2012-01-08, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Tja Ralfs kunskaper var tämligen basala. Han bidrog dock till en air av arbetarklass som inte riktigt passade in i detta högkulturella program.

På spåret är inte ett högkulturellt program. Det är fredagsunderhållning, kan tyckas undermåligt emellanåt, men mycket bättre än så blir det inte.

(Högkulturella program: Kvitt eller dubbelt med Nils Erik Baehrendtz, eller Sten Bromans Kontrapunkt, men inte På spåret.)
Citera
2012-01-08, 11:02
Medlem
neguins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pex
Algebra är definitivt ett begrepp som alla matematikstudenter känner till från högstadiet och uppåt. Att säga att algebra är en del av aritmetiken är väl inte riktigt sant, det kan man ju säga om alla mattebegrepp i så fall. Nu frågades det efter vad det heter när man räknar med symboler, vilket man borde kunna räkna ut inte blir aritmetik.

Det handlar, precis som du säger, om hur man ställer frågan. Frågar man någon om vad algebra är för något, så svarar med största sannolikhet de flesta att det är när "man räknar med X, Y och andra bokstäver". Men att svara på en fråga ställd på andra hållet, så som de frågade i programmet, är svårare. Framför allt om det var längesedan man läste matematik, det ligger helt enkelt inte tillräckligt långt fram i minnet för att man ska dra den slutsatsen.

Jag kunde inte svaret på frågan, så som den var ställd. Men jag vet vad algebra är för något.

-----

Jag förstår inte varför de inte plockar in personer som de vet kan mycket. Det är inte kul att se Peter Wahlbeck sitta som ett fån, man vill se personer briljera. Varför ges inte Hoa-Hoa en ny chans? Är det han och/eller produktionen som inte vill? Drömmen hade ju varit att se Hellberg och Oldsberg i dressinen, men det lär väl aldrig hända... iaf så länge de gör bort sig i TV4.

Jag vill se Johan Wester igen. Var inte Adam Alsing bra när han var med innan de bytte programledare? Det har nämnts några andra hall-of-fame'are i tråden, något med koll som har lust att lägga upp några dreamteam?

Detta året, 2012, är väl 25-års jubileum? Har för mig de hade uppehåll några år, men 25 år sen starten (1987) borde väl vara värt att fira med gamla hjältar?
Citera
2012-01-08, 11:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugnugar
På spåret är inte ett högkulturellt program. Det är fredagsunderhållning, kan tyckas undermåligt emellanåt, men mycket bättre än så blir det inte.

(Högkulturella program: Kvitt eller dubbelt med Nils Erik Baehrendtz, eller Sten Bromans Kontrapunkt, men inte På spåret.)

Fast TV-kultur på hög nivå är det i alla fall. Ett annat program som jag gillade vad beträffar frågesport var "21". Först med KAS, därefter med Hyland och slutligen med Arne Weise som programledare. Speciellt Hylands program i mitten på 70-talet var riktigt bra TV med tävlande på mycket hög nivå. Harald Högberg, Gunnar Jönsson, Anna-Lisa Hillbom och Claes Landin var några av de mest framträdande. Harald Högberg gjorde sig skyldig till ett rejält fel på en fråga om att gissa figuren. Han gick in med allt på "Brazil Jack", men det rätta svaret var "jultomten". Det gav upphov till nedanstående travesti på ett känt uttalande i Disneys julprogram:

- Om nu bara Molly är snäll och äter sin spenat, kanske "brazil" kommer snart.
Citera
2012-01-08, 11:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neguin
Det handlar, precis som du säger, om hur man ställer frågan. Frågar man någon om vad algebra är för något, så svarar med största sannolikhet de flesta att det är när "man räknar med X, Y och andra bokstäver". Men att svara på en fråga ställd på andra hållet, så som de frågade i programmet, är svårare. Framför allt om det var längesedan man läste matematik, det ligger helt enkelt inte tillräckligt långt fram i minnet för att man ska dra den slutsatsen.

Jag kunde inte svaret på frågan, så som den var ställd. Men jag vet vad algebra är för något.

