2018-06-01, 00:20
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
En man i italien har tydligen erkänt att han både är "the Monster of Florence" och "the Zodiac killer".

Morden i båda dessa serier har stora likheter.
Detta är förvisso inte något jag tror man skall fästa alltför stor vikt vid, brott erkänner många tokdårar, tror det börjar närma sig 200 erkännanden i Palme-mordet. Det som dock är intressant i detta är att det skulle hjälpa till lite med en av sakerna som stör mig med Zodiac-mördaren. Varför slutar han? Det är alltid det som är förbluffande i serier av våldsbrott, när någon plötsligt slutar och försvinner. Brukar förklaras med att gärningsmannen sitter i fängelse, på psyket eller har avlidit. Det intressanta är att morden i Florens och USA tidsmässigt kan vara utförda av samma person och därmed också förklara varför morden i USA upphör. Men man skall vara försiktig. Å andra sidan upphör morden i Florens 1985. Nu är jag inte inläst på det ärendet, men det är fortfarande en intressant fråga varför morden upphör.
Citera
2018-06-06, 21:50
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Detta är förvisso inte något jag tror man skall fästa alltför stor vikt vid, brott erkänner många tokdårar, tror det börjar närma sig 200 erkännanden i Palme-mordet. Det som dock är intressant i detta är att det skulle hjälpa till lite med en av sakerna som stör mig med Zodiac-mördaren. Varför slutar han?

Han har lekt katt och råtta med polis och pressen hack i häl. Efter mordet på Paul Stine (som är det sista officiella Zodiac mordet) jagades han in i en park och fick ligga och trycka där i timmar medans polisen gick skallgång efter honom. Efterlyst för ett antal mord och med en stat där straffskalan innehåller dödsstraff så skulle han få antingen sitta i elektriska stolen eller gaskammaren för vad han hade gjort.

Tyckte han att det var spännande att vara en jagad man så borde det nog gått av både ett och två brallskott den natten.

Efter det skickade han bara insändare i ett antal år och innan han tar avsked så berättar han att han kanske skall begå nya mord utan att ta äran för dem och få dem att se ut som olyckor.

Zodiac har insett att han kommer att åka fast om han fortsätter på samma sätt och gör bäst i att gå under jorden.

Citat:
Det är alltid det som är förbluffande i serier av våldsbrott, när någon plötsligt slutar och försvinner. Brukar förklaras med att gärningsmannen sitter i fängelse, på psyket eller har avlidit. Det intressanta är att morden i Florens och USA tidsmässigt kan vara utförda av samma person och därmed också förklara varför morden i USA upphör. Men man skall vara försiktig. Å andra sidan upphör morden i Florens 1985. Nu är jag inte inläst på det ärendet, men det är fortfarande en intressant fråga varför morden upphör.

Tidsmässigt börjar Zodiac sin seriemördarkarriär rufft en månad efter att filmen The Boston Strangler har premiär, av breven att döma är han en filmgalning som gillar skräckfilmer av alla dess slag.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Boston_Strangler_(film)

Filmen är passande nog ett True Crime drama.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boston_Strangler

Morden i Florens börjar dock tidigare och det finns ingen som tar åt sig äran för dem. Med tanke på platsen verkar Maffian/den undre världen förvisso som en lämplig plats att börja på. Den röda tråden skulle isf vara att han tar åt sig äran för betydligt fler mord än vad polisen känner till i ett brev. En runda i Vietnam har många föreslagit som förklaring till det, att det i själva verket är hans ålder föreslår andra, men att han rest utomlands, förmodligen i affärer, skulle kunna vara en nog så rimlig förklaring.

edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Monster_of_Florence

Zodiac brukade inte lämna något calling card i form av lemlästade underliv.
Åtminstone inte mellan 1968 och 1970.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-06-06 kl. 21:55.
Citera
2018-06-07, 23:08
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det Zodiac däremot gjorde var att han lämnade efter sig en massa kryptiska brev där det skall finnas ledtrådar som leder tillbaks till honom själv.

I det här brevet misstänker jag att det inte är antalet mord han hävdar sig ligga bakom utan att det är hans initialer.

https://en.wikisource.org/wiki/Zodiac_Killer_letters#January_29th_1974

37 Blir initialerna C.G

Kammar noll bland de misstänkta. Clark Gable...?

Precis som hans övriga krypton är det dock säkert en substitution inblandad.
Flyttar vi upp den ett steg i alfabetet blir det initialerna D.H.

