På det hela taget ett rätt bra program i mina ögon. Lite tråkig artist och låtval, men det lyftes upp av roliga tävlande och hela behaget i att vi kommer få följa en underbar säsong nu över vintern. Håller verkligen med föregående skribenter i att det är rätt trist att det är så pass uppenbart att L&L känner lite extra för Haagarna. Svårt att komma ifrån självklart, men det kändes lite sådär. Mer vikt borde lagts på att hylla Hagen och Hoa-Hoa efter en relativt lång frånvaro.
På tal om det sistnämnda paret; var det bara jag som blev lite besviken på Hoa-Hoa? Det kändes som han mest satt och svor och skrek snarare än levererade. Kanske har jag en fel bild av honom, men när jag tänker på hans tidigare insatser i programmet får jag fram bilden av en kille som drar ut helt sjukt oväntade svar från ingenstans och Lucky Luke-style alltid drar på 10an oavsett vad. Nu kändes han mest bitter och hela laget bars upp av Hagens kunskaper.
Haags drog, som jag och ett par till misstänkte inför programmet, nytta av den lite moderna karaktären på frågorna.
För min och mitt soffresesällskap gick det dock inget vidare. Vanligtvis brukar vi landa på bättre än deltagarna i programmet, men fick nu se oss slagna av båda. Stockholm var ju ytterst pinsamt att man inte fattade tidigare på resan och även frågorna blev det underkänt med endast tre poäng på Avicii och Östberg. Syndromen ar det mycket

på när de sade svaren. Lyckligtvis kunde vi revanschera oss på Paris med lite specialkunskap där det var full pott på allt och en åtta på resan.
Vem där? är ingen stark sida hos mig så där gick vi tyvärr bet. Sarajevo var även den väldigt lurig som resa betraktat där vi bara drog in staden på en fyra. Mest frustrerande var väl sedan att man plockar en delfråga på samtliga tre frågepartier, vilket ju förstör ens poängskörd lite. Kusturica borde man ju dock självklart tagit fullt på alltså. Irriterande.
Lite svårare frågor överlag, men det känns ändå skönt att man inte landar på 40-50 vecka ut och vecka in som det stundtals varit under L&L. Resorna var dock lite klumpigt författade och nästintill omöjliga att plocka på 10 och 8 om man inte har tur och/eller känner igen sig i miljön någorlunda. Delfrågorna var dock en härlig mix av olika svårighetsgrad och ämnen.
En sista kommentar, som också får stå som ett minus, är väl att jag helst vill ha en svensk, en europeisk och en utomeuropeisk stad. Blir lite roligare så.