Problement med att benämna det som "bokstavsräkning" är att vissa kan få för sig att svaret är "ekvation".
Citera
2012-01-08, 11:11
Medlem
evolutes avatar
Har man glömt vad som är algebra och vad som är aritmetik kan man enkelt påminna sig om att algebrans fundamentalsats handlar om existensen av rötterna till polynomekvationer medan aritmetikens fundamentalsats handlar om primtalsfaktorisering av naturliga tal. Således drar man enkelt slutsatsen att det är algebra som är bokstavsräkning.
Citera
2012-01-08, 11:21
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neguin

Jag förstår inte varför de inte plockar in personer som de vet kan mycket. Det är inte kul att se Peter Wahlbeck sitta som ett fån, man vill se personer briljera. Varför ges inte Hoa-Hoa en ny chans? Är det han och/eller produktionen som inte vill? Drömmen hade ju varit att se Hellberg och Oldsberg i dressinen, men det lär väl aldrig hända... iaf så länge de gör bort sig i TV4.

Kanske därför att dom skall ge andra människor chansen att få vara med. Och hur skall dom veta hur allmänbildad folk är om dom inte ens får pröva att vara med i programet??
Vem fasiken visste innan programet att Wahlbeck skulle sitta som ett fån??
Citera
2012-01-08, 12:03
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Kanske därför att dom skall ge andra människor chansen att få vara med. Och hur skall dom veta hur allmänbildad folk är om dom inte ens får pröva att vara med i programet??

Räcker nog att prata med Wahlbeck, Nisti eller någon av de andra idioterna i ett par minuter så inser man att dom inte har vad som krävs.
Citera
2012-01-08, 12:25
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:

I allmänhet kan jag hålla med dig, men när det gäller Wahlbeck tror jag i stort sett alla trodde han skulle vara dum som ett fån och att det hade varit mycket mer förvånande om han visat sig kunna något.

Det är bra att de försöker ge nya deltagare chansen men de kunde också försöka tänka sig för och försöka ta deltagare som man kan anta är duktiga. Några som jag skulle vilja se är

Anders Borg
Richard Olsson (programledaren i Vem Vet Mest)
Lottie Knutsson (Fritidresors informationschef som blev rikskänd vid tsunamikatastrofen)
Claes Elfsberg
Göran Persson (ja, den Göran Persson. Vore kul att se om gamle Guran kan något)
Anna Hedenmo (Akuellt och Agenda)
Sverker Olofsson
SAS-Janne Carlzon
Emma Wiklund (fd Sjöberg)
Ingvar Kamprad (kul att se hurpass blåst han är)
Filippa Reinfeldt
Filippa Kihlborg (Filippa K)
Citera
2012-01-08, 12:26
Medlem
mishimas avatar
Rickard Olsson har varit med. Imponerade inte särskilt mycket.
Citera
2012-01-08, 12:32
Medlem
Josef K.s avatar
Citat:

Fredrik Lindström visste det, kan jag lova.
Citera
2012-01-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Jag tycker det har blivit lite för mycket "ordvitsar från Göteborg" som det ska skämtas om - "det är så vi tänker, vi som jobbar med På Spåret", och så skrattar publiken.
Jag älskar verkligen Fredrik Lindström, men ibland blir det... lite lite för mycket.

Då och då, visst - men nu är det så i varje program.

Det är dock inte hans fel. Minns att han inför sin medverkan som tävlande i programmet proklamerade att han inte hade mycket till övers för Povel Ramelskt ordvitsande. Luuk å andra sidan hemfaller mer än gärna åt detta göteborgska påfund.

Själv har jag inga problem med det, är ju i stort sett hela konceptet med programmet.
Citera
2012-01-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
I allmänhet kan jag hålla med dig, men när det gäller Wahlbeck tror jag i stort sett alla trodde han skulle vara dum som ett fån och att det hade varit mycket mer förvånande om han visat sig kunna något.

Det är bra att de försöker ge nya deltagare chansen men de kunde också försöka tänka sig för och försöka ta deltagare som man kan anta är duktiga. Några som jag skulle vilja se är

Anders Borg
Richard Olsson (programledaren i Vem Vet Mest)
Lottie Knutsson (Fritidresors informationschef som blev rikskänd vid tsunamikatastrofen)
Claes Elfsberg
Göran Persson (ja, den Göran Persson. Vore kul att se om gamle Guran kan något)
Anna Hedenmo (Akuellt och Agenda)
Sverker Olofsson
SAS-Janne Carlzon
Emma Wiklund (fd Sjöberg)
Ingvar Kamprad (kul att se hurpass blåst han är)
Filippa Reinfeldt
Filippa Kihlborg (Filippa K)

Ulf Lundell tror jag skulle vara jävligt bra. Han har rest mycket, verkar ruskigt allmänbildad och kan fruktansvärt mycket om kultur. Tyvärr kommer han aldrig delta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in