2015-12-27, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Riktigt så enkel var inte ledtråden om man ska vara petnoga. Han sa F-märkt kaliumaluminiumsulfat.

Han sa det ja. Eftersom jag jobbar i en bransch som frekvent använder substansen så var det lätt för mig. Andra frågor var lite tuffare, tog S'hampton först på 6 och Milano på 8.

Jag tillhör den del av folket som är bäst på naturvetenskap, sport och musik. Däremot suger jag på "mjuka frågor".
Citera
2015-12-27, 13:34
Medlem
Var det ngn som kunde Working in the coalmine sången, visst har man hört den men var det någon som visste vem artisten var?
Citera
2015-12-27, 13:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slotterbank
Var det ngn som kunde Working in the coalmine sången, visst har man hört den men var det någon som visste vem artisten var?

Många kunde den säkert, det är ju något av en klassiker. Själv trodde jag dock - som något av lagen - stycket var Otis Redding
Citera
2015-12-27, 13:42
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slotterbank

Den kunde jag, men så är det min typ av musik också.
Citera
2015-12-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Fast det var knappast mindre ordvitsande då Oldsberg/Hellberg ledde programmet. Det har ju alltid varit synonymt med programmet, ända sedan första säsongen 1987. Välkommen till på spåret, som Fredrik brukar skämta, så fort någon tycker att ordvitsledtråden är fånig och långsökt.
Jag tycker det var mindre ordvitsande under Oldsbergs tid, framför allt var det mindre idiotiska ordvitsar, långsökta som de är för mycket av idag som ingen klarar av.
Citera
2015-12-27, 23:26
Medlem
Om jag hade varit ansvarig för gruppindelning med de nio paren vi har den här säsongen hade det nog blivit följande grupper. Tror att detta hade blivit både jämnare och roligare!

Grupp 1
Elisabet & Jesper
David & Viveca
Kakan & Jan

Grupp 2
Filip & Fredrik
Anna & Göran
Louise & Thomas

Grupp 3
Åsa & Jonas
Petra & Peter
Tina & Aino
Citera
2015-12-27, 23:35
Medlem
Den där långskäggsledråden måste varit en av säsongens värsta lågvattenmärken.
Citera
2015-12-29, 19:28
Medlem
DIEXELs avatar
Fan på tiden att de skrotar "kändis"deltagarna och ta in vilka som helst som får tävla. Det hade varit betydligt större underhållning än vad det är nu med alla jävla C-kändisar och ingen-bryr-sig-om-några-radiopratare-och-barnprogramledare...
Senast redigerad av DIEXEL 2015-12-29 kl. 20:07.
Citera
2015-12-29, 19:32
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Fan på tiden att de skrotar "kändis"deltagarna och ta in vilka som helst som får tävla. Det hade varit betydligt större underhållning än vad det är nu med alla jävla C-kändisar och ingen-bryr-sig-om-några-radiopratare-eller-barnprogramledare...

Exakt.

Vem vet mest är ju en annan trevlig frågesport, mycket underhållande och vanligtvis utan kändisar bland de tävlande. Undantaget är årskrönikeveckan då det är kändisar i panelen. Den veckan går knappt att titta på. QED.
Citera
2015-12-30, 10:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Den där långskäggsledråden måste varit en av säsongens värsta lågvattenmärken.

Tvärtom, det tillhör gammal fin - och svenskorienterad - allmänbildning att känna till åtminstone något om langobarderna, som att de sades ha kommit från Skandinavien och en gång i tiden folkvandrade och härjade sig ner till Norditalien. Vet du det är du i rätt del av världen och på god väg till Milano.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Langobarder
Citera
2015-12-31, 12:46
Medlem
Millediablos avatar
Jag tror inte programmet överlever i sin nuvarande form, maken till okunskap på deltagarna. Inte bara kring frågorna utan allmänt babbel och fniss, Petra Mede klämmer ur sig att " i Wales finns ju inga gruvor", ingen reagerar......

Programmet måste börja kvotera på kunskap och sluta ta in random folk från Svt/SR lönelista. Jag har svårt med frågesporter där deltagarnas kunskap vida understiger grundskolenivå.
Citera
2015-12-31, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Jag tror inte programmet överlever i sin nuvarande form, maken till okunskap på deltagarna. Inte bara kring frågorna utan allmänt babbel och fniss, Petra Mede klämmer ur sig att " i Wales finns ju inga gruvor", ingen reagerar......

Programmet måste börja kvotera på kunskap och sluta ta in random folk från Svt/SR lönelista. Jag har svårt med frågesporter där deltagarnas kunskap vida understiger grundskolenivå.

Det tror jag också. Även programledarna gör att det blir urvattnat. Det behövs förnyelse, riktig kunskap och frågesport. Nu verkar det mest vara ett sätt att synas i TV. Ingen skäms jeller för sina usla kunskaper. F.ö. så är det satans tråkigt och enformigt med På spåret. Obidoo, Så ska det låta, osv varteviga år. Programmen är såna som ens föräldrar tittade på för länge sen. SVT behöver verkligen förnya sig och ta in nya koncept och vettiga programledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in