Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är en djävla skillnad mellan 50 och 65. Jag ville understryka att hon således hade åtskilligt fler år på nacken. Dessutom är ju algebra en del av aritmetiken, så hennes diskuterande med sig själv var inte alldeles galet. Under alla år i skolan kan jag själv inte komma på att det någonsin nämndes "algebra" som sådant. Det var olika typer av räkning innan det blev olika typer av härledning och slutligen olika typer av analys.
Alla som läst på gymnasiet, i alla fall senaste 10åren, vet vad algebra är. Det förekommer i alla fall i matte A, B och C, och då heter kapitlen till och med Algebra.
Algebra finns med från den enklaste matematiken som idag lärs ut i gymnasiet, och det benämns just som Algebra.
Folk som gått på gymnasiet ska alltså fatta vad som menas med Algebra.
Algebra är även något som du läser, tror jag, på i princip alla tekniska universitetslinjer.
Alltså läser tiotusentals Algebra varje år. Knappast något nytt!
Men det kanske är enkelt för mig att säga då jag är relativt "fräsch" med vad som undervisas idag.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Som jag minns det var ledtrådarna till resmålen enklare. Det var inte så mycket trix med att försöka göra underfundiga gåtor av dem som det sedan blev. När det gäller frågorna på resmålen var det ungefär som nu.
Jag tycker att "På spåret" var som svårast under mitten av 90-talet. Det är en av anledningarna till att jag tycker Tommy Engstrand vara en av de bästa i programmets historia.
Okej, kul att höra lite hur det var förr.
Jag tycker det har blivit lite för mycket "ordvitsar från Göteborg" som det ska skämtas om - "det är så vi tänker, vi som jobbar med På Spåret", och så skrattar publiken.
Jag älskar verkligen Fredrik Lindström, men ibland blir det... lite lite för mycket.
Då och då, visst - men nu är det så i varje program.