Citat:
Ursprungligen postat av
fylld
Tror jag inkluderade dessa. Det finns alltså en klar överrepresentation bland de tävlande, beroende på etnicitet och företagshemvist. Vem har valt ut dessa tävlande och hur bestämdes dessa urvalskriterier?
SVT är ju som bekant PK och väljer tävlande efter politisk hemvist. Det innebär att om någon uttalat sig positivt om t.ex. SD eller negativt om feminism och invandring, är sannolikheten att tillfrågas att tävla minimal. Marcus Birro är väl det största motargumentet till detta, men det var många år sedan han tävlade. Hamid Zafar var ju persona non grata när det kommit upp i dagen att han skrivit hatiskt om judar, homosexuella och hazarer. Det var så tabu att man till och med klippte bort avsnitten i vilka han deltog. Kakan Hermansson klipptes inte bort för sina hatiska inlägg mot den svenska poliskåren, som en jämförelse.
Eftersom de som är mest PK är folk som arbetar inom media, är det dem man i huvudsak frågar.
Citat:
Ursprungligen postat av
fylld
Jag tror fö tävlingen är riggad. Ankan satt och läste på om Uruguay innan tävlingen. Varför gjorde han det?
Den hör man ofta. "Jag läste om det precis innan tävlingen, men kommer inte på det just nu!". Jag tror inte tävlingen som sådan är riggad, men man märker att frågorna är anpassade efter de tävlandes kunskaper.