2009-08-24, 21:09
Medlem
Vrängar'ns avatar
Jag har alltid föreställt mig Zodiac som bilmekaniker. Samma fordon siktades väl aldrig vid de bekräftade brottsplatserna (i fallet Stine vet man väl inget alls om fordon eftersom Zodiac gick från Stines taxi)? En mekaniker borde väl haft tillgång till bilar och varit lagom händig (tänker på bombskissen, som väl trots att många inte kan göra om den ej räknades som superavancerad) Mycket fokus hamnade ju på Zodiac-klockan, dels pga symbolen men självklart också pga ALA. Men det fanns ju åtminstone ett annat Zodiac-märke under samma tidsperiod:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ford_Zephyr
Citera
2009-10-04, 18:00
Medlem
Targenors avatar
Kaufman hävdar nu att Jack Terrance kan ligga bakom ett annat välkänt mord

Citat:
Sept 26, 2009

New evidence is begining to surface that Jack Tarrance may be responsible for other infamous crimes, one of these crimes is the murder of Elizabeth Short who was killed in 1947 in Los Angeles California. This case is refered to as "The Black Dahlia case" There have been movies made and books written about this unsolved murder. After Elizabeth was murdered her killer wrote letters to local newspapers taunting police, and it is these letters that can be linked to Jack Tarrance, here is a writting comparison of Jack's writting to the writting on the letters sent by the killer in 1947.

Känns som han bygger ett korthus, iden med breven kan mycket väl kommit från Jack The Ripper, och inte ha någon direkt koppling mellan dom händelser som Kaufman hävdar.

Dessutom tycker jag att Black Dahlia inte har samma tillväga gångssätt som Zodiac, Zodiacen känndes mer intresserad av att döda än att stycka och dela kropparna
Citera
2010-03-01, 21:03
Medlem
Newera123s avatar
Har det hänt nånting i det här fallet? Kollade ett avsnitt Criminal Minds och det påminde mig om Zodiac mördaren och då var jag ju naturligtvis tvungen att kolla om det har hänt nåt på sistone.
Citera
2010-03-02, 18:56
Medlem
Har inte läst hela tråden, kommer att göra det senare. Däremot har jag läst en del artiklar på annat håll om denne mystiska man, eller män. Eftersom tråden heter teorier om, så får ni här min teori om det här.

Och den är lika enkel som omöjlig att bevisa. Det finns ingen Zodiac-Killer, det finns flera stycken och den person som kontaktat polis och press har inte något alls med majoriteten av dessa fall att göra. Jag kan tänka mig att han eventuellt kan ligga bakom något av de första fallen, flickan i biblioteket till exempel, men sedan utvecklar sig till att Zodiac framförallt är en person som njuter av att sätta myror i huvudet på polisen. Kanske är han till och med polis själv, möjligen journalist.

Jag baserar denna teori framförallt på de väldigt olika modus operandi denne/dessa? mördare använder sig av, men även på att det så vitt jag vet inte finns ett entydigt signalement på honom, inte heller på de fordon han ska ha använt sig av. Breven däremot, verkar till största majoritet vara författade av samma hand. De här kryptona som ska peka ut gärningsmannen har ju ingen lyckats lösa heller, kanske för att det inte finns EN gärningsman att peka ut? Medan det första som inte innehöll någon väsentlig information löstes av en civilperson.

Jag tror alltså att han var en intelligent person, som på olika sätt kom i kontakt med brott, polis, journalist, coroner och valde att "roa sig" med att uppfinna denne Zodiac som ett hobbyprojekt utifrån fall han kom i kontakt med.
Citera
2010-03-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Har inte läst hela tråden, kommer att göra det senare. Däremot har jag läst en del artiklar på annat håll om denne mystiska man, eller män. Eftersom tråden heter teorier om, så får ni här min teori om det här.

Och den är lika enkel som omöjlig att bevisa. Det finns ingen Zodiac-Killer, det finns flera stycken och den person som kontaktat polis och press har inte något alls med majoriteten av dessa fall att göra. Jag kan tänka mig att han eventuellt kan ligga bakom något av de första fallen, flickan i biblioteket till exempel, men sedan utvecklar sig till att Zodiac framförallt är en person som njuter av att sätta myror i huvudet på polisen. Kanske är han till och med polis själv, möjligen journalist.

Jag baserar denna teori framförallt på de väldigt olika modus operandi denne/dessa? mördare använder sig av, men även på att det så vitt jag vet inte finns ett entydigt signalement på honom, inte heller på de fordon han ska ha använt sig av. Breven däremot, verkar till största majoritet vara författade av samma hand. De här kryptona som ska peka ut gärningsmannen har ju ingen lyckats lösa heller, kanske för att det inte finns EN gärningsman att peka ut? Medan det första som inte innehöll någon väsentlig information löstes av en civilperson.

Jag tror alltså att han var en intelligent person, som på olika sätt kom i kontakt med brott, polis, journalist, coroner och valde att "roa sig" med att uppfinna denne Zodiac som ett hobbyprojekt utifrån fall han kom i kontakt med.