Donald Harden. Den enda som någonsin knäckt något Zodiac Krypto i sin helhet.
Detta bara några dagar efter att den släppts.

http://zodiackiller.wikia.com/wiki/Donald_Harden

Är det ett rent sammanträffande...?

Jag är dock inte övertygad om att brevskrivaren Zodiac är samma människa som mördaren/mördarna, men ändå.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-06-07 kl. 23:13.
Citera
2018-06-14, 03:49
Medlem
Klart som fan att brevskrivaren är samma man som mördaren. Hur förklarar du annars skriften på bildörren efter Lake Berryessa-dådet? Du kan ju förvisso hävda att han hade någon med sig som skrev medan han högg paret, men det är otroligt långsökt.

Jag är också starkt övertygad om att Z inte mördade Bates. Första mordet han tog cred för var Lake Herman Road, och jag är övertygad om att det var hans första mord.

Spännande tider nu. Det senaste är att DNA-tekniken kommit så långt att de nu kan få fram en full DNA-profil av bara ett enstaka hårstrå, och som ni vet har man ett hårstrå som man misstänker är Zodiacs. Det + alla andra bevismaterial har/ska skickas på analys och det dröjer inte länge innan vi får besked. Att de fick fast GSK-mördaren med den här nya tekniken ger mig hopp om att de kan lösa det här mysteriet också. Jag tror fortfarande på att ALA var Z.
Citera
2018-06-14, 18:34
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Han har lekt katt och råtta med polis och pressen hack i häl. Efter mordet på Paul Stine (som är det sista officiella Zodiac mordet) jagades han in i en park och fick ligga och trycka där i timmar medans polisen gick skallgång efter honom. Efterlyst för ett antal mord och med en stat där straffskalan innehåller dödsstraff så skulle han få antingen sitta i elektriska stolen eller gaskammaren för vad han hade gjort.

Tyckte han att det var spännande att vara en jagad man så borde det nog gått av både ett och två brallskott den natten.

Efter det skickade han bara insändare i ett antal år och innan han tar avsked så berättar han att han kanske skall begå nya mord utan att ta äran för dem och få dem att se ut som olyckor.

Zodiac har insett att han kommer att åka fast om han fortsätter på samma sätt och gör bäst i att gå under jorden.

Seriemördare liksom serievåldtäktsmän brukar ju annars präglas av ett tvångsmässigt upprepande som är svårt att avsluta. Du förutsätter att vår seriemördare tänker rationellt, men jag vill nog hävda att om han gjorde det så skulle vi inte ha några offer alls.

Normalfallet när seriebrottslingar inom våldsgenren slutar upp så brukar det ha hänt något i deras liv som är avgörande och får det att hålla upp. Alternativt har personen flyttat på sig, dött eller hamnat i fängelse/på hispan.

Citat:
Tidsmässigt börjar Zodiac sin seriemördarkarriär rufft en månad efter att filmen The Boston Strangler har premiär, av breven att döma är han en filmgalning som gillar skräckfilmer av alla dess slag.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Boston_Strangler_(film)

Filmen är passande nog ett True Crime drama.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boston_Strangler

Morden i Florens börjar dock tidigare och det finns ingen som tar åt sig äran för dem. Med tanke på platsen verkar Maffian/den undre världen förvisso som en lämplig plats att börja på. Den röda tråden skulle isf vara att han tar åt sig äran för betydligt fler mord än vad polisen känner till i ett brev. En runda i Vietnam har många föreslagit som förklaring till det, att det i själva verket är hans ålder föreslår andra, men att han rest utomlands, förmodligen i affärer, skulle kunna vara en nog så rimlig förklaring.

edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Monster_of_Florence

Zodiac brukade inte lämna något calling card i form av lemlästade underliv.
Åtminstone inte mellan 1968 och 1970.
Allt jag säger är att morden i Florens och morden i USA skulle kunna utförts av samma person rent tidsmässigt, eftersom inga kolliderar med varandra, vilket väl ändå gör det teoretiskt möjligt. Sedan tror jag inte man skall dra så stora växlar på dessa mordserier.

Det där med film som utlösande faktor... Vem vet? Det är dock knappast ett hållbart bevis.

Att han tar på sig fler mord än vad polisen vet om kan ju också vara ett villospår. Problemet med hans brevskrivande är att breven mycket väl kan vara helt betydelselösa och ur en utredningssynpunkt värdelösa, ledtrådarna som sägs finnas där kan lika så gott vara trams.
Citera
2018-06-14, 21:39
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Seriemördare liksom serievåldtäktsmän brukar ju annars präglas av ett tvångsmässigt upprepande som är svårt att avsluta. Du förutsätter att vår seriemördare tänker rationellt, men jag vill nog hävda att om han gjorde det så skulle vi inte ha några offer alls.

