.

Men det är fel med orättvisa. Är det vissa ställen i Sverige man använder detta? Har t.ex. Gillinge (i Stockholm) det?

Oroa dig inte för halkbanan. Det är svinkul. Tänk dig att åka karusell fast i en bil
Nej i Gillinge har dom det inte. För där körde jag halkbanan!

Tycker fortfarande det är jäkligt skumt alltså.. men men, 220 kr va kanske inte det värsta. Det låter i för sej ganska kul, och samtidigt logiskt att man någon stans i sin utbildning får visa att man har kontroll över fordonet och koll på de 4 hörnen, då uppenbart inte alla ute i trafiken besitter denna kunskap (även om de klarat uppkörningen, där det ju inte ställs särskilt höga krav på just den punkten).

Men, som sagt. Om det ska vara på det sättet ska det självklart vara så över hela landet, undantagslöst.
Citera
2009-05-16, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Däremot ser dom precis hur och när du bromsar och kopplar (bromsen ser dom ju på bromsljuset, och iaf när jag gjorde halkan så var kopplingen kopplad till varningsblinkersen så den gick igång varje gång man nuddade kopplingen)

När jag körde halkbana så satt instruktören med i bilen.

Jag körde på Bromma Flygplats, där de hade ett lite annorlunda upplägg än på Gillingebanan (vad jag har hört, har aldrig varit på Gillinge). Istället för att ha ett halt underlag så kan de dels slå av och på ABS-bromsarna, och dels höja och sänka bilen så att fästet mot marken varierar. Bilen sitter upphängd i en ställning som kan höjas och sänkas hydrauliskt. Det gör att man kan variera halkförhållandena under färd. Instruktören kunde t.ex. plötsligt höja bilen så att det kändes som att man kört ut på en isfläck, och sedan snabbt sänka den igen, osv.

Den här sidan illustrerar rätt väl hur det fungerar:

http://www.brommahalkbana.se/

Fördelen med Bromma är också att det inte finns några byggnader att tala om som man kan kollidera med. Man kör helt enkelt på en 500 meter lång nedlagd landningsbana som annars används för högfartsövningar på motorcykel.
Citera
2009-05-16, 10:15
Medlem
kitschlemurs avatar
Jag körde halkbanan i Falun 2006. Det var med körskola och alla var tvungna att åka "Konbanan". Störtenkelt. Fem koner och lite slalomåkning.
Jag minns att min lärare sade: "hehe för fan, gasa så blir det lite roligare!".

Senare fick jag reda på att konbanan var obligatorisk. Skulle man misslyckas med konbanan hade man förbruktat halva avgiften för halkbanan, och således varit tvungen att avbryta.

Kan tillägga att konbanan genomfördes direkt vid ankomst med körskolelärarna, vilket troligen bidrog till att alla klarade det, även om det var vissa som manövrerade som krattor.
Citera
2009-12-14, 22:38
Medlem
selvovics avatar
Bumpar den här tråden, då jag har halkkörning på Stora Holm i Säve imorgon bitti.
I den nya riskutbildningen ingår två delar. Vet någon vad det innebär att "aktivt" delta i diskussionerna? Ska man vara med och ställa frågor och resonera mycket för att få godkänt, eller ser ledarna till att alla får godkänt genom att ställa någon fråga, eller låta oss diskutera i små grupper?

Och får man fler än ett försök på sig för varje övningsmoment?
Jag är t.ex. orolig för att jag inte ska hinna bromsa så kraftigt att ABS-bromsarna aktiveras på första försöket. Eller att jag inte riktigt kommer upp i rätt hastighet direkt. Eller att jag helt enkelt är lite för fumlig med kopplingen. Skulle man göra något sådant fel känns det surt att behöva boka ny tid.

Och jag ser att det sista övningsmomentet består i att köra upp i hög fart och få sladd på bilen och sedan frikoppla för att styra rätt i en rondell, eller en bana som simulerar en rondell. Det här känns som ett hyfsat svårt moment. Är det meningen att man ska lyckas få kontroll på bilen efter sladden?
Senast redigerad av selvovic 2009-12-14 kl. 22:49.
Citera
2009-12-15, 10:19
Medlem
Tänk inte på sånt för då kommer det att skita sig för dig.
ABS'en börjar fungera i hastigheter över 3-5 km/h så du får nog igång den. Man brukar få göra samma grej 2-3 gånger så skulle du misslyckas är det bara att försöka igen.
Innan ni får köra själva så brukar instruktörerna köra 1 varv på banan och ni åker med dom för att visa hur banan går.
När jag gjorde halkan så sa instruktörerna att om man råkade sladda av banan och hamnade i gräset brevid så var det bara att köra upp igen, man blir inte kuggad sålänge man inte går ut ur bilen.
Citera
2009-12-15, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av init
När jag körde halkbana så satt instruktören med i bilen.

