2011-02-25, 20:57
Medlem
Verbeeks avatar
Beräkna arean av en cirkel med 20cm i diameter.
Citera
2011-02-25, 21:02
Medlem
datoriprograms avatar
Oj, den var inte särskilt svår. Om man inte har memorerat formeln kan man ju t.o.m. intuitivt komma fram till den. Area = Sida * Sida (Radie^2) och sedan är det en cirkel som i princip kan uttryckas som en månghörning med oändligt många hörn och därmed måste talet pi vara inblandad. Pi * r^2!

ehh... varför säger jag det här?
Citera
2011-02-25, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Tog det på 8a när de sa högt uppsatt polis = akropolis. Atena då.

Det har väl varit ganska hög nivå på semifinalen, men absolut inte omöjligt ändå. Vad tycker ni?

Lätta resor men jäkligt svåra frågor på städerna. För en gång skulle kunde jag sista musikfrågan (Vangelis)
Citera
2011-02-25, 21:10
Medlem
LastCaresss avatar
San Salvador Ungefär i klass med Alsings gissning på "Loden".
Citera
2011-02-25, 21:12
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datoriprogram
Oj, den var inte särskilt svår. Om man inte har memorerat formeln kan man ju t.o.m. intuitivt komma fram till den. Area = Sida * Sida (Radie^2) och sedan är det en cirkel som i princip kan uttryckas som en månghörning med oändligt många hörn och därmed måste talet pi vara inblandad. Pi * r^2!

ehh... varför säger jag det här?
Du vill väl verka smart
Lindström är en rolig och bra programledare. Mycket mera så än Luuk. Övrigt ganska svag insatts av de tävlande. Särskilt Östergren och Strömstedt var svaga på resorna.
Citera
2011-02-25, 22:29
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaress
San Salvador Ungefär i klass med Alsings gissning på "Loden".

Haha. Ja. Kanske inte riktigt lika dålig som Adams oeftertänksamma blunder, men nästan.
Citera
2011-02-26, 00:26
Medlem
freigangs avatar
Som någon annan skrev en gång, alltid lika intressant att läsa om hur duktiga alla är i denna tråden

Tyckte det var jäkligt svårt idag och kunde inget förutom nästan cirkelns area, fast missade ^2 så jag hade kommat en position fel
Citera
2011-02-26, 02:42
Medlem
Otroligs avatar
Fruktansvärt dåligt att ingen kunde räkna ut en cirkels radie, det trodde jag var något alla lärde sig och som borde sitta livet ut. Vidare kanske de borde ha nämnt att de skulle approximera π ≈ 3.14 och därmed arean.
Citera
2011-02-26, 04:05
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Fruktansvärt dåligt att ingen kunde räkna ut en cirkels radie, det trodde jag var något alla lärde sig och som borde sitta livet ut. Vidare kanske de borde ha nämnt att de skulle approximera π ≈ 3.14 och därmed arean.
Menade "area", bakläxa på mig själv där.
Citera
2011-02-26, 05:51
Medlem
Zaxxons avatar
Fan va skönt att Haag gick vidare. Underhållande och överraskande. Stilpoäng med "tukan". Väck med horce face-lucia och den kisande höknäs-sorken. Baj baj.
Citera
2011-02-26, 09:05
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Fan va skönt att Haag gick vidare. Underhållande och överraskande. Stilpoäng med "tukan". Väck med horce face-lucia och den kisande höknäs-sorken. Baj baj.

Jag tycker Niklas Strömstedt har visat sig betydligt mer kunnig än vad jag skulle trott. Däremot har Jenny Östergren, som jag tyckt verkat vass när hon är programledare, överraskat negativt genom att bomma flera frågor som jag tycker hon borde kunna med tanke på sitt arbete.

Erik Haag ville jag strypa efter deras första program men han har blivit mindre irriterande på vägen. Tror faktiskt på paret Haag som vinnare nu.
Citera
2011-02-26, 09:26
Medlem
kostymnisses avatar
Antingen var det för att jag själv var rätt trött efter nätter med alltför lite sömn, eller var svårighetsgraden höjd betydligt.
Södertälje var ju rätt enkelt dock, sedan skäms jag dock över att jag inte kunde Taubefrågan faktiskt.
"Vem där"-frågan gick jag helt bet på med hade verkligen ingen aning alls men det verkade jag ju dela med en del andra...
Undrar om det gått så långt in i programet någonsin utan att ett lag fått några poäng alls som det gick igår innan Strömstedt&Östergren fick poäng?
Förövrigt får man ge Strömstedt att han drev med sig själv på fågelfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in