2012-10-13, 15:09
Medlem
_Jago_s avatar
Nog återstår det en seriös chans på lösning inom de närmasta 10-15 åren, om vi utgår från att han lever idag och närmar sig en "naturlig död". Som tidigare nämnt är det i så fall att han själv på sin dödsbädd erkänner (borde han i så fall inte gjort detta tidigare och kunnat ta del av den berömmelse som detta skulle medfört?). Har han hela tiden planerat att en dag erkänna borde han också inneha saker som utan tvivel visar att det var han som var mördaren ("souvernirer", lösning på chiffer, handstil etc.). Han kan väl inte åtalas för brotten?

Alternativ två, som jag bedömer troligare, men fortfarande inte troligt, är att anhörig eller annan hittar bevis efter hans död. Det kan vara bilder på honom, handstilsprov och DNA/fingeravtryck.

Chansen att han någon gång ska upptäckas minskas för varje år, men lär alltså ökas något inom en 10-15-års period innan det lär dö ut och ta plats intill Jach the Ripper.

I övrigt är min åsikt också att Allen någonstans ville vara, eller åtminstone misstänkt för att vara, Zodiac. Han psykologiska tillstånd gör det inte orimligt att tro att han led av någon störning som gjorde att han njöt av uppmärksamheten det gav. Nog var det bara så att i ett av århundradets mest fascinerande kriminalfall, så fanns en av århundradets bästa misstänkta gärningsman, utan att han är gärningsmannen; han var en väldigt trolig gärningsman.

Jag känner bara, skulle han vilja erkänna på sin dödsbädd, skulle han lika gärna kunna göra det tidigare för att ta del av berömmelsen. Att göra det när man vet att man inte har långt kvar, så kan han ju lika gärna strunta i det. Det lär knappast vara så att han har ett samvete han måste lätta på. Det, kontra att ett av historiens mest mysteriösa mordfall förblir olöst? Det senare låter mer troligt.
Citera
2012-10-13, 22:49
Medlem
För övrigt...

Om någon i tråden är intresserad nog, så är här en av de bättre dokumentärerna som behandlar Zodiac-fallet:

'This Is The Zodiac Speaking...'

http://www.youtube.com/watch?v=GkUWEEWyPIM

En samling berättelser av de som var där. Poliser, vittnen och offer. Bland annat medverkar Michael Mageau och Bryan Hartnell... Här får vi se en bild av Mageau, som också visar på varför man tyvärr kan ifrågasätta hans vittnesmål en aning. Han är idag en mycket vilsen själ tyvärr, som har gått igenom väldigt mycket i sitt liv, och tyvärr aldrig lyckats komma tillbaka från det på något vidare hyfsat vis. Vilket är beklagligt och sorgligt.
Citera
2012-10-14, 12:12
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FIGHTPLAY
Han hade någon skiva i hemmet som det stod Zodiac på.

Jag tror att det var en VHS-kassett och inte en skiva. Ta följande med en nypa salt då jag inte kommer ihåg källan, men jag vill minnas att denna videokassett endast innehöll ALA skrikandes obsceniteter mot några poliser utanför hans bostad. Så den gav inget för utredningen.
Citera
2012-10-14, 12:16
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vidhåller dock att han klarade sig berodde bl.a. på att han slutade med mördandet.

Det tror jag också. Men den intressanta frågan är väl kanske varför han slutade? Vanliga teorier som har lyfts fram har väl varit att han kan ha dött, flyttat, blivit intagen på sjukhus eller möjligen hamnat i fängelse för ett annat brott.

Själv tror jag att han drevs av avundsjuka och en längtan efter att bli uppmärksammad. Dock tror jag att han var något räddhågsen av sig, och att han blev fruktansvärt skrämd av att han nästan åkte fast efter skjutningen av Stine. Så skrämd att han slutade döda och enbart gick över till brevskrivande.

Zodiac påstod ju mycket i sina skrifter, men det sista bevisade mordet som han utförde får väl anses vara Stine.
Citera
2012-10-14, 16:36
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stavro
För övrigt...

Om någon i tråden är intresserad nog, så är här en av de bättre dokumentärerna som behandlar Zodiac-fallet:

'This Is The Zodiac Speaking...'

http://www.youtube.com/watch?v=GkUWEEWyPIM

En samling berättelser av de som var där. Poliser, vittnen och offer. Bland annat medverkar Michael Mageau och Bryan Hartnell... Här får vi se en bild av Mageau, som också visar på varför man tyvärr kan ifrågasätta hans vittnesmål en aning. Han är idag en mycket vilsen själ tyvärr, som har gått igenom väldigt mycket i sitt liv, och tyvärr aldrig lyckats komma tillbaka från det på något vidare hyfsat vis. Vilket är beklagligt och sorgligt.

