Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Så är det såklart. Samtidigt kan det ju vara snöpligt enkelt att förväxla 1993 och 1994 (t.ex.) och man säger ett år fel, medans på 'vem där' så är det svårare att ta fel på person om det nu gått halva tiden t.ex.
Just när det gäller årtal så finns två typer. Dom har fömåga att koppla siffror exakt till händelser(som jag själv) och dom som vet ungefär när saker skedde men inte kopplar siffror specifikt. Jag tror båda är lika vanliga.
Samma är det med Vem där. Vissa kan snabbt omvandla bilderna till olika ord(ledtrådar) medan för andra blir det bara ett kaos då man låser sig direkt vid något specifikt. Som för mig då. Man vill så gärna ha något specifikt att koppla till.
Detta under förutsättning att man känner till vad som visas såklart. Men något säger mig att man grovt kan dela in folk i siffersnillen och mer "kreativt tänkande" personer men inte så distinkta som sifferpersoner. Men dessa tenderar nog vara bättre på Vem där och sämre på årtal.. Och det är mer av den typen av personer som verkar tävla i PS med. Mycket kulturfolk. Men..jag gissar att ofta om man är duktigast på Vem där så är man sämre på årtal och tvärtom.