Citat:
Ursprungligen postat av
Forevermore
Alla ni som skriver att Tokyo var skitlätt. Var det det?
I princip alla ledtrådar på både 10 och 8 poäng handlade om Japan som land och inte om Tokyo förrutom "Filmberget" = Fuji. Men kopplade man inte just det så var det ju först på 6p som det började handla om Tokyo som stad.
Ja man var ju direkt i Japan på 10p men det finns hundratals storstäder i Japan...
Det bör vara mer ledtrådar om staden på de högre nivåerna.
instämmer. det var japanska ledtrådar, inte tokyo. jag såg direkt att det var japan och tänkte, jaha, kommer vi hamna i tokyo eller osaka nu, men ledtrådarna på 10 och 8 var definitivt inte specifikt tokyo utan japan vill jag också påstå. först vid 6 kunde jag med säkerhet säga, ok, vi är i tokyo.
jag tycker inte fuji är ett likhetstecken med tokyo, hade de t.ex. petat in något med "tokyo tower" istället som kanske inte är så känt bland oss i väst så hade det varit bättre. samt att näst största staden yokohama ligger typ lika nära berget. så nä, fuji är i min bok inte en direkt tokyo-referens.
jag tycker alla ledtrådar ska vara kopplade till resmålet, man ska inte chansa på staden bara för att de ger ledtrådar om rätt land, kan ju fan vara var som helst.