2025-11-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Det är totalt urspårning på programmet numera. Så tröttsamt se Luuk/Lindström åldras, Oldsberg/Hellberg såg likadana ut alla 22 säsongerna. Då var det trevligare minst sagt. Kunniga och trivsamma deltagare, angenäm musik, inte 100% bögislamvänsterflyktingpropagande som numera, och inte minst var det helt befriat från alla dessa svordomar. Nu är det hopplöst. Godnatt lägg ner skiten.

Anledningen till att Oldsberg och Hellberg såg likadana ut var att de såg ut som 70 redan vid 45. Luuk och Lindströms ser väl ut att vara ungefär så gamla som de är.
Citera
2025-11-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klorin287
Årets deltagare verkar svagare än vanligt.
Jag håller med! Det finns inga stjärnor som Pappa/son Apelgren som oftast hade över 40P/tävling förra året.
Citera
2025-11-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Roligaste kommentaren var väl till Ankan om hans 12:e frissa.

Ja, han är muslim ty hans farsa är muslim från Egypten. Han sa även att han kommer till helvetet om han äter av salamin dvs likdelar från gris.

Tarik David Johan Saleh, född 28 januari 1972 i Högalids församling i Stockholm, är journalist, konstnär, filmregissör och manusförfattare.

Han är gift med en Frida Franzén. De bor i en lägenhet på 118kvm på Södermalm. Hans mor kommer från en borgerlig familj i Södertälje. Hans mormor var narkosläkare. Så han kommer inte från någon arbetarklass direkt. Han umgicks med kändisbarn t. ex. Quincy Jones son.

Hans (halv?)syskon är konstnärerna Stina Ehn Hillberg och Johan Ehn. Hon bor ihop med en kvinna. Ser ut som en svensk medan Johan Ehn inte ser svensk ut. Han ser mer ut som Tarik. Vet icke om de har samme far.
Var har du fått bekräftelse på dessa släktband? Skiljer ju dessutom 30 på denna stina ehn och johan ehn så enda möjlighet där är väl gemensam far, dem två emellan.
Citera
2025-11-24, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Och? Är det ett problem för dig?
Jaha, så flyttar vi målstolparna..
Citera
2025-11-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Jag undrar vad Kristian Luuk och Fredrik Lindström tycker om varandra?

Lindström verkar undergiven Luuk. Han sitter alltid där och bläddrar febrilt igenom sina anteckningar.
Ja, Lindström känns som mobbaren. Luuk vågar inte gå igenom lättare ledtrådar längre då han alltid fick höra "ja jag tror de kan det där nu" och liknande från Lindström. Eller har de bara den jargongen, har inte sett han mobbats i andra sammanhang, även om han kan vara smådryg där också.
Citera
2025-11-24, 07:09
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Alla ni som skriver att Tokyo var skitlätt. Var det det?
I princip alla ledtrådar på både 10 och 8 poäng handlade om Japan som land och inte om Tokyo förrutom "Filmberget" = Fuji. Men kopplade man inte just det så var det ju först på 6p som det började handla om Tokyo som stad.

Ja man var ju direkt i Japan på 10p men det finns hundratals storstäder i Japan...

Det bör vara mer ledtrådar om staden på de högre nivåerna.
instämmer. det var japanska ledtrådar, inte tokyo. jag såg direkt att det var japan och tänkte, jaha, kommer vi hamna i tokyo eller osaka nu, men ledtrådarna på 10 och 8 var definitivt inte specifikt tokyo utan japan vill jag också påstå. först vid 6 kunde jag med säkerhet säga, ok, vi är i tokyo.

jag tycker inte fuji är ett likhetstecken med tokyo, hade de t.ex. petat in något med "tokyo tower" istället som kanske inte är så känt bland oss i väst så hade det varit bättre. samt att näst största staden yokohama ligger typ lika nära berget. så nä, fuji är i min bok inte en direkt tokyo-referens.

jag tycker alla ledtrådar ska vara kopplade till resmålet, man ska inte chansa på staden bara för att de ger ledtrådar om rätt land, kan ju fan vara var som helst.
Citera
2025-11-24, 07:46
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Jo men Fuji var sista ledtråden på 8 p och den enda som kunde kopplas till staden. Missade man den så var det först på 6 p de började prata om själva staden och inte bara landet. Så kan det inte vara...

Kyoto, Sapporo (OS 72), Nagano (OS 98), Osaka, Hiroshima, Nagasaki, Yokohama, Nagoya och Kobe bör väl alla vara rimliga resmål i Japan. Så bara för att man såg att det var Japan kan man ju inte dra. Det har ju hänt massor av gånger att de valt en mindre känd stad i ett land (vilket är bra). Exempelvis Marrakech för något avsnitt sedan istället för Casablanca/Rabat
Även efter att de refererat till Fuji var det ett väldigt tjat om Japan, Japan, Japan. Det var hyfsat lätt att gissa att de var i Japan redan på 10, men jag var inte säker på vilken stad det gällde förrän de nästan var vid stationen. Ändå kom ledtråd på ledtråd om i vilket land vi befann oss.

