2022-01-21, 06:47
Medlem
Det har fortfarande inte kommit fram något som utesluter William mcduff Andrews. Inga bevis för honom heller men en del indicier iaf.

När z340 kryptot löstes var FBI snabba med att bekräfta att det var en rimlig/trolig lösning.
När den senaste (Poste) utpekades så var FBI snabbt ute med att utredningen fortsätter, de avfärdade honom direkt.
Med mcduff så ska polisen enligt Mike Morford ha visat intresse och bett honom ta ner tråden på hans zodiac site. Om det stämmer så är det rätt intressant.
McDuff har haft nån länk till något zodiacrelaterat på sin hemsida också, men jag har glömt vad det var. Kanske nåt med de där koordinaterna för nåt berg.
Citera
2022-01-21, 12:40
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Det har fortfarande inte kommit fram något som utesluter William mcduff Andrews. Inga bevis för honom heller men en del indicier iaf.

När z340 kryptot löstes var FBI snabba med att bekräfta att det var en rimlig/trolig lösning.
När den senaste (Poste) utpekades så var FBI snabbt ute med att utredningen fortsätter, de avfärdade honom direkt.
Med mcduff så ska polisen enligt Mike Morford ha visat intresse och bett honom ta ner tråden på hans zodiac site. Om det stämmer så är det rätt intressant.
McDuff har haft nån länk till något zodiacrelaterat på sin hemsida också, men jag har glömt vad det var. Kanske nåt med de där koordinaterna för nåt berg.

Dålig handstil, crew cut och glasögon.
Intresse för Zodiac fallet.

Det skall till mer för att bli en stark kandidat.

Z13 inleds med fyra tecken innan den första bomben som skall lämnas blank.

WillⒽMⒽCⒽDuff?

Hmm... Så enkelt kan det ju inte vara.

Vad finns det för indicier som knyter honom till brottsplatserna?
Citera
2022-01-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Dålig handstil, crew cut och glasögon.
Intresse för Zodiac fallet.

Det skall till mer för att bli en stark kandidat.

Z13 inleds med fyra tecken innan den första bomben som skall lämnas blank.

WillⒽMⒽCⒽDuff?

Hmm... Så enkelt kan det ju inte vara.

Vad finns det för indicier som knyter honom till brottsplatserna?

Finns inget konkret mot honom men en hel del sammanträffanden som tex att han bodde nära telefonkiosk som Zodiac ringde till polisen ifrån, han bodde nära paret som fick matchbiljetter skickade till sig från zodiac.
Han hade målat nån tavla som såg ut som mordplatsen i lake Barryessa.
Han ägde en fastighet i samma county som eureka-julkortet med den där bilden på nycklarna skickades från.
Han hade en svårt sjuk släkting som dog några dagar innan en attack där zodiac påstår sig vara en förrymd fånge från samma område i Montana.
Har för mig att han träffade sin blivande fru när attackerna slutade och att de gifte sig ungefär vid tidpunkten för det sista brevet från zodiac.
Mm mm.
En massa sånt där som var för sig inte är värt nånting men allt tillsammans blir ändå rätt anmärkningsvärt.
Citera
2022-01-22, 22:04
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag ger inte upp e.l. Men du verkar vara väldigt övertygad om att Allen var Zodiac.

I alla de andra fallen som du tar upp, så var omständigheterna och bevismaterialen såpass annorlunda från fallet om Zodiac. Så det går inte att jämföra Zodiac med tex Yorkshire Ripper.

Men jag tror inte att Allen var Zodiac, det mesta talar emot det - trots att det finns relativt starka indicier mot honom. Istället så tror jag att Zodiac var en typ som Dennis Rader eller Joseph James DeAngelo, en helt ”normal” individ som levde ett vanligt liv. Och en som varken polisen eller vänner/bekanta fattade misstanke mot på den tiden.

Njae SÅ annorlunda var inte omständigheterna. I Yorkshire Ripper-fallet var mördaren polisens hetaste misstänk i flera år, han förhördes totalt 9 gånger. Det fanns starka indicier mot honom, precis som med Allen. Bl.a en fempundssedel som han hade råkat ge en av sina offer och som kunde spåras till ett antal anställda hade fått den i lön, varav Ripper var en av dem. Men luckor i utredningen gjorde att han inte kunde bli fälld. Det var först när han blev tagen på bar gärning som han äntligen kunde bli fälld. Istället för en sedel har Allen blodiga knivar hemma samma dag som Lake Berryessa-mordet. Hans förklaring var att han hade slaktat kycklingar (yeah right). Zodiac-klockan, som inte var särskilt vanlig, häller ännu mer bensin på elden.

