• 1
  • 2
2006-11-05, 15:45
Medlem
tja!

jag ska snart köra halka och är lite orolig för att jag inte ska klara det osv. känner mig inte riktigt redo men körskoleläraren säger att jag är det. Så jag undrar, har någon av er misslyckats med halkan och i så fall hur? Samt har ni några tips?

mvh Andreas
Citera
2006-11-05, 15:46
Medlem
SAMSONs avatar
gör bara precis som dom säger och håll inte för låg fart utan högre isf.
Citera
2006-11-05, 17:02
Medlem
norrlandssnubbes avatar
Man kan egentligen inte misslyckas på halkbanan.
Får du översladd - det är okej, du får veta vad du skulle gjort bättre och det är inget mer med det.

Se bara till att vara noga med att följa hastigheten som instruktören säger, 5 eller 10km/h för fort är riktigt stor skillnad på halkbanan!

Gör inte misstaget att höra fel på fyrtio km/h och sjuttio km/h.
Det var en för ett tag sedan som gjorde det på Piteås halkbana och han kraschade in i en byggnad bredvid, haha!

Nämen, ta det bara lugnt och följ instruktionerna så kan jag garantera att det kommer gå bra!

edit*
Citat:
Ursprungligen postat av SAMSON
gör bara precis som dom säger och håll inte för låg fart utan högre isf.
Menar du att det är bättre att köra fortare än för sakta på halkbanan? Du kan inte ha mer fel!
Citera
2006-11-05, 17:10
Medlem
typhios avatar
Det är bara slappna av och följ gubbens instruktioner.

När jag var där var det några tjejer som inte var duktiga alls. Stannade exempelvis innan plastduken med vatten. Kom aldrig upp i rätt hastighet. osv.

Tjejen som körde med mig hade fått körlektioner av sin far som var gammal rallyåkare. Vi höll på att slå runt. Bilen kanade sidledes över gummit och det tog tvärstopp när vi kom ut på asfalten igen så bilen vippade ganska bra.

Alla fick sina lappar om godkänt prov.
Citera
2006-11-05, 17:45
Medlem
skönt att höra faktiskt! Jag ska köra lugnt som satan har jag bestämt mig för och lyssna på allt.

mer tips är välkommet!!

mvh Andreas
Citera
2006-11-05, 18:09
Medlem
norrlandssnubbes avatar
Ingen idé heller att vara nervös, det kommer släppa såfort du börjar köra iväg - då blir övningen rolig istället!
Jag tyckte iaf det var rätt skoj att sladda runt lite, tvärnita och sånt som man annars kanske inte gör så ofta.

Ett sista tips - Gå på toaletten innan! Inte roligt att sitta med sprängfylld blåsa när man ska sladda och behålla koncentrationen :thumbsdow
Citera
2006-11-05, 19:27
Medlem
oasboys avatar
Jag kan säga att jag också var nervös inför mitt halkbane-besök. Men det släppte ganska fort då alla de andra såg lika frågande och smått nervösa ut. I min grupp så var det också ett par tjejjer som körde så långsamt och försiktigt att man kunde sticka och fika i väntan på sin tur att köra. Så du behöver verkligen inte vara nervös, personligen tyckte jag det var en kul dag.
Citera
2006-11-05, 20:25
Medlem
Svara mig på en snabb fråga? får man veta allt om när man ska koppla o bromsa etc?

mvh A
Citera
2006-11-05, 20:31
Medlem
Ratatoskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandssnubbe
Gör inte misstaget att höra fel på fyrtio km/h och sjuttio km/h.
Det var en för ett tag sedan som gjorde det på Piteås halkbana och han kraschade in i en byggnad bredvid, haha!

Hehe, gjorde precis det misstaget när jag var på halkbanan, körde 60 km/h genom en kurva där det var meningen att jag skulle köra 40 km/h, bilen snurrade runt 3 varv men jag lyckades inte träffa någon byggnad
Citera
2006-11-05, 22:59
Medlem
varför är du orolig för att kugga på en utbildning? nej du får inte veta när du skall koppla, du förväntas kunna föra en bil upp till 70km på egen hand.
Citat:
Menar du att det är bättre att köra fortare än för sakta på halkbanan? Du kan inte ha mer fel!
har du för låg hastighet får du ingen sladd, har du för hög får du alltid sladd, halkutbildningen går ut på att lära sig hantera en bil som har förlorat greppet om vägbanan så man inte får jättepanik när det händer på vägarna. vill du öva körning med fullt vägrepp hänvisas du lämpligen till en körskola där de erbjuder körlektioner.
Citera
2006-11-05, 23:04
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epox
Svara mig på en snabb fråga? får man veta allt om när man ska koppla o bromsa etc?

mvh A

Dom kommer säga till dig vilken hastighet du skall hålla vid en viss punkt och där skall du utföra övningen, dvs. undanmanöver eller inbromsning.

Om du skall ut på halkbanan så torde du redan kunna när och var du skall koppla så det kommer dom nog inte gå igenom nej

Däremot ser dom precis hur och när du bromsar och kopplar (bromsen ser dom ju på bromsljuset, och iaf när jag gjorde halkan så var kopplingen kopplad till varningsblinkersen så den gick igång varje gång man nuddade kopplingen)

Och som övriga redan sagt, du kan inte misslyckas på det här, alla som genomför kursen blir godkända. Däremot kan man bli avvisad om man leker istället för att göra som man bli tillsagd och på så vis ej få något intyg på genomgången kurs
Citera
2006-11-05, 23:37
Medlem
med koppling menar jag när man ska stanna ska man skippa att koppla eller bromsa och sen koppla ? liksom får man reda på sånt?

mvh Andreas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in