2022-11-20, 21:07
Medlem
Jag har följt På spåret i många år men för första gången så somnade jag efter en kvart. Programmet känns segt, har det inte tappat något?

Eller kanske jämför jag med Alla mot Alla, högre tempo, mer udda frågor och en skönare stämning?
Citera
2022-11-20, 21:25
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Är du inte riktigt klok? 😄 Marie Agerhäll är inte ”endast” någonting - hon gjorde DIPS (skrev, producerade och hade en av huvudrollerna) som måste vara nåt av det roligaste som någonsin visats i svensk tv (i alla fall första säsongen)..
Vad har det med På spåret att göra? Hon kunde inga svar, men hon var söt.
Citera
2022-11-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Upplevde att Luuk och Fredrik vad han nu heter var väldigt otåliga nästan irriterande när deltagarna inte svarade direkt. Blev nästan lite stressad känsla på hela produktionen. Men det kanske alltid är så?

Har för mig att de hade en viss betänketid förr innan de ombads svara men nu har de tagit bort den tydligen. Kanske inte var så bra ide. Eller så minns jag fel
Ja hela programmet kändes stressigt. Det är inte bra när det är. en helgkväll och folk vill försöka koppla av.

I

I

försöka koppla av.
E
Citera
2022-11-21, 02:52
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Hehe, jo tjenare. Jag hade en arbetskamrat på mitt gamla jobb som enligt egen utsago "slutade titta på det när de började med resor i utlandet". Han föredrog alltså gamla versionen från nån gång på 80-talet när det var tre b-kändisar (ofta från sportens värld) per lag som satt vid öppna café-bord och alla resor var tågresor i Sverige och alla frågorna var om Sverige. Så de har ändå moderniserat programmet ett par ggr, även under Oldsbergs tid.

Jag kom inte ihåg att de någonsin skulle ha suttit vid öppna cafébord under tävlingen, och googlade fram ett klipp från första avsnittet. De satt vid bord endast under presentationen.

https://youtu.be/qwOrNg8c-KE
Citera
2022-11-21, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyxel04
Min patetiska analys kring första avsnittet.

På spåret är tillbaka och det första programmet inleds med ett nytt par samt fjolårets finalister.

Finalisterna var Hanna Hellquist och Ina Lundström. Som tidigare nämnt så var de finalister förra året men deras insatser var ojämna. Den första matchen var ganska dålig och den förlorade dem. I den andra matchen steppade de upp och tog 38 poäng varav Hanna var dominant. I semifinalen vann man men deras motståndare vilket var Timbuktu och hans kompis var väldigt bleka. I finalen var man chanslösa.

Hanna har varit med och vunnit "Alla mot alla" tidigare vilket indikerar att hon är en allmänbildad person. Hon är utbildad journalist men har också jobbat som programledare i tv och radio samt skrivit böcker. Hon har charmat mig för hon verkar vara en kämpe som trots en tuff bakgrund tagit sig långt. Hon har ganska grov dialekt och det är lite charmigt hehe. Hon är också ganska rolig och skön.

Ina är en blekare karaktär men har ett liknande CV som Hanna, dvs jobb som journalist. Hon har också jobbat i radio, i poddoch tydligen som stand up-komiker. Hon upplevs som en ganska flummig individ.

Deras motståndare var Marie Agerhäll och Fritte Fritzson (vad är det för namn ens?). Marie har varit joruanlist, regisör och skådespelare. En noterbar detalj är at thon är ihop med Jesper Rönndal som vunnit programmet tidigare. En aktuell sak är att Marie är med i Dips som är en av de mest populära programmen på Svtplay.

Frittze är utbildad arkitekt men har också jobbat med radio, i podd och tydligen som komiker. En totalt okänd individ för mig.

Den här matchen var inledningsvis ganska jämn vilket kändes hoppfullt för oss som gillar spänning. Efter första resmålet stod det 10-9 till Frittes lag, om jag minns rätt. Sen så skulle Hanna och Ina gå bort sig, de fick 0 poäng på två fråge-par samt på "nrämast vinner". De frågepar de nollades på var vilken ö-grupp som är utanför Fjällbacka samt vad mätinstrumentet som mäter lufttryck heter. Det andra paret var om knuten (?) och den där seglarfrågan som jag inte minns. Sen kom närmast vinner och efter det ledde Frittes lag med 25-17. Väldigt tråkigt när det blir så där.

Trots att Hanna och Ina tog Indianapolis på 10 p så kändes Fritte och Maries seger ganska stabil under det tredje resmålet.

