• 1
  • 2
2006-11-02, 08:44
Medlem
Jag sover 4-6 timmar varje natt och känner att jag mår bra. men kroppen kanske inte mår så bra av det?
Citera
2006-11-02, 08:48
Medlem
Gott&Blandats avatar
jag skulle tro att din kropp skulle sova mer om den behövde det.
Citera
2006-11-02, 09:51
Medlem
Kapads avatar
Jag sover oftast 10-14 timmar per natt och mår uselt. De dagar jag sover 7-8 är jag så energisk på dagarna att jag känner mig manisk. Det där med att just 8 är perfekt för alla stämmer inte. Mår DU själv bra på 4-6 timmar så är det det som gäller. Tänk vad mycket extra fritid du får! Läste även en undersökning som menade på att 7,5 timmar ska man sova max, sover man mer än det så är det ohälsosamt. Jag tror länken till undersökningen fanns på www.johannorberg.net.

Notera även att ifall man sover över 10 timmar per dag så går man omkring som en zombie och gäspar resten av dagen och orkar inget.

Var glad åt ditt lilla sömnbehov! Jobba 2 timmar extra varje dag och ha ändå råd med 2 timmar extra fritid!
Citera
2006-11-02, 10:45
Medlem
mjohanssons avatar
Sover jag mindre än 9 timmar kan jag knappt vakna och blir som en zombie hela dagen...
Jag behöver 9-11 timmars sömn. Visst jag fungerar med 4-8 timmars sömn, men inte flera dagar i rad.

Hoppas på att detta går över med åldern.
Citera
2006-11-02, 10:46
Bannlyst
Jag skulle gärna villa kunna sova 6-7-8 timmar men som ovanstående skribent så bli jag trött och slö om jag överstiger 10 timmar som jag oftast gör.Hur skall man göra ?
Citera
2006-11-02, 10:49
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berriberra
Jag skulle gärna villa kunna sova 6-7-8 timmar men som ovanstående skribent så bli jag trött och slö om jag överstiger 10 timmar som jag oftast gör.Hur skall man göra ?
Missuppfattade du mitt inlägg eller hann jag klämma in det mellan ditt och Kapads inlägg meds du skrev?
Citera
2006-11-02, 10:55
Bannlyst
Jag sover från 6-8 timmar per dag nu när jag jobbar natt. 8 timmar är ganska bra för mig.
På helgerna blir det längre, och ibland kanske det inte är så bra. Dels så känner man sig trött hela dagen om man sover 10-13 timmar, man sover bort en del av dagen och det blir svårt att somna i tid när sen helgen är över.
Citera
2006-11-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgstigen
Jag sover från 6-8 timmar per dag nu när jag jobbar natt. 8 timmar är ganska bra för mig.
På helgerna blir det längre, och ibland kanske det inte är så bra. Dels så känner man sig trött hela dagen om man sover 10-13 timmar, man sover bort en del av dagen och det blir svårt att somna i tid när sen helgen är över.
Japps! 6 - 8 timmar är precis lagom när man jobbar natt. I värsta fall får man sova en 40 min på kvällen innan man dra iväg, det brukar bli bra.
Jag jobbar själv natt och kommer i säng strax innan sju, brukar alltid somna direkt, vaknar sen runt två halv tre och då är jag iform igen.
Men sen när helgen kommer brukar jag lägga mig vid 05:00 tiden och vakna 10 - 11:00 - eftersom jag vet att jag inte har jobb och passa så känner man väl av det fysikskt eller nått.
Men ibland händer det att jag vaknar väldigt tidigt på fredagar för att sen bli jätte trött på kvällen så jag kan sova på natten till Lör, för det finns ju inget bättre än riktig nattsömn. : )
Citera
2006-11-02, 11:15
Medlem
jag behöver sova mer än 8h/natt för att kunna känna mig utsövd.
Citera
2006-11-02, 12:04
Medlem
woofers avatar
Sovar oftast mellan 6-7 timmar ibland längre dock. Enligt en läkare jag pratade med om just detta så är runt 7 timmar det mest ideala. Han sa att om man regelbundet sover över 9 timmar per dygn så betydde det antagligen på att man inte var fullt frisk eller led av någon form av vitaminbrist.
Citera
2006-11-02, 12:11
Medlem
För mig är nio timmar idealiskt, men jag har perioder då jag sover mycket mindre eller mycket mer.
Psykiskt anstränginig gör mig mycket tröttare än fysiskt. Gör jag en heldagsvandring så blir jag inte särskilt mycket tröttare men har jag en mentalt jobbig dag så blir jag jättetrött av det. Men det kanske är så för de flesta?
Citera
2006-11-02, 12:55
Medlem
Cryingmantiss avatar
För mig varierar det otroligt mycket. På vardagarna sover jag oftast fem-sex timmar, för att sedan ta igen allt under helgerna. Då sover jag oftast mellan åtta och tio timmar.
Jag känner mig väldigt utvilad efter sex timmar, men det beror också på vad jag gjort. Suttit framför datorn hela dagen, rört minimum på mig behöver jag knappt någon sömn alls. Har jag tränat och gjort en massa saker, träffat kompisar etc. måste jag sova mer.
Men det är väl för att all överskottsenergi sitter kvar när man inte rör på sig. Så man vilar väl konstant på det sättet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in