2006-11-02, 13:00
Medlem
Jag har hört att det är skadligt för hjärtat/kroppen att sova alltför oregelbundet, att lägga sig väldigt sent etc. Att kroppen behöver komma i fas med den naturliga rytmen (typ sova mellan klockan 23-07) för att må som bäst.
De som jobbar skift längre perioder riskerar att få hjärtproblem enligt nån undersökning
Citera
2006-11-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Jag har hört att det är skadligt för hjärtat/kroppen att sova alltför oregelbundet, att lägga sig väldigt sent etc. Att kroppen behöver komma i fas med den naturliga rytmen (typ sova mellan klockan 23-07) för att må som bäst.
De som jobbar skift längre perioder riskerar att få hjärtproblem enligt nån undersökning

Har också läst om detta, rutiner i allmänhet är bra för en. Sen producerar hjärnan sömnhormonet Melatonin när det är mörkt, då mår man bäst av att sova och får bäst sömn.
Citera
2006-11-02, 21:25
Medlem
galts avatar
Det optimala för min del är 7h. På somrarna behöver jag dock inte lika mycket sömn, då kan det gå bra med 5-6h för att sedan sova lite längre på helgen.
Just nu är jag ledig och då sover jag alldeles för mycket. Säkert 10h.
Citera
2006-11-02, 22:31
Medlem
javla_bajss avatar
Varierar, ibland kan det blir 4 timmar på vardagar och ibland kan det bli 9. Snittet är 6-7 timmar, det är väl ganska vanligt. På helgerna sover jag dock 10-12 timmar. Det är otroligt skönt att vakna efter att ha sovit så länge
Citera
2006-11-02, 22:46
Medlem
brobbans avatar
Vet inte riktigt men vad jag vet är att jag den här veckan p.g.a. lite olika omständigheter har sovit mer än jag någonsin brukar i veckorna. Har inte börjat jobba förräns 8 och gått och lagt mig vid 23 eller något senast samt att jag sov ordentligt i helgen. Och så trött som jag varit denna vecka har jag nog knappt varit, skall genast återgå till 5-6 timmars sömn nästa vecka så jag känner mig energisk igen... Har kommit på att jag fungerar som bäst när jag lever som andra nästan skulle kollapsa. Dåligt med sömn, stress, många olika uppgifter, vilar aldrig på dagarna, kan knappt vara still, tränar hårt etc etc.
Citera
2006-11-02, 22:53
Bannlyst
Sover typ, 4-5timmar/natt, mår bra av det Men ibland kan jag sova upp till 12-13 timmar, mår mindre bra av det.
Citera
2006-11-02, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessa
Sover typ, 4-5timmar/natt, mår bra av det Men ibland kan jag sova upp till 12-13 timmar, mår mindre bra av det.

du vet nog vad du skulle må bra av

du är så dum så
Citera
2006-11-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av not swede

du är så dum så

Oprovocerat påhopp
Citera
2006-11-02, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Oprovocerat påhopp

är det?vill du ha henne eller
Citera
2006-11-02, 23:40
Medlem
roppans avatar
Jag har alltid varit en sömntuta och sover gärna 10+ timmar när tillfälle ges. På helgerna, när man är helt kravlös och inte har något att göra kan jag sova upp till 13 timmar per natt bara för sakens skull. Finns ju ändå ingenting att göra, resonerar jag. Denna vecka jobbar jag natt mellan 21-7 och har svårt att sova riktigt.

Imorse var jag t.ex. hemma vid 8 men lyckades inte komma i säng förrän vid 16, fastnade framför Flashback och pokern. Sov iaf. till 20 och kände mig hyffsat pigg när jag vaknade. Nu på jobbet känner jag dock av att jag sov alldeles för lite för det sticker verkligen i ögonen. Kaffebryggaren går varm här på jobbet. Lätt att vara eftersmart!

EDIT:
Värt att nämnas: jag går i tankarna på att skaffa hund nu och vet att det kommer att hjälpa mig att börja sova mindre än vad jag gör och ta hand om tiden på ett bättre sätt.
Citera
2006-11-02, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av not swede

du är så dum så

*gäsp*

Ontopic:
Varför blir man så seg av att sova mer än 8timmar?
Citera
2006-11-02, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessa
*gäsp*

Ontopic:
Varför blir man så seg av att sova mer än 8timmar?

det kan du väll räkna ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in