2025-11-01, 13:33
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Kan bara instämma i kören gällande Lehmann/Dahlqvist . Dom imponerade inte .

Men det var däremot starkt av dom att klippa både Åbo och Uleåborg på ortsnamnen .

Åbo kunde jag , men Uleåborg var svårare
Uleåborg är väl enkelt. Det hör man ju bara på finska namnet vilken stad som avses. Inte så olikt
Citera
2025-11-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Uleåborg är väl enkelt. Det hör man ju bara på finska namnet vilken stad som avses. Inte så olikt
Finns ju dock ätt många städer att välja på när det gäller Finland .

Många blandar nog ihop Turku med Tampere
Citera
2025-11-01, 14:14
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Jag tycker att det var ovanligt lätta frågor i gårdagens På spåret. Sydney tog jag direkt på 10 poäng.
Instämmer. Jag tog Eslöv på 10 poäng efter första meningen.

Välkommen tillbaka!
Citera
2025-11-01, 14:17
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll22
Hade varit kul o se Olof Lundh medverka i På spåret. Gårdagens program var rena sömnpillret för övrigt. Undra vem som väljer ut vilka som får vara med o hur de parar ihop folk sen.
Jo Olof Lundh känns som en klockren deltagare i På Spåret. Man kan förstå att de inte ville ha med honom när han var stammis i Alla Mot Alla men det är ju nu nerlagt så om de låter det gå något år till borde de fråga om han vill vara med. Det skulle ju bara ta 1 sekund för honom att tacka ja.
Citera
2025-11-01, 14:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Kan bara instämma i kören gällande Lehmann/Dahlqvist . Dom imponerade inte .

Men det var däremot starkt av dom att klippa både Åbo och Uleåborg på ortsnamnen .

Åbo kunde jag , men Uleåborg var svårare

Som Steff83 säger är det ljudmässigt mycket lättare att fixa Oulu.

Turku är förresten torg, och ett lån från gammalslaviska. Ordet återfinns även i sydslaviskan, och Trieste kan ha samma betydelse.
Citera
2025-11-01, 14:29
Medlem
goseigens avatar
Kan förstå det här med trelagsgrupper, och sedan vad jag förstår semi och final.

Varje lag behöver vara där maximalt två gånger, och hela programmet tar max fem helger att spela in, med tre matcher varje helg.

Med ett sådant koncept kör man kanske också alla tre matcher på samma dag, men jag vet inte.

Ett program tar väl mycket längre tid att spela in en den timma man ser, och så skall de byta rekvisita ibland, fast förmodligen gör jobbarna det på bara några minuter. Lite julpynt är ju inte så svårt att fixa till.
Citera
2025-11-01, 14:41
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kan förstå det här med trelagsgrupper, och sedan vad jag förstår semi och final.

Varje lag behöver vara där maximalt två gånger, och hela programmet tar max fem helger att spela in, med tre matcher varje helg.

Med ett sådant koncept kör man kanske också alla tre matcher på samma dag, men jag vet inte.

Ett program tar väl mycket längre tid att spela in en den timma man ser, och så skall de byta rekvisita ibland, fast förmodligen gör jobbarna det på bara några minuter. Lite julpynt är ju inte så svårt att fixa till.
Jo detta format med fyra grupper och gruppvinnarna till semi känns mycket renare och bättre än när de hade tre grupper med vinnarna direkt till semi och ”bästa tvåorna” som gjorde upp om den fjärde semiplatsen. Det tidigare var ett otydligt format där en av gruppvinnarna dessutom fick en fördel genom att möta en (troligen sämre) inkvalad grupptvåa medan de andra två gruppvinnarna fick möta varandra.
Citera
2025-11-01, 15:01
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll22
Hade varit kul o se Olof Lundh medverka i På spåret. Gårdagens program var rena sömnpillret för övrigt. Undra vem som väljer ut vilka som får vara med o hur de parar ihop folk sen.
Kan varmt rekommendera podden TV-Fabriken där Kristian Luuk gästat. Han pratar mycket om hur castingen går till runt 1:00:00-1:03:30 i avsnittet.

Kort och gott:
- Svåraste är att få de som produktionen faktiskt vill ska vara att ställa upp. (Mååånga tackar nej)
- De har ibland "provdagar" där de bjuder in en massa kändisar - och kändisar som själva frågat om de kan få vara med, och så "leker de På spåret" under en dag. På så sätt får de en känsla av vilka som är duktiga/underhållande nog att vara med i programmet.
- Mycket handlar också om kändisens kemi med Luuk & Lindström. "Det är mer än halva grejen att att vara underhållande, ha roliga resonemang och klicka med oss programledare".
- Bonus: Luuks 'drömgäster' är Göran Persson och GW. Han har varit på båda flera gånger, men de tackar alltid nej.
Senast redigerad av peterZiipen 2025-11-01 kl. 15:06.
Citera
2025-11-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Kan varmt rekommendera podden TV-Fabriken där Kristian Luuk gästat. Han pratar mycket om hur castingen går till runt 1:00:00-1:03:30 i avsnittet.

Kort och gott:
- Svåraste är att få de som produktionen faktiskt vill ska vara att ställa upp. (Mååånga tackar nej)
- De har ibland "provdagar" där de bjuder in en massa kändisar - och kändisar som själva frågat om de kan få vara med, och så "leker de På spåret" under en dag. På så sätt får de en känsla av vilka som är duktiga/underhållande nog att vara med i programmet.
- Mycket handlar också om kändisens kemi med Luuk & Lindström. "Det är mer än halva grejen att att vara underhållande, ha roliga resonemang och klicka med oss programledare".
- Bonus: Luuks 'drömgäster' är Göran Persson och GW. Han har varit på båda flera gånger, men de tackar alltid nej.

GP och GW i samma lag vore ju underhållning. Kanske måste de bygga en större specialbur.
Citera
2025-11-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Klockrent av Croffa på Kristians fråga om hur det kändes ”snart är det över”
Han såg måttligt road ut av att behöva genomlida ännu ett avsnitt med den halvdöde Eldeman.

Ja, jävlar vad jag garvade då. Förstår hopplösheten han känner. "Inte fan en gång till med den gubben"
Citera
2025-11-01, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Ja, jävlar vad jag garvade då. Förstår hopplösheten han känner. "Inte fan en gång till med den gubben"

Eftersom de tävlade ihop förra säsongen bör han veta hur det är, och jag utgår från att han inte är livegen utan har tackat ja av egen fri vilja. Förmodligen bedömer han att värdet av att synas i nationell TV kompenserar för hopplösheten - nog så viktigt för den som lever på sin persona.
Citera
2025-11-01, 20:33
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen

Hur FAN klarade sig Eldemans igenom det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in