2010-11-11, 17:42
Medlem
ALA är en grymt bra misstänkt, om man enbart ser till indicier. Men det går ju inte att komma så mycket längre där i o m att alla existerande bevis (handstil, DNA, finger-/handavtryck) friat honom.
Visserligen går det alltid att vända och vrida på det, såsom att hävda att hans handstil förvanskades när han var i Zodiac-mode, att hand/-fingeravtrycken inte alls kom från Zodiac eller att någon annan slickat frimärkena men...då blir ju kontentan densamma som om någon annan, helt okänd snubbe gjorde det. Dvs att man aldrig kommer att få något definitivt svar.

Tom Voight och hans favvo-Zodde Gaikowski tror jag inte mycket på. Också enbart indicier, och dessutom klenare än ALA:s.

Kaufman och hans 'min styvpappa var Zodiac!' är givetvis enbart en bluff. Följer dock med stor behållning hans och hans medlöpares desperata kamp mot förnuftet. Ett länktips för dom som på något sätt tycker att hans story låter intressant är att gå in på 'The real denniskaufman exposed'. Underhållande.

Själv tror jag att Zodiacs identitet aldrig kommer att kunna säkerställas. Förmodligen var det någon som figurerade i utredningen men som aldrig framstod som extraordinärt intressant. Polisens uppmärksamhet räckte dock för att han skulle göra sig av med alla fysiska bevis (vapen, Stines skjorta osv), varför inget uppseendeväckande hittades efter hans död.
Citera
2010-12-22, 02:55
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Lite uppdateringar:

- Don Cheney som var lite av nyckeln i detta fallet är död. Han påstod att Allen avslöjat allt för honom innan morden, alltså att han skulle mörda unga par, kalla sig Zodiac, fästa ficklampa vid pistolen, skriva brev osv. Talade han sanning var ju ALA de facto Zodiac, ljög han är det uppenbart att ALA inte var mördaren.

Fast Don Cheneys vittnesmål är väl inte så trovärdigt egentligen? Han sa ju inget nytt till polisen som inte redan stått i tidningen. Dessutom att han ändrade datum fram och tillbaka gör det inte särskilt bättre. ALA ska tydligen ha tafsat på Cheneys dotter också(han var ju pedofil) så där har ju han ett utmärkt motiv att ljuga.

Har man så mycket konkret på ALA egentligen?
Citera
2010-12-29, 01:46
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Daman
Fast Don Cheneys vittnesmål är väl inte så trovärdigt egentligen? Han sa ju inget nytt till polisen som inte redan stått i tidningen. Dessutom att han ändrade datum fram och tillbaka gör det inte särskilt bättre. ALA ska tydligen ha tafsat på Cheneys dotter också(han var ju pedofil) så där har ju han ett utmärkt motiv att ljuga.

Har man så mycket konkret på ALA egentligen?
Så mycket konkret har man väl egentligen inte, bara indicier. Vad jag också tyckte var intressant är att Graysmith kom till Toschi och sa att efter en mordutredning där man inte lyckats fälla någon så hörde alltid den skyldiga av sig och bad om ursäkt/erbjöd sig hjälpa till. Av 2500 misstänkta fick Toschi brev från en. Vem? Okej, lät lite väl dramatiskt, men ändå.

Allen ska ju ha varit riktigt smart och hade ett högt IQ. Ifall han inte hade något att göra med Zodiac måste han ändå på någon nivå i så fall velat vara inblandad. Precis som han njöt av det på något sätt, men ändå inte. Men det kan ju då inte funnits hur många personer som helst (utöver Allen) som allting stämmer in så bra på, god kännedom om Vallejo, skjutvapen, är av rätt fysiska mått osv. En kopia av Allen fast med skillnaden att han faktiskt är mördaren. I så fall måste det ju vara någon som verkligen lever ett dubbelliv och som man aldrig skulle misstänka.

Och Stine-mordet. Blev han stannad av poliserna som han påstod i brevet? Eller körde poliserna bara vidare som de själva påstod? Personligen tror jag de stannade och pratade. Finns massor att läsa om detta hur som helst. Och hur mycket detta mord skiljer sig från de andra.
Citera
2010-12-29, 21:58
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Så mycket konkret har man väl egentligen inte, bara indicier. Vad jag också tyckte var intressant är att Graysmith kom till Toschi och sa att efter en mordutredning där man inte lyckats fälla någon så hörde alltid den skyldiga av sig och bad om ursäkt/erbjöd sig hjälpa till. Av 2500 misstänkta fick Toschi brev från en. Vem? Okej, lät lite väl dramatiskt, men ändå.
Ja, visst har du rätt att det kanske låter lite misstänktsamt och skulle isåfall innebära, som du säger, att han antagligen ville ha uppmärksamheten. Men du, har du någon källa på det förutom i filmen och förutom ljug-Robert Graysmiths bok? Sidorna jag hänger på och läser om det hittar jag inget om det i alla fall, borde stå i så fall tycker man.

