2020-12-26, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk1perki
Varför fan tar ingen någonsin året istället för Vem där? Så mycket mer underhållande.

Skittråkigt. Skönt att slippa.
Citera
2020-12-26, 00:09
Medlem
Hur fan kan de tillåta den där saken att ”sjunga”? Inte ens Asperger-kollegan Luuk kunde ju hålla dig för skratt SATAN vad det låter illa
Citera
2020-12-26, 00:28
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk1perki
Varför fan tar ingen någonsin året istället för Vem där? Så mycket mer underhållande.

Fast känns ju mycket svårare att plocka samtidigt. De få gånger någon ha valt året så känns det ju som det inte blir rätt svar.
Citera
2020-12-26, 00:30
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Fast känns ju mycket svårare att plocka samtidigt. De få gånger någon ha valt året så känns det ju som det inte blir rätt svar.
Det beror helt på hur man är som person tror jag. Vissa har extremt svårt att komma ihåg siffror. Jag är helt säker på att många tävlande i På spåret skulle kunna få se bilder på World Trade Center och ett flygplan som flyger in i dem, och fortfarande inte vara säkra på vilket år det är. Detta samtidigt som de kan ta relativt obskyra ledtrådar om någon avdankad musiker.

Det var för några år sedan en fråga om hur man beräknar cirkelns area. Jag tror inte något av lagen ens var nära att kunna svara på det.
Senast redigerad av arcsin 2020-12-26 kl. 00:32.
Citera
2020-12-26, 00:35
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Personligen tycker jag tvärtom. Kan oftast årtalen tidigt och lyckas nästan aldrig med Vem där. Vi är olika.
Senast redigerad av Steff83 2020-12-26 kl. 00:38.
Citera
2020-12-26, 00:53
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Personligen tycker jag tvärtom. Kan oftast årtalen tidigt och lyckas nästan aldrig med Vem där. Vi är olika.

Så är det såklart. Samtidigt kan det ju vara snöpligt enkelt att förväxla 1993 och 1994 (t.ex.) och man säger ett år fel, medans på 'vem där' så är det svårare att ta fel på person om det nu gått halva tiden t.ex.
Citera
2020-12-26, 01:06
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Så är det såklart. Samtidigt kan det ju vara snöpligt enkelt att förväxla 1993 och 1994 (t.ex.) och man säger ett år fel, medans på 'vem där' så är det svårare att ta fel på person om det nu gått halva tiden t.ex.
Just när det gäller årtal så finns två typer. Dom har fömåga att koppla siffror exakt till händelser(som jag själv) och dom som vet ungefär när saker skedde men inte kopplar siffror specifikt. Jag tror båda är lika vanliga.

Samma är det med Vem där. Vissa kan snabbt omvandla bilderna till olika ord(ledtrådar) medan för andra blir det bara ett kaos då man låser sig direkt vid något specifikt. Som för mig då. Man vill så gärna ha något specifikt att koppla till.

Detta under förutsättning att man känner till vad som visas såklart. Men något säger mig att man grovt kan dela in folk i siffersnillen och mer "kreativt tänkande" personer men inte så distinkta som sifferpersoner. Men dessa tenderar nog vara bättre på Vem där och sämre på årtal.. Och det är mer av den typen av personer som verkar tävla i PS med. Mycket kulturfolk. Men..jag gissar att ofta om man är duktigast på Vem där så är man sämre på årtal och tvärtom.
Senast redigerad av Steff83 2020-12-26 kl. 01:25.
Citera
2020-12-26, 02:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Montevideo återigen, senast var det 2011. Otroligt lätta ledtrådar på det resmålet. Lite kul att Ankan gissade på Cornelis, som dog 1987, när det angavs att översättningen skedde 1988.
Citera
2020-12-26, 02:44
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Hur fan kan de tillåta den där saken att ”sjunga”? Inte ens Asperger-kollegan Luuk kunde ju hålla dig för skratt SATAN vad det låter illa

Faktiskt illa
Citera
2020-12-26, 02:50
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Montevideo återigen, senast var det 2011. Otroligt lätta ledtrådar på det resmålet. Lite kul att Ankan gissade på Cornelis, som dog 1987, när det angavs att översättningen skedde 1988.

Blev ändå positivt överraskad att Ankan tog d på 8an. Desto mer besviken iom Rio de la Plata. Jag seglade VM utanför Mar del Plata-94, men förstår inte riktigt hans tankegång. Plata=silver , men han Ankan trodde ungefär platå
Citera
2020-12-26, 03:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Blev ändå positivt överraskad att Ankan tog d på 8an. Desto mer besviken iom Rio de la Plata. Jag seglade VM utanför Mar del Plata-94, men förstår inte riktigt hans tankegång. Plata=silver , men han Ankan trodde ungefär platå

Han trodde nog det betydde »plattmark«. Att han nästan kunde det berodde, enligt honpm själv, på att han läst om platsen dagen före.
Citera
2020-12-26, 08:04
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Stroganoff
Magdalena...vilken skönhet. Bandet sög fleishballe så det sjöng om det.
Instämmer, 53 år och lika vacker nu som när hon gick i mål efter ett svettigt lopp. Claes är ganska stilig han också. Ett trevligt par till skillnad mot andra lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in