Tack för den! Trodde att jag hade sett det mesta, men den hade jag helt missat. Passade även på att se om "Hunting the Zodiac". Den känns lika fascinerande som tragisk.

Vore också kul att höra vilka böcker folk gillar som rör fallet. Jag har läst allt ifrån rena faktaböcker till mer extrema teorier. Min favorit är helt klart "This is the Zodiac speaking" av Kelleher och Van Nuys för sättet som den är uppbyggd på. En riktigt bra bok.
Citera
2012-10-15, 03:19
Medlem
FIGHTPLAYs avatar
Stavro & Jago

Vad tycker ni om det faktum att de som var involverade i utredningen är tämligen säkra på att ALA är Zodiac? Ni sitter här och gissar medan de var i hetluften och träffade alla misstänkta. Polisen har inofficiellt redan utsett ALA som Zodiac. Jag tror mer på deras ord än på er. Zodiac slutade helt med brevskrivandet lagom till att Allen åkte in. Det är nästan ett bevis i sig med tanke på mördarens mediakåthet.
Citera
2012-10-15, 07:01
Medlem
William Hainess avatar
Nog var ALA en knäppgök, men man ska komma ihåg att man inte har kunnat knyta honom till Zodiac trots handflateavtryck och DNA lyft från frimärken. Att ALA skulle varit så listig att han fått andra att slicka hans frimärken tror jag inte på - han kan omöjligen förutsett teknik 20 år in i framtiden.

Att han, enligt vittnen (eller ja, två stycken), skulle varit så verbal i att han var Zodiac och hans planer känns väldigt konstigt.
Citera
2012-10-15, 09:36
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Vad tycker ni om det faktum att de som var involverade i utredningen är tämligen säkra på att ALA är Zodiac?

Vad du kanske glömmer i din iver är att polisen hade hård press på sig att lösa morden. Detta lyckades inte Farbror polis med. Man kan utan tvekan säga att myndigheterna hade ett stort intresse av att få morden att "framstå" som uppklarade - exempelvis genom att påstå att "oj så säkra vi var på att vi hade gärningsmannen".

Citat:
Polisen har inofficiellt redan utsett ALA som Zodiac.

Jo tack, på samma sätt som vissa poliser är väldigt ivriga att hävda att Christer Pettersson minsann var gärningsman i Palmemordet. ( ) Man måste helt enkelt ta deras ord för vad det är och titta på bevisen/indicierna i övrigt. Enligt min uppfattning var Arthur Leigh Allen sannolikt inte Zodiac.
Citera
2012-10-15, 13:11
Medlem
_Jago_s avatar
Att de var i "hetluften" kan ju som Quoter skriver också påverka att till att de verkligen ville få fast en misstänkt. Jag känner: hade ALA varit Zodiac hade man kunnat binda honom till brotten. Hans fingeravtryck eller DNA hade matchat, hans handstil hade matchat.

Jag tror också att Allen till någon del njöt av uppmärksamheten av att vara misstänkt, och en del saker han gjorde och sa var ju inte direkt till fördel för honom vad gäller att polisen skulle sluta misstänka honom.

ALA var en väldigt bra misstänkt. Det är klart att man till en väldigt liten del håller kvar honom som misstänkt, men jag tror inte det var han som gjorde det.

Det faktum att Zodiac var smart, hade tur och bristande polisarbete gjorde att man inte fick fast honom. Men man vet en del saker idag som man inte visste då. Som i några svenska fall: polisen trodde t.ex. vid tiden för brottet att Allmänläkaren och Obducenten var inblandad i Catrine da Costas död. Vi vet alla idag hur det ligger till...
Citera
2012-10-15, 17:27
Medlem
FIGHTPLAYs avatar
Hur kan ni vara så naiva och avfärda Allen så lätt? Det finns jävligt mycket som talar för att han är Z. Jag börjar nästan tro att ni inte vill höra sanningen utan plockar efter halmstrån på andra håll. Faktum är att Allen är den som är mest sannolikt Zodiac.