Citat:
Allen ska ju ha varit riktigt smart och hade ett högt IQ.
Jo, och det talar väl lite emot att han skulle säga allt han planerat till en kompis några veckor innan?

Citat:
är av rätt fysiska mått
Fotavtrycken man hittade var ju som sagt Allens skostorlek men handskarna i Stines taxi var små och passade inte Allen. Nu behöver ju inte dem vara hans, någon annan kan ju ha glömt dem där men.. De sketcherna som finns av Zodiac är ju med snubbar på hår, något som ALA inte har.

Citat:
Och Stine-mordet. Blev han stannad av poliserna som han påstod i brevet? Eller körde poliserna bara vidare som de själva påstod? Personligen tror jag de stannade och pratade. Finns massor att läsa om detta hur som helst. Och hur mycket detta mord skiljer sig från de andra.
Ja, det där är väldigt intressant. Och om signalementet hade gått ut som en vit man istället för svart man är chansen att Zodiac antagligen hade varit fast idag.

En sak jag också tänker på är det här angående Allens pedofili. Han satt ju i fängelse några gånger för det där. Om han nu är mördaren varför skulle han då attackera vuxna? Hänger inte ihop riktigt.

Och ja, det finns mördare som varit pedofiler men som dödat vuxna. Men det var sexuella mord med våldtäkt och liknande inblandat. Zodiacs mord har inget som tyder på detta, utan verkar vara mer någon som mördar för spänningens skull.

Nja, jag tror inte på Allen som Zodiac.
Senast redigerad av Dr.Daman 2010-12-29 kl. 22:35.
Citera
2010-12-29, 22:36
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ja, visst har du rätt att det kanske låter lite misstänktsamt och skulle isåfall innebära, som du säger, att han antagligen ville ha uppmärksamheten. Men du, har du någon källa på det förutom i filmen och förutom ljug-Robert Graysmiths bok? Sidorna jag hänger på och läser om det hittar jag inget om det i alla fall, borde stå i så fall tycker man.
Jag har ingen källa på det, men jag tror det är ganska känt, jag har aldrig sett någon som tvivlat på det. Vilka sidor "hänger" du på förresten?
Citat:
Jo, och det talar väl lite emot att han skulle säga allt han planerat till en kompis några veckor innan?

Precis. Känns dumt att håna poliserna och påstå han är för smart för dem när han avslöjat allt redan innan. Eller är han så pass smart att han röjt bort alla möjliga bevis? Att avslöja allt för Cheney var kanske så att polisen lättare skulle få upp ögonen för honom och jaga honom när han ändå visste att de aldrig skulle kunna sätta dit honom? Så han fick njuta ännu mer?

Citat:

En sak jag också tänker på är det här angående Allens pedofili. Han satt ju i fängelse några gånger för det där. Om han nu är mördaren varför skulle han då attackera vuxna? Hänger inte ihop riktigt.

Han var väl lite av en ensamvarg och hade det svårt att komma kvinnor nära, lär väl ha varit på grund av sitt förhållande till sin egna mamma. Kan ju ha varit avundsjuka?

Fast ser man till hela Bay Area området och sovrar ut alla som kan stämma in på kriterierna är det ju absolut inte omöjligt att man hittar någon som Allen. Allen kan ju fortfarande bara vara en ensamvarg som har samma skostorlek, bär en Zodiac-klocka (ingen extremt ovanlig klocka på den tiden), varit vapenintresserad osv., men inte vara Zodiac (obs, nu var jag inte ironisk ). Han är kanske bara en extremt bra misstänkt. Och efter 40 år borde man ju hittat något som kan fälla honom.

En annan intressant notis: Av de överblivna bokstäverna i det första brevet kunde man stava ut "ROBET EMET THE HIPI". En Robert Emmet (som sedermera kom att bli en hippie) som växte upp med (och gick på en skola i södra Kalifornien som) en viss Arthur Leigh Allen.
Citera
2010-12-29, 23:51
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Jag har ingen källa på det, men jag tror det är ganska känt, jag har aldrig sett någon som tvivlat på det. Vilka sidor "hänger" du på förresten?

Zodiackiller - har brett utbud med bland annat polisrapporter och annan övrig fakta.