Normalfallet när seriebrottslingar inom våldsgenren slutar upp så brukar det ha hänt något i deras liv som är avgörande och får det att hålla upp. Alternativt har personen flyttat på sig, dött eller hamnat i fängelse/på hispan.

Breven sade aldrig att han skulle sluta mörda, men att han inte skulle göra det under sin pseudonym.
Att han undertecknar de sista breven med "A citizen" som i att han var som vem som helst antyder att det är någon form av förändring han genomgått.

Skulle han bara varit en impulsstyrd galning hade han åkt fast medans han var verksam, han var kalkylerande och borde åtminstone läst en och annan deckare om dåtida forensik för inga spår har knutit någon till brotten än. Om han inte rentav var polis precis som DeAngelo.

Det är inte förräns nu man kommer att börja slå i register på det DNA man har från Zodiacs brev och om något så är det ju avlägsna släktingar till brevskrivaren som kommer att ringa in honom isf.

I vilket fall.

Dennis Rader, alias BTK, mördade 10 människor mellan 1974 och 1991 och hade inte mördat någon på 14 år när han åkte dit därför att hans dotters DNA matchade spår som hittats på hans brottsplatser. Förklaringen han angav var familjelivet.

Fred West mördade någonstans kring 12 människor, mestadels barn, mellan 1967 och 1987. Han hade inte mördat någon på sju år när han blev utpekad och åkte fast. Här var det noja över vittnen som var boven i dramat, inte helt obefogat heller.

Gary Ridgeway mördade som minst 49 kvinnor, mestadels prostituterade, mellan 1982 och 1988.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Ridgway#Confirmed

Han åkte inte fast förrän 2001 när DNA kunde knyta honom till offren.

Citat:
Allt jag säger är att morden i Florens och morden i USA skulle kunna utförts av samma person rent tidsmässigt, eftersom inga kolliderar med varandra, vilket väl ändå gör det teoretiskt möjligt. Sedan tror jag inte man skall dra så stora växlar på dessa mordserier.

Det där med film som utlösande faktor... Vem vet? Det är dock knappast ett hållbart bevis.

Det finns åtminstone fler referenser till skräckfilmer och slashers i breven än vad det gör till Italien.
Then again, flygplansinstrumenten och referenserna till areonautiska termer är åtminstone en ledtråd till någon som var eller ville vara pilot.

Citat:
Att han tar på sig fler mord än vad polisen vet om kan ju också vara ett villospår. Problemet med hans brevskrivande är att breven mycket väl kan vara helt betydelselösa och ur en utredningssynpunkt värdelösa, ledtrådarna som sägs finnas där kan lika så gott vara trams.

Är övertygad som att "Peak through the pines" brevet samt "I feel it in my bones" innehåller ledtrådar till vart han grävt ned kroppar, det är för mycket jobb som han lagt ned på att skriva dem för att det bara skall vara rappakalja.

Brevet med Stines blodiga skjorta visar åtminstone att han är fullt kapabel att mörda och skryta om det, om än att det är mycket mindre ekivokt. Det är nästan som att brevskrivaren och mördaren är två olika personer vid tillfällen.

Något det spekulerats om är att Zodiac skulle varit ett hobbyprojekt mellan Arthur Leigh Allen och Don Cheney.
http://www.zodiackiller.com/Cheney.html

Någon som utpekas som "The Monster of Florence" är Pietro Pacciani.
https://www.youtube.com/watch?v=KiKfDb2DzvU

https://en.wikipedia.org/wiki/Monster_of_Florence#Suspects_and_reaction
Han dömdes för morden men begärde resning och dog i väntan på rättegången.
Citera
2018-06-14, 22:22
Medlem
Citat:
Det är nästan som att brevskrivaren och mördaren är två olika personer vid tillfällen.
Det är troligare att vissa av breven ej är äkta än att flera personer skulle samarbeta.