Fast breven är ju länkade till Zodiacmördaren via bl.a bitar av ett av offrens skjorta(Stine), och att breven avslöjar detaljer som bara mördaren visste, som hur många skott avlossades, vilket fabrikat av ammunition, vilken vinkel offren sköts ifrån osv. Så jag tror nog att breven är äkta och kommer ifrån mördaren.
Citera
2010-03-03, 19:34
Medlem
Därför jag misstänkte en polis, coroner eller en journalist, som haft anledning att befinna sig på platsen. Men har vi inte fått något svar nu lär vi nog inte få det framöver heller.
Citera
2010-04-19, 12:23
Medlem
_Jago_s avatar
Läste en intressant sak nyss. Strax efter mordet på Paul Stine ska en polisbil uppmärksammat en man som gick på trottoaren, troligtvis mördaren.

Zodiac påstår sig i brevet ha pratat med polisen, som vid detta laget trodde att gärningsmannen var svart och hade därför ingen "anledning" att stoppa mannen. Enligt Zodiac ska han ha talat om för poliserna att han såg en man springa och vifta med en pistol varpå poliserna gasade iväg.

Polisen som satt i bilen, Don Fouke, erkände först en månad senare att han "sett" Zodiac, men nekade till att han någonsin skulle stannat honom och än mindre pratat med honom. Ord står mot ord.

Den andra polismannen som satt i bilen dog i tjänsten en tid senare, men ska ha erkänt för sin fru att de visst stannade mannen och pratade med honom. Enligt Fouke ska denna mannen sedan försvunnit upp i en fastighet en bit bort. Märkligt är att den andra polismannen som satt i passagerarsätet och därmed närmre trottoaren inte alls såg mannen.

Detta leder sedan in på Mike Ridelli's historia, som påstår att en numera högt uppsatt affärsman i trakten var Zodiac, och bodde i området och var helt sonika på väg hem till sin bostad när han blev "observerad" av Fouke. Intressant läsning http://www.mikerodelli.com
Citera
2010-07-10, 01:07
Avslutad
Min gissning ligger helt klart på ALA, han känns mest intressant av dom alla, men vi lär väl aldrig få reda på vem det är?!
Citera
2010-07-10, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheZK
Min gissning ligger helt klart på ALA, han känns mest intressant av dom alla, men vi lär väl aldrig få reda på vem det är?!
Totalt ointressant, om jag får säga min mening. Stämmer in väldigt dåligt.
Citera
2010-07-28, 21:30
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Made of stone
Jag var inne idag och kollade runt på zodiackiller.com och fastnade totalt vid den sidan. Mycket intressant sida. Det som är fascinerande med zodiackiller är väl mystiken: ingen vet vem han var och alla konstiga brev han skickade till pressen. "Me:31"- SFPD-0.

På sidan så står det om dom misstänkta för dåden. Tror du att någon av dom var Zodiackiller? Tänk ifall han fortfarande är i livet?

nu har jag inte läst hela tråden men me: 32 sfpd 0 känns inte så konstigt. tolkar det som jag har dödat 32 san francisco police department noll. eller inte tagit mig. typ?
Citera
2010-10-18, 17:16
Medlem
Nu tycker jag det är dags att vi friskar upp tråden!

Är det någon som kommit upp med någon ny teori? Jag tycker att man bör jämföra ZK:s narcissistiska drag med någon av dem misstänkta även då det kan vara svårt pga manipulationer i förhör eller liknande. Men att höra med deras släktingar hade inte varit helt fel.
Citera
2010-11-01, 23:52
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2good2smoke
Nu tycker jag det är dags att vi friskar upp tråden!

Är det någon som kommit upp med någon ny teori? Jag tycker att man bör jämföra ZK:s narcissistiska drag med någon av dem misstänkta även då det kan vara svårt pga manipulationer i förhör eller liknande. Men att höra med deras släktingar hade inte varit helt fel.

Lite uppdateringar:

- Don Cheney som var lite av nyckeln i detta fallet är död. Han påstod att Allen avslöjat allt för honom innan morden, alltså att han skulle mörda unga par, kalla sig Zodiac, fästa ficklampa vid pistolen, skriva brev osv. Talade han sanning var ju ALA de facto Zodiac, ljög han är det uppenbart att ALA inte var mördaren.

- Tom Voigt som driver zodiackiller.com promotar en ny misstänkt, Richard Gaikowski. Finns en hel del intressanta saker som pekar mot honom, dock inget av det lika tungt som det mot Allen.

- Man har hört många av ALA släktingar och vänner. De beskriver alla Allen som en man som behövde hävda sig själv, en gång ska han ha kommit in i ett rum där hans bror satt med några kompisar, och dunkat en machete i bordsskivan, allt för att stjäla uppmärksamheten.

Skulle det visa sig att ALA inte var Zodiac, så kan man nog konstatera att han på någon nivå ville vara Zodiac. Det är nästan så att han är en för bra misstänkt för att vara sann, så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in