Zodiackillerfacts - Av Michael Butterfield, som verkar väldigt kunnig angående detta fallet och litar på honom angående fakta. Finns även forum och polisrapporter och annat material.

Citat:
Precis. Känns dumt att håna poliserna och påstå han är för smart för dem när han avslöjat allt redan innan. Eller är han så pass smart att han röjt bort alla möjliga bevis? Att avslöja allt för Cheney var kanske så att polisen lättare skulle få upp ögonen för honom och jaga honom när han ändå visste att de aldrig skulle kunna sätta dit honom? Så han fick njuta ännu mer?

Haha, lite långsökt.

Citat:
Han var väl lite av en ensamvarg och hade det svårt att komma kvinnor nära, lär väl ha varit på grund av sitt förhållande till sin egna mamma. Kan ju ha varit avundsjuka?

Han nämner ju i den där koden att döda var "better than getting your rocks off with a girl".

Du menar att han dödade par för att han var avundsjuka på dem? Taxichauffören stämmer ju isåfall inte in på det mönstret.

Citat:
Fast ser man till hela Bay Area området och sovrar ut alla som kan stämma in på kriterierna är det ju absolut inte omöjligt att man hittar någon som Allen. Allen kan ju fortfarande bara vara en ensamvarg som har samma skostorlek, bär en Zodiac-klocka (ingen extremt ovanlig klocka på den tiden), varit vapenintresserad osv., men inte vara Zodiac (obs, nu var jag inte ironisk ). Han är kanske bara en extremt bra misstänkt. Och efter 40 år borde man ju hittat något som kan fälla honom.

Jo, självklart. Klockan är för övrigt inte det enda stället de syns tillsammans. Jag vet att jag ska ha sett något annat, letat febrilt men hittar inte tyvärr. Men folk på forumet jag ovan nämde säger att det ska vara på någon bilmodell, båtar och några saker till. Hittar tyvärr inga bilder.
Sen att man har testat fingeravtryck(som polisen tar som ett bevis och ett fingeravtryck av mördaren) och inte fått träff på ALA kanske man kan tycka att man borde gå vidare. Samma sak med DNA och handstil.

Citat:
En annan intressant notis: Av de överblivna bokstäverna i det första brevet kunde man stava ut "ROBET EMET THE HIPI". En Robert Emmet (som sedermera kom att bli en hippie) som växte upp med (och gick på en skola i södra Kalifornien som) en viss Arthur Leigh Allen.

18 bokstäver blev överblivna. Du har 16. Provade lite och fick ROBET EMET THE HIPIIE istället. Nästan samma sak.

Sen tänkte jag på en annan sak du skrev tidigare, att Zodiac skulle ha skrivit i ett brev att han stannat och pratat med polisen. Det enda jag hittar är detta(ett utdrag från ett brev):
Senast redigerad av Dr.Daman 2010-12-29 kl. 23:55.
Citera
2010-12-30, 01:19
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Zodiackiller - har brett utbud med bland annat polisrapporter och annan övrig fakta.

Zodiackillerfacts - Av Michael Butterfield, som verkar väldigt kunnig angående detta fallet och litar på honom angående fakta. Finns även forum och polisrapporter och annat material.

Bli medlem på zodiackiller.com och få tillgång till forumet. Finns en hel del matnyttigt.
Citat:
Jo, självklart. Klockan är för övrigt inte det enda stället de syns tillsammans. Jag vet att jag ska ha sett något annat, letat febrilt men hittar inte tyvärr. Men folk på forumet jag ovan nämde säger att det ska vara på någon bilmodell, båtar och några saker till.
Jo, klockan är det enda stället namnet och symbolen förekommer på samma ställe. Själva namnet "Zodiac" är ju ingen nyhet, har ju något med stjärntecken att göra, finns som du säger båtmärke osv. Men där är inte namnet och symbolen på samma ställe.

Citat:
Sen tänkte jag på en annan sak du skrev tidigare, att Zodiac skulle ha skrivit i ett brev att han stannat och pratat med polisen. Det enda jag hittar är detta(ett utdrag från ett brev):

I "Bus-Bomb Letter" på sida 3 nämner han detta. http://www.zodiackiller.com/BombLetter3.html

Detta skickades drygt en månad efter det Stine-letter som skickades strax efter mordet. Det var efter detta brevet som de kom fram och sa att de sett Zodiac. http://www.zodiackiller.com/FoukeReport.html

Personligen tror jag att pratade med Zodiac, insåg sitt misstag och valde att hålla tyst. När det inte stod något om detta i tidningen skrev Zodiac och Foukes var tvungen att rädda sitt skinn.