Jag körde på Bromma Flygplats, där de hade ett lite annorlunda upplägg än på Gillingebanan (vad jag har hört, har aldrig varit på Gillinge). Istället för att ha ett halt underlag så kan de dels slå av och på ABS-bromsarna, och dels höja och sänka bilen så att fästet mot marken varierar. Bilen sitter upphängd i en ställning som kan höjas och sänkas hydrauliskt. Det gör att man kan variera halkförhållandena under färd. Instruktören kunde t.ex. plötsligt höja bilen så att det kändes som att man kört ut på en isfläck, och sedan snabbt sänka den igen, osv.

Den här sidan illustrerar rätt väl hur det fungerar:

http://www.brommahalkbana.se/
tycker att denna variant på halka är bättre än de vanliga banorna då man kör samma sträcka men med olika halka.

ett tips är även att man håller något högre fart högre än vad de säger då man lätt tenderar att släppa på gasen lite före och kommer med för låg fart in i övningen.
Citera
2009-12-15, 18:54
Medlem
Kan tillägga att köra halkbanan är sjukt tråkigt. Tyckte jag iallafall.
Citera
2009-12-15, 19:36
Medlem
rullknufss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selvovic
Bumpar den här tråden, då jag har halkkörning på Stora Holm i Säve imorgon bitti.
I den nya riskutbildningen ingår två delar. Vet någon vad det innebär att "aktivt" delta i diskussionerna? Ska man vara med och ställa frågor och resonera mycket för att få godkänt, eller ser ledarna till att alla får godkänt genom att ställa någon fråga, eller låta oss diskutera i små grupper?
Riskettan aint shit! Allt du behöver göra är väl mer eller mindre att vara där och lyssna. Gillar du inte att prata - gör inte det/ svara med "javetinte.".

När nu jag ska köra halkbana snart har jag fått informationen att den körs med en bil med någon sorts ram runt med hjul på hydraulikkolvar och därmed kan bilens sladd kontrolleras av en lärare som sitter bredvid i bilen. Någon som kört med en sån bil?
Citera
2009-12-15, 21:54
Medlem
Tha:Hiphopsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullknufs
Riskettan aint shit! Allt du behöver göra är väl mer eller mindre att vara där och lyssna. Gillar du inte att prata - gör inte det/ svara med "javetinte.".

När nu jag ska köra halkbana snart har jag fått informationen att den körs med en bil med någon sorts ram runt med hjul på hydraulikkolvar och därmed kan bilens sladd kontrolleras av en lärare som sitter bredvid i bilen. Någon som kört med en sån bil?
Något åt det här hållet?
https://www.flashback.org/showpost....7&postcount=27
Citera
2009-12-15, 22:01
Medlem
Pilsnerologs avatar
Riktigt kul var det att köra halkan .

Och oroa dig inte för att du skall misslyckas, det är omöjligt! Meningen är att du skall "misslyckas" så du får känna hur det känns att tappa kontrollen.

Var nån tjej som inte klarade nått moment när jag körde halkan, men hon fick ju ändå känna på hur det kändes och hon blev godkänd.

Det enda sättet att kuggas på halkan skulle väl vara om man vägrar göra som man blir tillsagd.

GL!
Citera
2009-12-16, 09:04
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epox
tja!

jag ska snart köra halka och är lite orolig för att jag inte ska klara det osv. känner mig inte riktigt redo men körskoleläraren säger att jag är det. Så jag undrar, har någon av er misslyckats med halkan och i så fall hur? Samt har ni några tips?

mvh Andreas

Det är ju näst intill omöjligt att kugga dom som kuggar kommer dit och knappt kan köra bil överhuvudtaget.
Har du lyckats köra 2 lektioner med din körskola så klarar du garanterat halkbanan.
Jag höll iofs på att bli kuggad för att jag flög fram som rallyharry på transportsträckorna och fick tillsägelser men annars är det nästan omöjligt att kugga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in