Hur förklarar ni att breven till San Francisco Chronicle upphörde under en tid då Allen satt inne? Tror ni att en så extremt mediakåt mördare med uppmärksamhetsbehov bara kan sluta?
De anonyma telefonsamtalen till Graysmith upphörde efter att Allen dött. Oj! Återigen en tillfällighet?!
En vän till honom (Cheney) vittade om att Allen berättat detaljerat om sina mordplaner för honom. Han hittar väl säkert på, eller?
Allen pekas ut på ett fotografi av Mageau. Han ville väl bara peka ut en oskyldig för att få stopp på allt? Höhö.
Han bodde i närheten av några attacker. Han brukade till och med vara vid Lake Berryessa, där en av attackerna skedde.
Han hade läst boken Mänskligt villebråd, som ett av de första Zodiacbreven handlar om.
Han ägde en Zodiac-klocka. Han hade en skiva (eller VHS) som det stod Zodiac på.
Han brukade stava fel avsiktligt enligt en vän. Personligen tycker jag att hans handstil är jävligt lik Z. På ett handstils-test försökte han avsiktligt att skriva på ett annat sätt. Men det är ju enligt er för att han så gärna vill vara Zodiac och sitta inne resten av livet.
Han skickade ett julkort till en vän och stavade Christmass fel på samma sätt som Z. Återigen en tillfällighet? Det finns ju jättemånga huvudmisstänkta som felstavar på exakt samma sätt på ett så anmärkningsvärt ord, eller hur?
Han hade bombritningar i hans källare som liknar de som Zodiac skickade i.
Han var född 18 december. Zodiac sa i ett telefonsamtal med Melvin Bellis hembiträde något i stil med: "Jag fyller år idag. Jag ska döda någon."
Han liknar fantombilden.
De som var involverade i fallet (poliser, journalister) har inofficiellt utsett Allen som Z. De har träffat människan, förhört honom, gjort husrannsakan m.m.. Men det betyder tydligen inget för er.
Och många fler saker som talar mot honom.
Citera
2012-10-15, 20:28
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Hur kan ni vara så naiva och avfärda Allen så lätt? Det finns jävligt mycket som talar för att han är Z. Jag börjar nästan tro att ni inte vill höra sanningen utan plockar efter halmstrån på andra håll. Faktum är att Allen är den som är mest sannolikt Zodiac.

Hur förklarar ni att breven till San Francisco Chronicle upphörde under en tid då Allen satt inne? Tror ni att en så extremt mediakåt mördare med uppmärksamhetsbehov bara kan sluta?
En så "mediakåt mördare" kan visst bara sluta. Det var många perioder som det inte kom några brev.
De anonyma telefonsamtalen till Graysmith upphörde efter att Allen dött. Oj! Återigen en tillfällighet?!
Att det nu ev. var Allen som ringde Graysmith är väl inte så konstigt i sig. Graysmith hade misstänkliggjort honom för att vara en av århundradets mest uppmärksammade serimördare, klart att Allen då har ett ont öga till Graysmith. Sen att det slutade när Allen dog, det gör inte honom mer till Zodiac.
En vän till honom (Cheney) vittade om att Allen berättat detaljerat om sina mordplaner för honom. Han hittar väl säkert på, eller?
Som jag skrivit tidigare, Cheney kom med detta efteråt. Det kan vara sant, men det kan också vara falskt.
Allen pekas ut på ett fotografi av Mageau. Han ville väl bara peka ut en oskyldig för att få stopp på allt? Höhö.
Mageau visste mycket väl hur Allen såg ut. Vittneskonfrontationer är inte alltid så simpla att man bara kan peka på en bild och sedan är det klart.
Han bodde i närheten av några attacker. Han brukade till och med vara vid Lake Berryessa, där en av attackerna skedde.
Han hade läst boken Mänskligt villebråd, som ett av de första Zodiacbreven handlar om.
Att ha läst en ganska känd bok som Zodiac refererade till behöver inte betyda att han var Zodiac.
Han ägde en Zodiac-klocka.
Zodiac Sea Wolf var en relativt vanligt klocka, särskilt inom US Navy.
Han hade en skiva (eller VHS) som det stod Zodiac på.
Har han under 20 år varit huvudmisstänkt för att vara Zodiac-mördaren, är det inte överdrivet märkligt att han samlat på sig nyhetsurklipp/spelat in nyhetsprogram.
Han brukade stava fel avsiktligt enligt en vän. Personligen tycker jag att hans handstil är jävligt lik Z. En handstilsexpert höll inte med och uteslöt honom som författare.
På ett handstils-test försökte han avsiktligt att skriva på ett annat sätt. Men det är ju enligt er för att han så gärna vill vara Zodiac och sitta inne resten av livet.
Han skickade ett julkort till en vän och stavade Christmass fel på samma sätt som Z. Återigen en tillfällighet? Det finns ju jättemånga huvudmisstänkta som felstavar på exakt samma sätt på ett så anmärkningsvärt ord, eller hur? Återigen, att både han och Zodiac felstavar på samma ord betyder inte att de är samma person.
Han var född 18 december. Zodiac sa i ett telefonsamtal med Melvin Bellis hembiträde något i stil med: "Jag fyller år idag. Jag ska döda någon."
Han liknar fantombilden.
De som var involverade i fallet (poliser, journalister) har inofficiellt utsett Allen som Z. De har träffat människan, förhört honom, gjort husrannsakan m.m.. Men det betyder tydligen inget för er. Lät lite väl dramatiskt...
När jag var "ny" på fallet trodde jag också på Allen, ju mer man läser, ju mer nyanserad bild för man. Du behöver inte ta allt som personliga attacker. Helt klart finns där ett "case" mot Allen, men hade det varit honom borde man också hittat tyngre saker, bevis. En sak man lärt sig när man läst om fallet är att man ska undvika att "bestämma sig" för saker.
Citera
2012-10-16, 01:08
Medlem
Citat:

