2006-11-03, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Jag har hört att det är skadligt för hjärtat/kroppen att sova alltför oregelbundet, att lägga sig väldigt sent etc. Att kroppen behöver komma i fas med den naturliga rytmen (typ sova mellan klockan 23-07) för att må som bäst.
De som jobbar skift längre perioder riskerar att få hjärtproblem enligt nån undersökning

Detta har jag också läst någonstans, minns ej vart. Dags för mig att vända på dygnet., eller åtminstonde sova på nätterna.
Citera
2006-11-03, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessa
Detta har jag också läst någonstans, minns ej vart. Dags för mig att vända på dygnet., eller åtminstonde sova på nätterna.

nej vad minns du egentligen??????
Citera
2006-11-03, 00:53
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Med stigande ålder avtar sömnbehovet. Kroppens celler återskapas inte i samma takt som i unga år. Uttryckt bl a genom ett minskat sömnbehov, en del av den mänskliga organismens livscykel.
Citera
2006-11-03, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av not swede
nej vad minns du egentligen??????

Citera
2006-11-03, 12:51
Medlem
I framtiden kommer man nog medicinera bort sömnbehovet, man sover bort 1/3 av livet så det borde ju finnas intresse att utveckla sådan medicin.

(not swede: Söta rara, ragga på
Prinsessa via hennes PM istället.)
Citera
2006-11-03, 12:52
Medlem
AboXiss avatar
8-9 timmar is the shit
Citera
2006-11-04, 15:39
Medlem
Jag har lyckas inbillda mig själv att om jag sover tolvtimmar *2 på helgen så har jag 8 timmar sömn till godo så att jag kan sova mindre utan att bli trött. Har det somm ett bank system där jag kan lägga in extra sömn och ta ut det nä jag behöver det. Det konstiga är att min kropp faktist har gått med på detta fast välldigt bra, sen är ju bara frågan hur länge det fungerar.

vardagar sover jag mellan 7-4 timmar och det brukar hanna på 6-5 timmar i vanliga fall.
Citera
2006-11-05, 17:10
Medlem
Supers avatar
Som alla förstår varierar sömnbehovet mellan individer och genom livets olika åldrar. Normalt sömnbehov kan betecknas vara 4,5-11 timmar/dygn för en vuxen människa. Bästa indikationen på att man sovit tillräckligt är att man känner sig utvilad.
Citera
2006-11-06, 00:29
Medlem
Jag kan sova i 5 h en natt o känna mig hur pigg som helst tills typ klockan 17-20 då jag skulle kunna sova varsomhelst känns det, och sen efter kl 20 blir jag pigg igen o kan ha svårt å sova vid tolvtiden.

Om jag ger efter för tröttheten mellan kl 17-20 o sover en h eller så kan jag knappt somna under natten, sjukt störigt att vara mig. Jag får aldrig sömn under vardagarna
Citera
2006-11-06, 01:54
Medlem
Kebabknugens avatar
En litet sidospår:

går det lika bra att sova 4 + 4 timmar (16.00 - 20.00 och 03.00 - 07.00 exempelvis) som åtta timmar i sträck? Har inte direkt koll på sömncykler eller vad det kallas (drömsömn, djupsömn och så vidare) vilket man säkert måste ta hänsyn till för att förstå hur man kan variera sin sömn.

Vad är det som sker i kroppen när man sover egentligen? Som tidigare skribenter har nämnt är det väl någon form av cellförnyelse?
Citera
2006-11-06, 01:56
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_fish
Jag sover 4-6 timmar varje natt och känner att jag mår bra. men kroppen kanske inte mår så bra av det?
Jag behöver 9-10 för att å prima.
Citera
2006-11-06, 10:27
Medlem
Supers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabknugen
En litet sidospår:

går det lika bra att sova 4 + 4 timmar (16.00 - 20.00 och 03.00 - 07.00 exempelvis) som åtta timmar i sträck? Har inte direkt koll på sömncykler eller vad det kallas (drömsömn, djupsömn och så vidare) vilket man säkert måste ta hänsyn till för att förstå hur man kan variera sin sömn.

Vad är det som sker i kroppen när man sover egentligen? Som tidigare skribenter har nämnt är det väl någon form av cellförnyelse?

En sömncykel varar ca 90 min. Effektivaste sovsättet sägs vara att sova 3 ggr/dygn en sömncykel varje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in