2006-11-05, 23:45
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epox
med koppling menar jag när man ska stanna ska man skippa att koppla eller bromsa och sen koppla ? liksom får man reda på sånt?

mvh Andreas

Mja en hård inbromsning bör ju alltid ske i samband med att kopplingen trycks ner, annars är det risk för att bilen dör och du därigenom tappar kontrollförmåga.
Citera
2006-11-05, 23:51
Medlem
Tacoritzs avatar
Jag har aldrig i hela mitt liv hört talas om någon som misslyckats med halkbanan. Gör bara som dom säger och njuuuut. Det är hur kul som helst att sladda runt och snurra
Citera
2009-05-14, 22:18
Medlem
Jag var på min halkkörning idag, glömde legget! Men som tur var så kom morsan med det eftersom hon ändå var i trakterna. Men gör inte det misstaget säger jag bara!
För övrigt behöver man inte oroa sig det minsta för något. Bara man kan inte kör i 80 km/h iställlet för 30 på mellanvägarna och är förnuftig så löser det sig. Var nervös innan men när man väl satte sig i bilen så var det bara roligt!
Körde först lungt och klarade övningarna, resterande gånger så maxade jag det man fick och sladdade som fan och hade ingen kontroll. Det är skitkul verkligen! Så som sagt, oroa er inte det minsta! Ingen blir underkänd om man inte verkligen suttit i en bil förr typ. Kan man koppla, gasa och bromsa så är det inga problem. Man behöver inte vara expert, några motorstopp är allt okej det med. Men kör inte så att det uppstår fara eller liknande och försök lyssna så kommer det går bra
Citera
2009-05-14, 22:31
Medlem
Jules.Winnfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YikiYikiBoomBom
Jag var på min halkkörning idag, glömde legget! Men som tur var så kom morsan med det eftersom hon ändå var i trakterna. Men gör inte det misstaget säger jag bara!
För övrigt behöver man inte oroa sig det minsta för något. Bara man kan inte kör i 80 km/h iställlet för 30 på mellanvägarna och är förnuftig så löser det sig. Var nervös innan men när man väl satte sig i bilen så var det bara roligt!
Körde först lungt och klarade övningarna, resterande gånger så maxade jag det man fick och sladdade som fan och hade ingen kontroll. Det är skitkul verkligen! Så som sagt, oroa er inte det minsta! Ingen blir underkänd om man inte verkligen suttit i en bil förr typ. Kan man koppla, gasa och bromsa så är det inga problem. Man behöver inte vara expert, några motorstopp är allt okej det med. Men kör inte så att det uppstår fara eller liknande och försök lyssna så kommer det går bra

Ska också göra halkkörning snart, så det kändes bättre efter du skrivit detta

Antagligen kommer man vara nervös i början med sedan tycka det är skitkul
Citera
2009-05-14, 22:38
Medlem
När jag gjorde halkbanan så var vi ca 30 gasglada killar som var där.
Den enda som inte klarade det och fick åka dit en gång till var en idiot som inte lyssnade på instruktionerna och körde som en jävla dåre, vilket resulterade i att dom fick dra upp han ur ett dike med traktor.

Grejen är inte att du ska "klara" halkbanan, utan mer att du ska få lite erfarenhet av att köra på halt underlag.

Så länge du följer instruktionerna du får så kommer det att gå bra.
Citera
2009-05-14, 23:26
Medlem
Pillevirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProHopper
När jag gjorde halkbanan så var vi ca 30 gasglada killar som var där.
Den enda som inte klarade det och fick åka dit en gång till var en idiot som inte lyssnade på instruktionerna och körde som en jävla dåre, vilket resulterade i att dom fick dra upp han ur ett dike med traktor.

Grejen är inte att du ska "klara" halkbanan, utan mer att du ska få lite erfarenhet av att köra på halt underlag.

Så länge du följer instruktionerna du får så kommer det att gå bra.

Exakt, det är ju meningen att man ska känna på hur det är att tappa kontrollen. Och hur bromssträckorna blir i olika hastigheter.

Jag hade skitkul när jag körde halkan, iofs så var det jag och två kompisar som körde i samma bil, dock ej samtidigt
Citera
2009-05-14, 23:51
Bannlyst
När jag gjorde halkbanan så hade vi privatister ett körprov innan det började. Köra runt koner på tid. Tydligen långt ifrån alla som klarar det.
Citera
2009-05-15, 00:31
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
När jag gjorde halkbanan så hade vi privatister ett körprov innan det började. Köra runt koner på tid. Tydligen långt ifrån alla som klarar det.
Jag har hört detta av lite olika personer. När jag själv gjorde halkbanan som privatist var det inget sådant, och det var endast för ett par månader sen...

Vad är detta för manövreringsprov? vart finns det? är det inte jäkligt orättvist att inte alla måste göra det?
Citera
2009-05-15, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Jag har hört detta av lite olika personer. När jag själv gjorde halkbanan som privatist var det inget sådant, och det var endast för ett par månader sen...

Vad är detta för manövreringsprov? vart finns det? är det inte jäkligt orättvist att inte alla måste göra det?

Norrland. Vet inte hur det är i övriga Sverige. Orättvist helt klart. Man ska åka en konbana (serpentin) på 45 sekunder. Åka igenom. Backa igenom koner. Igenom banan igen och förbi målet. 3 försök (klarade mitt på tredje försöket ). Tydligen hade alla privatister misslyckats med provet dagen innan och fick då åka hem på en gång.
Citera
2009-05-15, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest

Har också hört talas om detta. Verkar ju åt helvete fel att vissa får göra det där och vissa inte. Jag tog halkbanan via körskolan så jag slapp allt sånt där.

Men det är fel med orättvisa. Är det vissa ställen i Sverige man använder detta? Har t.ex. Gillinge (i Stockholm) det?

Oroa dig inte för halkbanan. Det är svinkul. Tänk dig att åka karusell fast i en bil
Citera
2009-05-15, 00:43
Medlem
romeyos avatar
Haha, halkan var ju tvärroligt. Jag var också ganska nervös innan, men så jäääääävla enkelt det var. Meningen med halkan är ju att du ska känna hur det är att halka med en bil osv.

Nu har jag körkort och jag hoppas att jag snart torskar så jag kan göra halkan igen. Djävlar vad kul det var.
Citera
2009-05-15, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Norrland. Vet inte hur det är i övriga Sverige. Orättvist helt klart. Man ska åka en konbana (serpentin) på 45 sekunder. Åka igenom. Backa igenom koner. Igenom banan igen och förbi målet. 3 försök (klarade mitt på tredje försöket ). Tydligen hade alla privatister misslyckats med provet dagen innan och fick då åka hem på en gång.

Vet du om dom fick betala för halkkörningen efter att ha misslyckats? Får man betala 1500 kr även om man misslyckas med det inledande testet?

Jag skulle vara redigt förbannad om jag fick betala 1500 kr om jag misslyckades med det. Speciellt eftersom det inte är lika förhållanden för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in