Citat:
Är övertygad som att "Peak through the pines" brevet samt "I feel it in my bones" innehåller ledtrådar till vart han grävt ned kroppar, det är för mycket jobb som han lagt ned på att skriva dem för att det bara skall vara rappakalja.
Tror inte att det behöver betyda något alls. Han tyckte om att skryta och ljuga om brott han inte gjort och ville bara ha uppmärksamhet i media. Tror inte ett dugg på att han mördat eller attackerat fler än de kända Zodiac-offren. Han ljög t.ex. om att han låg kvar i Presidio-parken efter Stinemordet medan parken genomsöktes grundligt med hundar... bullshit! Likaså försökte han ta cred för Batesmordet när det kom upp på tapeten, men innan fallet kopplades till Z så var det knäpptyst från hans sida. Min uppfattning är att hade Zodiac mördat fler så hade han gett direkta bevis för att krydda på sitt ego. Anledningen till att han ej gjorde det var för att han inte mördat fler.
Citera
2018-06-14, 22:24
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Breven sade aldrig att han skulle sluta mörda, men att han inte skulle göra det under sin pseudonym.
Att han undertecknar de sista breven med "A citizen" som i att han var som vem som helst antyder att det är någon form av förändring han genomgått.

Skulle han bara varit en impulsstyrd galning hade han åkt fast medans han var verksam, han var kalkylerande och borde åtminstone läst en och annan deckare om dåtida forensik för inga spår har knutit någon till brotten än. Om han inte rentav var polis precis som DeAngelo.

Det är inte förräns nu man kommer att börja slå i register på det DNA man har från Zodiacs brev och om något så är det ju avlägsna släktingar till brevskrivaren som kommer att ringa in honom isf.

I vilket fall.

Dennis Rader, alias BTK, mördade 10 människor mellan 1974 och 1991 och hade inte mördat någon på 14 år när han åkte dit därför att hans dotters DNA matchade spår som hittats på hans brottsplatser. Förklaringen han angav var familjelivet.

Fred West mördade någonstans kring 12 människor, mestadels barn, mellan 1967 och 1987. Han hade inte mördat någon på sju år när han blev utpekad och åkte fast. Här var det noja över vittnen som var boven i dramat, inte helt obefogat heller.

Gary Ridgeway mördade som minst 49 kvinnor, mestadels prostituterade, mellan 1982 och 1988.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Ridgway#Confirmed

Han åkte inte fast förrän 2001 när DNA kunde knyta honom till offren.

Och jag kan komma med 10 gånger antalet fall med människor som inte slutar mörda. Men det är sällsynt att rädslan att åka fast står över den mani som oftast drabbar seriebrottslingar.

Men som sagt var, jag utesluter inte att han inte fortsatt, han kan ju ha fortsatt mörda men börjat göra sig av med kropparna, exempelvis. Eller så ligger han bakom mord på andra platser än där man förväntar sig och därmed har man kanske inte gjort kopplingen. Jag utesluter inte något. Teorin om Florens var ju intressant på så vis, men därmed inte sagt att jag tror på den. Tvärt om. Men det hade förklarat en fel.

Just familjeliv däremot är en ganska given förändring som kan få folk att avstå brott under lång tid. Psykologerna får förklara varför, men det händer.

Med tanke på det DNA-register som byggs upp på släktforskningsgrund om inte annat så får jag för mig att vi kommer hitta brevskrivaren snart. Och med tanke på detaljerna i breven så är det antingen mördaren eller någon som vet vem mördaren är som skrivit breven. Därmed borde vi få ett svar förr eller senare.

Citat:
Det finns åtminstone fler referenser till skräckfilmer och slashers i breven än vad det gör till Italien.
Then again, flygplansinstrumenten och referenserna till areonautiska termer är åtminstone en ledtråd till någon som var eller ville vara pilot.

Jo, referenserna finns där, det håller jag helt med om.

Citat:

Brevet med Stines blodiga skjorta visar åtminstone att han är fullt kapabel att mörda och skryta om det, om än att det är mycket mindre ekivokt. Det är nästan som att brevskrivaren och mördaren är två olika personer vid tillfällen.

Något det spekulerats om är att Zodiac skulle varit ett hobbyprojekt mellan Arthur Leigh Allen och Don Cheney.
http://www.zodiackiller.com/Cheney.html

Någon som utpekas som "The Monster of Florence" är Pietro Pacciani.
https://www.youtube.com/watch?v=KiKfDb2DzvU

https://en.wikipedia.org/wiki/Monster_of_Florence#Suspects_and_reaction
Han dömdes för morden men begärde resning och dog i väntan på rättegången.
Förvisso. Men frågan är om inte breven innehåller mycket som pekar åt fel håll också.

Att han är två olika personer, som du skriver, kan bero på någon slags personlighetsklyvning eller liknande. Det är en person som mördar och en som skriver om det.
Citera
2018-06-16, 19:09
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Och jag kan komma med 10 gånger antalet fall med människor som inte slutar mörda. Men det är sällsynt att rädslan att åka fast står över den mani som oftast drabbar seriebrottslingar.

