2006-11-06, 15:39
Medlem
Helle031s avatar
Jag har märkt att jag mår sämre och blir tröttare om jag sover för länge, ca 6 timmar för mig är perfekt. Jag undrade alltid förr varför jag ständigt var sömnfärdig, tills jag insåg att för mycket sömn är lika dåligt som för lite sömn.
Citera
2006-11-08, 12:27
Medlem
Till sjöss hade vi ett dygnschema som så här:

00-06 - SB Vakt
06-12 - BB Vakt
12-15 - SB Vakt
15-18 - BB Vakt
18-24 - SB Vakt

00-06 - BB Vakt
.
.
.

Under sin lediga tid skulle man äta, sova, tvätta sig och rengöra. Vara på plats för vaktbyte 10min innan.

Uthålligheten för en besättning med två vakter är begränsad. Efter några veckor är man utmattad och behöver vila för att återställa sig.
Citera
2006-11-13, 21:26
Medlem
hateworks avatar
Tycker att de är så olika! ibland om ja såver 6 timmar på natten kan ja va överaktiv hela dagen å ibland om jag såver 10 timmar kan jag bli så trött att ja inte orkar lyfta ett finger, de där brukar variera.
Citera
2006-11-13, 21:29
Medlem
Det beror på vad kroppen behöver men en bra tumregel e att lägga sig i god tid så att man slipper använda väckarklocka för att bli väckt.
Citera
2006-11-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Super
En sömncykel varar ca 90 min. Effektivaste sovsättet sägs vara att sova 3 ggr/dygn en sömncykel varje gång.
Bara (1½ x 3)h, ujujuj om det funkar. Blir något att testa nästa lov.
Citera
2010-09-03, 01:50
Bannlyst
om du känner att du mår bra av det och inte märker nått negativt av det så är det absolut inga problem. har vänner som sover som du och de mår bra och jag såg på tv om en snubbe som jobbade som bartender och sov endast 2 timmar per natt och har hållt på så i flera flera år utan problem. sömnen är precis lika viktig som mat, men antalet timmar man sover är mycket olika och kroppen reagerar på en gång om man inte fått tillräckligt med sömn, på ett eller annat sätt.
Citera
2010-09-03, 18:21
Medlem
K595s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
om du känner att du mår bra av det och inte märker nått negativt av det så är det absolut inga problem. har vänner som sover som du och de mår bra och jag såg på tv om en snubbe som jobbade som bartender och sov endast 2 timmar per natt och har hållt på så i flera flera år utan problem. sömnen är precis lika viktig som mat, men antalet timmar man sover är mycket olika och kroppen reagerar på en gång om man inte fått tillräckligt med sömn, på ett eller annat sätt.

Faktum är att man ofta blir deprimerad om man lyxsover för mycket R.E.M-sömn. Folk som märker att dom blir det, borde försöka tvinga sig själv at endast sova ca 4 timmar. Efter några trötta dagar, så brukar man sova desto djupare i stället. Och en del blir tydligt bättre till mods. Sen behöver man ju mindre sömn beroende på vad man äter, ju mer junkfood, desto mer sömn. Rawfoodfolk brukar sova endast några timmar men ändå vara pigga.

Jag vet folk som varit i farten så att dom bara sovit kanske i snitt 15-20 timmar i veckan, ibland inte ens det. Konstigt att dom lever, men det gör dom. Folk som gått på amfetamin kan ju vara vakna i 14 dagar...
Citera
2010-09-03, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K595
Faktum är att man ofta blir deprimerad om man lyxsover för mycket R.E.M-sömn. Folk som märker att dom blir det, borde försöka tvinga sig själv at endast sova ca 4 timmar. Efter några trötta dagar, så brukar man sova desto djupare i stället. Och en del blir tydligt bättre till mods. Sen behöver man ju mindre sömn beroende på vad man äter, ju mer junkfood, desto mer sömn. Rawfoodfolk brukar sova endast några timmar men ändå vara pigga.

Jag vet folk som varit i farten så att dom bara sovit kanske i snitt 15-20 timmar i veckan, ibland inte ens det. Konstigt att dom lever, men det gör dom. Folk som gått på amfetamin kan ju vara vakna i 14 dagar...

så kan det också vara såklart. absolut.
Citera
2010-11-08, 01:09
Medlem
Det är oilka för alla men konsensus är följande:

En normal person behöver 7 timmars sömn.

Sover man för lite blir man trött, sover man för mycket blir man trött.

Det går att träna upp kroppen till att bara behöva 6 timmars sömn.
Citera
2010-11-08, 01:48
Medlem
Dr.TobiasFunkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K595

Lär dig sömncykeln innan du kommer med dina uttalanden. Haha rawfood, pajas.
Citera
2010-11-29, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mlk
Det är oilka för alla men konsensus är följande:

En normal person behöver 7 timmars sömn.

Sover man för lite blir man trött, sover man för mycket blir man trött.

Det går att träna upp kroppen till att bara behöva 6 timmars sömn.

Exakt, jag märker att när iallafall jag sover extremt lite (Som nu inatt som jag inte kunde sova och därmed bara fick 2 timmars sömn tillslut) så blir jag deprimerad och jag tappar livslusten, orkar inte vara social med folk och jag orkar inte plugga, orkar inte ens gå upp ur sängen och så fort som jag hoppat upp så går jag antingen tillbaks eller så mår jag allmänt piss resten av dagen och är arg på allt och alla, 6 timmar sömn var väl okej enligt mig som jag har börjat komma in i nu (Har i under en 2 månaders period vänt på dygnet helt och hållet och varit liksom pigg hela natten så jag har stannat uppe hela natten och när jag väl skall upp 5 på morgonen så gör jag mig klar och drar iväg med energi), dock väl på plats efter ungefär en timma så somnar jag direkt var jag än är och jag är som sagt inte så vänlig av mig, men nu iallafall så har jag vänt tillbaks så jag har sovit ca 6-5 timmar var dag, men vad tror ni, vilken tid skall jag istället gå tills sömns om jag skall upp 5 på mornarna och för att jag skall vara pigg och alert som på "Max nivå" ungefär?
Citera
2010-11-29, 20:16
Medlem
Citat:
Sakrasonto
jag har sovit ca 6-5 timmar var dag, men vad tror ni, vilken tid skall jag istället gå tills sömns om jag skall upp 5 på mornarna och för att jag skall vara pigg och alert som på "Max nivå" ungefär?

Jag har hört att under sex timmar sömn är för lite för i stort sett alla. En läkare jämförde ens prestationsförmåga med att vara berusad.

Och att gå upp kl 5. Är inte kroppen på lågvarv då, är det alls möjligt att vara alert kl 5?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in