I programmet hände inget särskilt intressant förutom möjligen att Fjällbacka var ett resmål. Det som är intressant med detta är att Fjällbacka associeras kraftigt med Camilla Läckberg som i sin tur tävlar i programmet. Tänk om Läckberg skulle tävlat i detta program när Fjällbacka var resmålet, hehe. Nä det där nämnda är nog något som inte var aktuellt. För någon som läst hennes deckare så var det tråkigt att dessa inte fick vara med på någon fråga.

Det är kul att diskutera deltagarnas insatser men det är inte så värst lätt då man inte alltid vet vem som visste vad.

Jag fick känslan att Fritte visste mer eller han var i alla fall mer öppen. Även när han inte var säker så börjad ehan uttrycka sina tankar och försöka "tänka sig till svaret". Tyckte Marie var ganska blek. Fritte visade lite "smart-ness" när han resonerade sig fram till att vinnarna av den rallytävlingen vann mjölk. Han tänkte att tävlingen var på landet och där är de tlite mer "bonnigt". Han kunde också Guanno, eller fick fram svaret. Jag kan inte komma på att Marie stensäkert kunde något förutom Michael Jackson på slutet.

Kring Hanna och Ina så är väl detta ändå en besvikelse med tanke på fjolåret. Samtidigt så var Hanna+Ina inte alls särskilt dominanta i fjol så kanske är d emer begränsade än vad man tror. Jag upplevde att Hanna kunde mer. När de tog tian på Indianapolis så var det dock lite samarbete där Hanna sa "Diana" och Ina därefter kunde göra kopplingen till Indianpolis. Det var i alla fall så som jag minns det.

Varför skriver du all den där smörjan egentligen?
Citera
2022-11-21, 09:49
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Varför skriver du all den där smörjan egentligen?

Tycker att det var en bra analys. Nu behöver jag inte se premiäravsnittet.
Står ändå inte ut med den feta kinesen och den värmländska gnällkärringen.
Citera
2022-11-21, 10:03
Medlem
Hur står sig på spåret som underhållning numera? Tittade väl senast runt år 2000. Tycker Oldsberg och han med den raka luggen var riktigt bra programledare. Intresset för TV har aldrig varit tillräckligt stort för att orka titta, men de var underhållande och bland de bästa jag sett skulle jag tro om jag får recensera såhär i efterhand.
Citera
2022-11-21, 10:34
Medlem
Även om jag tycker Cecilia Düringer är en toppenperson är jag besviken att hon är med i år igen. Hon är en vandrande encyklopedi och förtar hela spänningen med programmet
Klart de kommer att vinna i år igen. Men jag antar att det inte finns något diplomatiskt sätta att peta bort henne.
Citera
2022-11-21, 10:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
När kläderna är så fruktansvärt bögiga så är det svårt att låta bli. Och jo, kombon Lindström/Luuk är inte bra.
Nästa programledarpar bli två kvinnor som är tråkigare än tråkigast samt hälften av de tävlande kommer att vara lesbiska negresser eller transpersoner och efter det läggs programmet ned.
Citera
2022-11-21, 15:09
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Gissar på att det handlar om att de ibland inte åker "rätt" väg. Jag minns någon resa där det först åktes Västra stambanan mot Göteborg oh sedan plötsligt Norge- Vänerbanan norrut.

Detta stör mig. Om man tycker sig känna igen vägen blir man ju lurad om det plötsligt inte stämmer. Vägen fram till resmålet ska väl vara en del av ledtrådarna, inte bara en generisk illustration. I så fall kunde de ju lika gärna filma en roterande kuliss som den Clownen Manne hade i sitt barnprogram.
https://www.facebook.com/watch/?v=927188843990371
(Helvete jag får ångest redan efter ett par sekunder. Det var inte Staffan Westerberg som förstörde min barndom, det var Manne!)

En annan sak som stör mig är att ledtrådarna domineras av otroligt krystade ordvitsar och anspelningar på resmålets namn istället för sådant som faktiskt har anknytning till platsen.

Nåja, det är fortfarande ett sevärt program.
Citera
2022-11-21, 15:14
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troldmanden
Jag har följt På spåret i många år men för första gången så somnade jag efter en kvart. Programmet känns segt, har det inte tappat något?

Eller kanske jämför jag med Alla mot Alla, högre tempo, mer udda frågor och en skönare stämning?
Alla mot alla är som på spåret fast på amfetamin.

Citera
2022-11-21, 15:15
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Står ändå inte ut med den feta kinesen och den värmländska gnällkärringen.

Hade aldrig hört talas om Ina innan jag började lyssna på Flashback forever, nu är hon faktiskt en av mina favoriter i mediesverige. Jag gillade Hanna i Morgonpasset för hundra år sen (lyssnar inte på P3 längre) men tycker att hon har blivit mer och mer osympatisk med tiden i de tv-program där hon medverkar. Verkar ständigt vara på dåligt humör med taggarna utåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in