Jag reagerade också på hur de pratade om Zelda: Var det ett specifikt spel eller serien de var ute efter? Hade de frågat vilken film en musiksnutt kommer ifrån hade svaret inte kunnat vara James Bond, utan de tävlande hade avkrävts någon specifik titel.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
instämmer. det var japanska ledtrådar, inte tokyo. jag såg direkt att det var japan och tänkte, jaha, kommer vi hamna i tokyo eller osaka nu, men ledtrådarna på 10 och 8 var definitivt inte specifikt tokyo utan japan vill jag också påstå. först vid 6 kunde jag med säkerhet säga, ok, vi är i tokyo.

jag tycker inte fuji är ett likhetstecken med tokyo, hade de t.ex. petat in något med "tokyo tower" istället som kanske inte är så känt bland oss i väst så hade det varit bättre. samt att näst största staden yokohama ligger typ lika nära berget. så nä, fuji är i min bok inte en direkt tokyo-referens.

jag tycker alla ledtrådar ska vara kopplade till resmålet, man ska inte chansa på staden bara för att de ger ledtrådar om rätt land, kan ju fan vara var som helst.
Missade ditt inlägg, men precis. Jag hade inte kunnat säga vilka städer som ligger nära Fuji, så även om jag förstod vilket berg som åsyftades var jag inte säker för det.
Senast redigerad av HanMedPinnen 2025-11-24 kl. 07:54.
Citera
2025-11-24, 10:25
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

Det är väl inte helt ovanligt att de gör så när resmålet är i ett, för oss svenskar, lite mer okänt land. Det förutsätts att publiken och de tävlande bara känner till huvudstaden, om ens det, i länder som Afghanistan, Nordkorea osv. I Japan däremot tror jag nog att många åtminstone känner till OS-städerna Sapporo och Nagano, Hiroshima, Nagasaki och Kyoto så jag håller med, ledtrådar som bara leder till landet Japan var tämligen värdelösa.
Citera
2025-11-24, 11:20
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det är väl inte helt ovanligt att de gör så när resmålet är i ett, för oss svenskar, lite mer okänt land. Det förutsätts att publiken och de tävlande bara känner till huvudstaden, om ens det, i länder som Afghanistan, Nordkorea osv. I Japan däremot tror jag nog att många åtminstone känner till OS-städerna Sapporo och Nagano, Hiroshima, Nagasaki och Kyoto så jag håller med, ledtrådar som bara leder till landet Japan var tämligen värdelösa.
oavsett så blir det ur tävlingssammanhang efterblivet om man initialt bara får hintar om landet, då kan man inte dra en 10a på ren säkerhet/kunskap utan du behöver chansa om att det antagligen är denna (mest kända) stad i ett land som för svenskar är avlägset.

sen tycker jag det var för många ghibli-referenser. en hade räckt, varför inte något om akira istället, då hade man också vetat att det skulle vara tokyo. men men......det är vad det är.
Citera
Igår, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Visst måste det vara så. Lindström är en tvångsmässigt bildande typ med rötter i 90-talshumorn och dess autistiskt obskyra referenstäthet, ironiska obryddhet och komplicerade metalager.

För något tag sedan kollade jag tillbaka på några avsnitt från Oldsberg och Hellbergs tid, och slog av hur simpla själva resmålen var att knäcka i jämförelse. Jag gissade rätt på 10 eller 8 nästan jämt, men i det nuvarande formatet är jag nog nere på 6 eller 4 för det mesta.

Jag misstänker att Lindström och Luuk verkligen vill imponera på de creddiga och lika autistiska ungdomarna som använder programmet som något slags pubquiz och försöker bräcka varandra i obskyrt vetande. Det är också därför de nu släppt ”tyst kupé”-versionen där man inte kan höra de tävlandes spekulationer eftersom det då blir ”för lätt” för dessa snillen. Jag är dock inte säker på att det för den breda massan blir mer underhållande ju mer svårighetsnivån skruvas upp.

Tyst kupé är förvisso väldigt bra. På resorna. På frågorna är det helt meningslöst eftersom man har gott om tid att fundera. Det roliga är ju resorna och där vill man kunna tävla på lika villkor med de i studion.
Citera
Igår, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag håller med! Det finns inga stjärnor som Pappa/son Apelgren som oftast hade över 40P/tävling förra året.

Och det är vi alla evigt tacksamma för. Mer självgoda jävla äckel får man leta efter.
Citera
Igår, 11:41
Medlem
CharlesFarrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Och det är vi alla evigt tacksamma för. Mer självgoda jävla äckel får man leta efter.

Haha, sant! Men det stämmer att jag i denna säsong känner mig mer jämnbördig, ofta överlägsen de som tävlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in