Citat:
Ursprungligen postat av Pex
Algebra är definitivt ett begrepp som alla matematikstudenter känner till från högstadiet och uppåt. Att säga att algebra är en del av aritmetiken är väl inte riktigt sant, det kan man ju säga om alla mattebegrepp i så fall. Nu frågades det efter vad det heter när man räknar med symboler, vilket man borde kunna räkna ut inte blir aritmetik.
Det handlar, precis som du säger, om hur man ställer frågan. Frågar man någon om vad algebra är för något, så svarar med största sannolikhet de flesta att det är när
"man räknar med X, Y och andra bokstäver". Men att svara på en fråga ställd på andra hållet, så som de frågade i programmet, är svårare. Framför allt om det var längesedan man läste matematik, det ligger helt enkelt inte tillräckligt långt fram i minnet för att man ska dra den slutsatsen.
Jag kunde inte svaret på frågan, så som den var ställd. Men jag vet vad algebra är för något.
-----
Jag förstår inte varför de inte plockar in personer som de vet kan mycket. Det är inte kul att se Peter Wahlbeck sitta som ett fån, man vill se personer briljera. Varför ges inte Hoa-Hoa en ny chans? Är det han och/eller produktionen som inte vill? Drömmen hade ju varit att se Hellberg och Oldsberg i dressinen, men det lär väl aldrig hända... iaf så länge de gör bort sig i TV4.
Jag vill se Johan Wester igen. Var inte Adam Alsing bra när han var med innan de bytte programledare? Det har nämnts några andra hall-of-fame'are i tråden, något med koll som har lust att lägga upp några dreamteam?
Detta året, 2012, är väl 25-års jubileum? Har för mig de hade uppehåll några år, men 25 år sen starten (1987) borde väl vara värt att fira med gamla hjältar?