Citerar från http://www.mikerodelli.com/transcript.html

Först säger han han att han kom fram efter han sett sketchen. Men sketchen blev klar bara några dagar efter mordet runt den 19 oktober. Zodiacs brev där han säger att han pratat med polisen skickades 9 november och Foukes "erkännande" skrevs 12 november. Någonting som inte stämmer.

Sen säger Foukes när han från radion får höra att de letar efter en vit man: "Gee, that’s the guy back there!". Om han redan här inser att de kört förbi Zodiac, varför väntar han över en månad?
Citera
2010-12-30, 04:11
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Bli medlem på zodiackiller.com och få tillgång till forumet. Finns en hel del matnyttigt.

Jo, jag läste på forumet, men sen började det kosta pengar så då sket jag i det. Behövde pengar till annat.
Citat:
Jo, klockan är det enda stället namnet och symbolen förekommer på samma ställe. Själva namnet "Zodiac" är ju ingen nyhet, har ju något med stjärntecken att göra, finns som du säger båtmärke osv. Men där är inte namnet och symbolen på samma ställe.

Har som sagt för mig att jag sett namnet och symbolen på något annat ställe, men kan ju ha fel såklart.(vilket jag säkert har) Klockan är väl det mest etablerade och allmänt kända, och vore ju logiskt om namnet kom därifrån. Iofs döpte han ju inte sig själv förrän det andra brevet, medan symbolen fanns med på det första brevet. Om det betyder något vet jag inte..

Citat:

Tack, jo det som du säger låter rimligt. Att han pratade med Zodiac, insåg detta senare och ville inte säga något för han skämdes. Man får väl säga att Zodiac hade enorm tur.

Men hade du någon mer info om Robert Emmet the hippie? Letade men hittade inget speciellt. Någon sa att han skulle bo i Tyskland eller liknande. Det är ju ett rätt intressant sammanträffande(om det nu är det)
Citera
2011-07-23, 15:25
Medlem
Vaffeljarns avatar
Vad tror ni folk om det här då:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2017738/Meet-man-claims-CRACKED-code-Zodiac-Killer.html

Skall ha knäckt koden och att Allen var den skyldige.
Citera
2011-07-23, 15:58
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaffeljarn
Vad tror ni folk om det här då:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2017738/Meet-man-claims-CRACKED-code-Zodiac-Killer.html

Skall ha knäckt koden och att Allen var den skyldige.
Den ursprungliga artikeln: http://tewksbury.patch.com/articles/tewksbury-native-ive-cracked-the-code-of-the-zodiac-killer.

Stod inte mycket om hans tillvägagångssätt, mer än att han använt någon "caesars code" och riktnummer inom USA. Han ska tydligen ha tagit en symbol, bedömt vilken bokstav den är mest lik och därefter bytat ut den mot en annan bokstav enligt ett viss mönster.

Vad en kommentar till artikeln också säger är att han i princip har hittat på egna regler för att lösa chiffret. Med likvärdiga "regler" fast med andra villkor hade man alltså kunnat få fram lite vad som helst. Tveksamt om han skulle avslöja sitt namn.

Jag är ytterst tveksam till denna lösning men det är kul att det får lite publicitet.
Citera
2011-07-24, 02:54
Medlem
FIGHTPLAYs avatar
Räcker för mig att se handstilen för att veta att Allen är Zodiac. http://www.zodiackiller.com/AZWriting.html Sen finns det mycket annat som talar för att han är den kände seriemördaren. Han ägde en Zodiac-klocka tex och han har hela tiden varit huvudmisstänkt. Istället för att överanalysera kan man gå efter det mest sannolika och det är att Allen är Zodiac.
Senast redigerad av FIGHTPLAY 2011-07-24 kl. 02:59.
Citera
2011-07-24, 06:21
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FIGHTPLAY
Räcker för mig att se handstilen för att veta att Allen är Zodiac. http://www.zodiackiller.com/AZWriting.html Sen finns det mycket annat som talar för att han är den kände seriemördaren. Han ägde en Zodiac-klocka tex och han har hela tiden varit huvudmisstänkt. Istället för att överanalysera kan man gå efter det mest sannolika och det är att Allen är Zodiac.

Personligen kan jag inte se några särskilda likheter, handstilsmässigt. Finns fler olikheter än likheter. Min uppfattning är att Arthur Leigh Allen inte var Zodiac (en möjlig kandidat var han dock), observera att jag inte enbart baserar min åsikt på handstilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in