Ju mer man studerar seriemördarfall, desto mer förstår man att saker oftast är som de verkar vara.
Jag säger inte att Allen 100 procent är Zodiac, det kan vara så att han bara är världens största olycksfågel. Men att avfärda honom som helt ointressant misstänkt är naivt tycker jag med tanke på att hans indicier inte direkt är klena.
Citera
2022-01-22, 22:13
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Finns inget konkret mot honom men en hel del sammanträffanden som tex att han bodde nära telefonkiosk som Zodiac ringde till polisen ifrån, han bodde nära paret som fick matchbiljetter skickade till sig från zodiac.
Han hade målat nån tavla som såg ut som mordplatsen i lake Barryessa.
Han ägde en fastighet i samma county som eureka-julkortet med den där bilden på nycklarna skickades från.
Han hade en svårt sjuk släkting som dog några dagar innan en attack där zodiac påstår sig vara en förrymd fånge från samma område i Montana.
Har för mig att han träffade sin blivande fru när attackerna slutade och att de gifte sig ungefär vid tidpunkten för det sista brevet från zodiac.
Mm mm.
En massa sånt där som var för sig inte är värt nånting men allt tillsammans blir ändå rätt anmärkningsvärt.

Intressanta omständigheter. Han är ju åtminstone lik fantombilden. Han verkar ha haft några kilon extra också, och frisyren stämmer in på Cecilia Sheppards beskrivning.
Citera
2022-01-23, 02:30
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Njae SÅ annorlunda var inte omständigheterna. I Yorkshire Ripper-fallet var mördaren polisens hetaste misstänk i flera år, han förhördes totalt 9 gånger. Det fanns starka indicier mot honom, precis som med Allen. Bl.a en fempundssedel som han hade råkat ge en av sina offer och som kunde spåras till ett antal anställda hade fått den i lön, varav Ripper var en av dem. Men luckor i utredningen gjorde att han inte kunde bli fälld. Det var först när han blev tagen på bar gärning som han äntligen kunde bli fälld. Istället för en sedel har Allen blodiga knivar hemma samma dag som Lake Berryessa-mordet. Hans förklaring var att han hade slaktat kycklingar (yeah right). Zodiac-klockan, som inte var särskilt vanlig, häller ännu mer bensin på elden.

Ju mer man studerar seriemördarfall, desto mer förstår man att saker oftast är som de verkar vara.
Jag säger inte att Allen 100 procent är Zodiac, det kan vara så att han bara är världens största olycksfågel. Men att avfärda honom som helt ointressant misstänkt är naivt tycker jag med tanke på att hans indicier inte direkt är klena.
I fallet om Yorkshire Ripper’n, så hade polisen ganska så starka indicier/material mot Sutcliffe redan från starten. Sutcliffe var polisens huvudmisstänkt genom hela utredningen, det enda som saknades var ett tydligt bevis mot honom. Med Allen så var det snarare väldigt tunna indicier som knöt honom till Zodiac fallet, och polisen ska snabbt ha tappat intresse för tesen om att Allen var Zodiac mördaren. Omständigheterna i de två fallen var helt olika.

Det är som sagt Robert Graysmith, och inte polisen, som har byggt upp teorin om att Allen var Zodiac. Och om det inte vore för Graysmith, så hade knappast varken jag eller du ens hört talas om ALA.

Jag utesluter inte Allen som Zodiac, men jag ser på det som högst osannolikt att han var gärningsmannen.
Senast redigerad av Generalandersson 2022-01-23 kl. 02:33.
Citera
2022-01-23, 02:48
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:

Det finns väl inte ngt som kan utesluta ngn av de ”misstänkta” i det här fallet. Men teorierna som florerar kring McDuff Andrew låter efter mitt tycke allt annat än överygande, tydligen så ska McDuff Andrew’s familj ha klagat till polisen för att ngn hänger ut deras avdöda familjmedlem som seriemördare på ett offentligt forum.

När det gäller Mike Morford, så är han en lustig snubbe. Han hävdade för några år tillbaka att han var 100% säker på att Ross Sullivan var gärningsmannen, och att det bara var en tidsfråga innan det här fallet blev löst, samt att det var han som tipsade polisen om ”ledtråden” som med säkerhet knöt Sullivan till Zodiac fallet.

Jag har svårt för att ta Morford på allvar.
Senast redigerad av Generalandersson 2022-01-23 kl. 02:51.
Citera
2022-01-29, 14:23
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
I fallet om Yorkshire Ripper’n, så hade polisen ganska så starka indicier/material mot Sutcliffe redan från starten. Sutcliffe var polisens huvudmisstänkt genom hela utredningen, det enda som saknades var ett tydligt bevis mot honom. Med Allen så var det snarare väldigt tunna indicier som knöt honom till Zodiac fallet, och polisen ska snabbt ha tappat intresse för tesen om att Allen var Zodiac mördaren. Omständigheterna i de två fallen var helt olika.

Det är som sagt Robert Graysmith, och inte polisen, som har byggt upp teorin om att Allen var Zodiac. Och om det inte vore för Graysmith, så hade knappast varken jag eller du ens hört talas om ALA.

Jag utesluter inte Allen som Zodiac, men jag ser på det som högst osannolikt att han var gärningsmannen.

Kanske, å andra sidan finns det inget som hindrar Zodiac från att ha varit mer än en person.