Men som sagt var, jag utesluter inte att han inte fortsatt, han kan ju ha fortsatt mörda men börjat göra sig av med kropparna, exempelvis. Eller så ligger han bakom mord på andra platser än där man förväntar sig och därmed har man kanske inte gjort kopplingen. Jag utesluter inte något. Teorin om Florens var ju intressant på så vis, men därmed inte sagt att jag tror på den. Tvärt om. Men det hade förklarat en fel.

Just familjeliv däremot är en ganska given förändring som kan få folk att avstå brott under lång tid. Psykologerna får förklara varför, men det händer.

Med tanke på det DNA-register som byggs upp på släktforskningsgrund om inte annat så får jag för mig att vi kommer hitta brevskrivaren snart. Och med tanke på detaljerna i breven så är det antingen mördaren eller någon som vet vem mördaren är som skrivit breven. Därmed borde vi få ett svar förr eller senare.

Don Cheney som var polare med Arthur Leigh Allen lade in en brasklapp om att han hade hjälpt till att slicka på Allens frimärken. Den förste mannen som talar är George Bawart (VPD), samma inspektör som fick Mike Mageau att peka ut Allen bland hundratals mugshots.

https://www.youtube.com/watch?v=uY_tqjdnDVk&feature=youtu.be&t=1302

Citat:
Jo, referenserna finns där, det håller jag helt med om.

Förvisso. Men frågan är om inte breven innehåller mycket som pekar åt fel håll också.

Att han är två olika personer, som du skriver, kan bero på någon slags personlighetsklyvning eller liknande. Det är en person som mördar och en som skriver om det.

Eller i värsta fall flera copycats som både mördar och skriver om det. Zodiac blir en Keyser Söze figur som ligger bakom allt möjligt för att maskera allt från blodtörstiga psykopater till maffiamord.

Det skall bli intressant att se om DNA profilen från breven är konsekventa.

Något ljushuvud testade DNA:t från utsidan av frimärkena första gången...
http://www.denofgeek.com/us/culture/zodiac/270426/zodiac-killer-dna-evidence-sent-for-new-analysis

Citat:
The partial DNA profile that was obtained back in 2002 by Dr. Cydne Holt for the ABC television show 'Primetime Thursday' was collected from the outside of the stamp," Mr. Voigt wrote in January. "No genetic material was obtained from behind the stamp, or the seal of the envelope, or anywhere else that would have most certainly belonged to the Zodiac.

Det är ju lite som att torka sig i röven innan man skitit.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-06-16 kl. 19:14.
Citera
2018-06-21, 11:40
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
jag tror att den närmaste vi kommit som z är "joseph chandler 3". mycket stämmer på honom, även om jag inte tror att han var z.

Den tråkiga biten är att att det inte går att binda någon till z via frimärket då någon annan kan ha slickat omedvetet. Repen som användes vid berryessa testades också, men jag vet inte hur det blev där. Kan ha varit för dåligt DNA på dem eller nått, man fick aldrig veta det i dokumentären. De har även ett "partial print" som de tror kommer från z, men långt ifrån säkert.

Så, om inte mordvapnet dyker upp i något fyndförråd eller något, så kommer sanningen inte att se dagens ljus. Nycklarna från Stine gjorde han säkert sig av med under flykten. några andra potentiella troféer kan jag inte dra mig till minnes att han tog.

kryptona kommer man inte att lösa, för att det finns för många lösningar och folk tenderar att knyta person till bevisen och inte bevisen till en person. d.v.s. att man hittar på något som ska stämma in på sin misstänkta. lägg där till att i zodiacs brev så var det inte grammatiskt korrekt engelska, vilket försvårar det hela ytterligare.

Joseph Newton Chandler III har nu identifierats, myndigheterna kommer ha en presskonferens senare idag.
Citera
2018-06-21, 15:07
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Joseph Newton Chandler III har nu identifierats, myndigheterna kommer ha en presskonferens senare idag.

Jag såg det igår, väntar med spänning.
Citera
2018-06-21, 20:58
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Jag såg det igår, väntar med spänning.

Robert Ivan Nichols. Bodde i Napa 1965, alltså samma County som Lake Berryessa.

EDIT: https://expo.advance.net/img/b3aab7db15/width960/b24_chandler4.jpeg Zodiac upp i dagen?
Senast redigerad av LeonVance 2018-06-21 kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in