Han ägde en Zodiac-klocka. Han hade en skiva (eller VHS) som det stod Zodiac på.
Han brukade stava fel avsiktligt enligt en vän. Personligen tycker jag att hans handstil är jävligt lik Z. På ett handstils-test försökte han avsiktligt att skriva på ett annat sätt. Men det är ju enligt er för att han så gärna vill vara Zodiac och sitta inne resten av livet.
Han skickade ett julkort till en vän och stavade Christmass fel på samma sätt som Z. Återigen en tillfällighet? Det finns ju jättemånga huvudmisstänkta som felstavar på exakt samma sätt på ett så anmärkningsvärt ord, eller hur?
Han liknar fantombilden.
De som var involverade i fallet (poliser, journalister) har inofficiellt utsett Allen som Z. De har träffat människan, förhört honom, gjort husrannsakan m.m.. Men det betyder tydligen inget för er.

Med risk för att låta barsk, men jag har som sagt studerat detta fallet bra nära varje dag i snart 7 år. Detta gör givetvis inte att jag är bättre än någon annan, eller att man tro räknas mer än någon annans tro, men vad det faktiskt innebär, är att jag är sedan länge väldigt, väldigt väl medveten om vad det är för saker som pekar åt Allen som gärningsman. Jag tror att i princip alla som börjar läsa på om detta fallet blir ganska direkt övertygade om att det var Allen som var Zodiac. Jag var också övertygad, speciellt efter att ha läst Graysmiths böcker. Men ju längre man studerar detta fallet, ju snabbare går det att märka att Graysmith putsar en aning på sanningen för att passa hans misstänkte. Vilket flera av de poliser du själv hänvisar till, har påpekat. De som var där, i hetluften...

Men ska vi se rent utredningstekniskt på det hela, så när det kommer till den tekniska bevisningen, som det faktiskt finns en del, vilket tidigare nämnts, så går Allen fri på SAMTLIGA grejer, för att vara tydlig, INGENTING matchade Allen.

"Men poliser är övertygade om allen....etc" Varför har han sedan länge då varit avförd från den FAKTISKA utredningen?? Återigen för att ALL teknisk bevisning säger följande: Det var INTE Arthur Leigh Allen som var Zodiac-mördaren.

Ja dom gjorde husrannsakan hos Allen, vad hittade dom?? INGENTING. Jo, ett VHS band med ett Z på. Vad var på VHS bandet? Allen som står tokig och bara skriker obsceniteter åt polisen. Ganska dåligt bevismaterial, tycker du inte??

Arthur Leigh Allen var en konstig, äcklig och obehaglig gubbe, ja! Men han var inte Zodiac.

Ja Michael Mageau har pekat ut Allen. Men han har också sagt att Zodiac-mördaren hette Richard i förnamn, och det vet han om säkert, säger han... Vilket givetvis Tom Voigt och hans anhängare hänvisar till, eftersom dom tror det var Richard Gaikowski som var Zodiac-mördaren.

Det gäller att försöka se saker från olika perspektiv, samla information. Inte bara ta vad vissa säger som slutgiltig fakta. Då har man stängt in sig i ett rum när det gäller detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in