Mageau och Hartnell gav beskrivningen av en överviktig man med en något längre och krullig frisyr. Men på taximordet har vi helt plötsligt en mycket smalare Zodiac med crew cut. Nåt som inte stämmer...
Citera
2022-01-29, 15:22
Medlem
Citat:
Det finns väl inte ngt som kan utesluta ngn av de ”misstänkta” i det här fallet. Men teorierna som florerar kring McDuff Andrew låter efter mitt tycke allt annat än överygande, tydligen så ska McDuff Andrew’s familj ha klagat till polisen för att ngn hänger ut deras avdöda familjmedlem som seriemördare på ett offentligt forum.

När det gäller Mike Morford, så är han en lustig snubbe. Han hävdade för några år tillbaka att han var 100% säker på att Ross Sullivan var gärningsmannen, och att det bara var en tidsfråga innan det här fallet blev löst, samt att det var han som tipsade polisen om ”ledtråden” som med säkerhet knöt Sullivan till Zodiac fallet.

Jag har svårt för att ta Morford på allvar.

Morford är lik Tom Voigt, båda är som två barnungar direkt när någon är skeptisk till deras misstänkta. Morford var väl delaktig i att få fram James de Angelo, så helt kass är han inte.

Det finns nog en del som gör att vissa misstänkta helt enkelt inte kan vara zodiac. Gyke eller om det var Masterson lät lovande men visade sig vara ute på militäruppdrag vid tiden för morden. Sullivan var mycket längre än vad vittnesmålen sa.
McDuff slirar omkring i bakgrunden med många beröringspunkter till fallen.
Jag har tidigare skrivit att zodiac säkert dog 1974 och det håller jag fast vid. Men om polisen skulle säga att de tror att McDuff är skyldig så har jag inga problem med det.
Om de skulle säga att det var Allen, Kjell Qvale eller Ted Kazynski så skulle jag vara mer skeptisk.
Citera
2022-01-30, 08:35
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Kanske, å andra sidan finns det inget som hindrar Zodiac från att ha varit mer än en person.

Mageau och Hartnell gav beskrivningen av en överviktig man med en något längre och krullig frisyr. Men på taximordet har vi helt plötsligt en mycket smalare Zodiac med crew cut. Nåt som inte stämmer...
Det är givetvis en möjlighet. Sherwood Miller höll möjligheten öppen för att det var 2x gärningsmän, en som mördade och en som skrev breven/texten på Hartnell’s bildörr.

Det är dock väldigt ovanligt att mördare, och speciellt seriemördare, opererar i hopp.

När det gäller beskrivningarna av gärningsmannen, så ska man inte ta det som 100% fakta, iaf inte Mageau’s beskrivning. Kollar man igenom div lösta fall, så ser man snabbt att beskrivningarna av GM stämmer sällant överrens med fakta.

Hursomhelst, så tror jag att Zodiac var en och samma person.
Citera
2022-01-30, 09:05
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Morford är lik Tom Voigt, båda är som två barnungar direkt när någon är skeptisk till deras misstänkta. Morford var väl delaktig i att få fram James de Angelo, så helt kass är han inte.

Det finns nog en del som gör att vissa misstänkta helt enkelt inte kan vara zodiac. Gyke eller om det var Masterson lät lovande men visade sig vara ute på militäruppdrag vid tiden för morden. Sullivan var mycket längre än vad vittnesmålen sa.
McDuff slirar omkring i bakgrunden med många beröringspunkter till fallen.
Jag har tidigare skrivit att zodiac säkert dog 1974 och det håller jag fast vid. Men om polisen skulle säga att de tror att McDuff är skyldig så har jag inga problem med det.
Om de skulle säga att det var Allen, Kjell Qvale eller Ted Kazynski så skulle jag vara mer skeptisk.
Ja, precis. Både Morford och Voight har kommit med många konstiga teorier genom årens gång, och säger man emot dessa experter, så får man snabbt höra att man bara är en okunnig idiot. Jag har dock svårt för att ta varken Voight eller Morford på allvar. Morford var inte delaktig i att få fram DeAngelo, däremot så fick han ”inside information” från en polis om att DeAngelo var blivit gripen och siktad för att vara GSK. Och Morford kläckte ut nyheten om DeAngelo/GSK på twitter innan medierna fick veta om det.

Mike Morford bygger sin teori på att Zodiac måste ha bott rätt i närheten av telefonkiosken där gärningsmannen tog det berömda samtalet till polisen (som att polisen/myndigheterna inte har kollat ut detta på 50 år). Och hittade då William McDuff Andrew, som Morford menar är lik fantomteckningen samt beskrivningarna av Zodiac. Men så visade det sig snabbt att McDuff Andrew inte bodde i det huset eller i närheten av telefonkiosken som Morford antog att han gjorde, istället så bodde han flera mil ifrån det aktuella området. När det väl blev klart hur osannolik Morford’s teori faktiskt är, så ändrades allting 180 grader, och hela teorin är nu ”om” och ”men”.

Kom ihåg, att Morford kom upp med en liknande teori om Zodiac för några år sedan, där han hävdade att han var 100% säker på att Ross Sullivan var gärningsmannen.
Citera
2022-01-30, 11:30
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Är det någon som har en teori om innehållet i Z13?

Innehåller den verkligen hans namn eller är det bara ett budskap?

AEN⌖ⒽKⒽMⒽ⊥NAM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in