2012-01-07, 23:36
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Ni som såg På spåret på den tiden Björn Hellberg vann 4år i rad - var det lika "svårt" då som nu?
Självklart förstår jag att även OM det var lättare/svårare då så var det likadant för motståndarna, alltså försöker jag inte på något sätt förringa BH vinster, men skulle vara kul att veta.

Jag anser mig hyffsat allmänbildad, men jag tycker definitivt att det är svårare frågor 2012 än det var för 10år sedan!

Eller så har jag bara supit bort min hjärna? (vilket inte är helt omöjligt, snarare troligt)

Annars tycker jag synd om Ralf - har alltid gillat honom, han verkar väldigt sympatiskt och det hade varit kul att få se mer av honom - helst med en annan tävlingspartner.
Citera
2012-01-07, 23:45
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Märks att du inte har så stor koll på ålder. hon är 65+

Ett inlägg bevis för att jag inte har koll på ålder?

Förresten är 65 mer än 50 och ingår då i 50+ but that wasn't the fucking point now was it?
Citera
2012-01-08, 00:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Ett inlägg bevis för att jag inte har koll på ålder?

Förresten är 65 mer än 50 och ingår då i 50+ but that wasn't the fucking point now was it?

Det är en djävla skillnad mellan 50 och 65. Jag ville understryka att hon således hade åtskilligt fler år på nacken. Dessutom är ju algebra en del av aritmetiken, så hennes diskuterande med sig själv var inte alldeles galet. Under alla år i skolan kan jag själv inte komma på att det någonsin nämndes "algebra" som sådant. Det var olika typer av räkning innan det blev olika typer av härledning och slutligen olika typer av analys.
Citera
2012-01-08, 00:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Ni som såg På spåret på den tiden Björn Hellberg vann 4år i rad - var det lika "svårt" då som nu?.

Som jag minns det var ledtrådarna till resmålen enklare. Det var inte så mycket trix med att försöka göra underfundiga gåtor av dem som det sedan blev. När det gäller frågorna på resmålen var det ungefär som nu.

Jag tycker att "På spåret" var som svårast under mitten av 90-talet. Det är en av anledningarna till att jag tycker Tommy Engstrand vara en av de bästa i programmets historia.
Citera
2012-01-08, 00:30
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Det är en djävla skillnad mellan 50 och 65. Jag ville understryka att hon således hade åtskilligt fler år på nacken. Dessutom är ju algebra en del av aritmetiken, så hennes diskuterande med sig själv var inte alldeles galet. Under alla år i skolan kan jag själv inte komma på att det någonsin nämndes "algebra" som sådant. Det var olika typer av räkning innan det blev olika typer av härledning och slutligen olika typer av analys.

Alla som läst på gymnasiet, i alla fall senaste 10åren, vet vad algebra är. Det förekommer i alla fall i matte A, B och C, och då heter kapitlen till och med Algebra.
Algebra finns med från den enklaste matematiken som idag lärs ut i gymnasiet, och det benämns just som Algebra.
Folk som gått på gymnasiet ska alltså fatta vad som menas med Algebra.

Algebra är även något som du läser, tror jag, på i princip alla tekniska universitetslinjer.
Alltså läser tiotusentals Algebra varje år. Knappast något nytt!

Men det kanske är enkelt för mig att säga då jag är relativt "fräsch" med vad som undervisas idag.

Citat:
Som jag minns det var ledtrådarna till resmålen enklare. Det var inte så mycket trix med att försöka göra underfundiga gåtor av dem som det sedan blev. När det gäller frågorna på resmålen var det ungefär som nu.

Jag tycker att "På spåret" var som svårast under mitten av 90-talet. Det är en av anledningarna till att jag tycker Tommy Engstrand vara en av de bästa i programmets historia.

Okej, kul att höra lite hur det var förr.

Jag tycker det har blivit lite för mycket "ordvitsar från Göteborg" som det ska skämtas om - "det är så vi tänker, vi som jobbar med På Spåret", och så skrattar publiken.
Jag älskar verkligen Fredrik Lindström, men ibland blir det... lite lite för mycket.

Då och då, visst - men nu är det så i varje program.
Senast redigerad av TrumanBurbank 2012-01-08 kl. 00:35.
Citera
2012-01-08, 00:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Alla som läst på gymnasiet, i alla fall senaste 10åren, vet vad algebra är. .

Jag visste i och för sig svaret, men jag tror att det är som du skriver. Jag har inte gått på gymnasiet de senaste 10 åren.
Citera
2012-01-08, 01:12
Medlem
Fredagens avsnitt var väldigt tråkigt. Luuk verkade ha svårt för Wahlbeck när han drog på svaren. Är Ralf Edström allmänbildad och vad gör han i programmet överhuvudtaget? Att de tar in en alkoholiserade f d fotbollspelare som inte ser ut att ha någonsin ha öppnat en bok är för mig något märkligt.
Citera
2012-01-08, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Fredagens avsnitt var väldigt tråkigt. Luuk verkade ha svårt för Wahlbeck när han drog på svaren. Är Ralf Edström allmänbildad och vad gör han i programmet överhuvudtaget? Att de tar in en alkoholiserade f d fotbollspelare som inte ser ut att ha någonsin ha öppnat en bok är för mig något märkligt.

Ralf var väl ändå den som gjorde bäst ifrån sig av de fyra?

Edströms lagkamrat och Wahlbeck var inget vidare, men lärarinnan tog priset. Sämst i klassen. Stackars barn.
Citera
2012-01-08, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugnugar
Ralf var väl ändå den som gjorde bäst ifrån sig av de fyra?

Edströms lagkamrat och Wahlbeck var inget vidare, men lärarinnan tog priset. Sämst i klassen. Stackars barn.
Tja Ralfs kunskaper var tämligen basala. Han bidrog dock till en air av arbetarklass som inte riktigt passade in i detta högkulturella program.
Citera
2012-01-08, 01:51
Medlem
tcfmogs avatar
Frågorna i det senaste programmet borde ha passat Ralf då han är från Värmland och har spelat fotboll i Belgien. Det var väl antagligen för mycket kultur för hans smak.
Citera
2012-01-08, 01:56
Avslutad
Citat:
Algebra är definitivt ett begrepp som alla matematikstudenter känner till från högstadiet och uppåt. Att säga att algebra är en del av aritmetiken är väl inte riktigt sant, det kan man ju säga om alla mattebegrepp i så fall. Nu frågades det efter vad det heter när man räknar med symboler, vilket man borde kunna räkna ut inte blir aritmetik.
Citera
2012-01-08, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Frågorna i det senaste programmet borde ha passat Ralf då han är från Värmland och har spelat fotboll i Belgien. Det var väl antagligen för mycket kultur för hans smak.
Fotbollsspelare hör sällan till de stora tänkarna. Att hålla koll på ett runt klot kan t o m bli för mycket för vissa.

I Henrik Larsson designade våning vid Norra hamnen i Helsingborg saknades både bokhyllor och böcker. Skrämmande....
Senast redigerad av HowlinWolf 2012-01-08 kl. 01:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in