2020-12-19, 14:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Fortsätter de på dagisnivå så varför inte?
Jag är inte smart, så när till och med jag anser frågorna lätta, då är de det. "Sveriges svåraste frågeprogram" håller väldigt låg nivå.

Är väl bara bra att det är en folklig nivå på svårigheten, blir det för svårt lär folk knappast titta på det. Och om man nu njuter av självspäkning kan man väl parkera sig i soffan framför Kulturfrågan Kontrapunkt istället - där får man garanterat inte mer än ett eller två rätt per avsnitt om man inte bär basker till vardags.

Edit: dock är det ju tråkigt att de redan på 4p i stort sett säger svaret rakt ut...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-12-19 kl. 15:15.
Citera
2020-12-19, 15:17
Medlem
fyllds avatar
Märkligt att nästan varje avsnitt innehåller något om judar. Det var Anne Frank och hennes pappas dagbok. I tidigare avsnitt avhandlades Kafka av judinnan Epstein. Vad kan vi se fram emot i nästa avsnitt?
Citera
2020-12-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fylld
Märkligt att nästan varje avsnitt innehåller något om judar. Det var Anne Frank och hennes pappas dagbok. I tidigare avsnitt avhandlades Kafka av judinnan Epstein. Vad kan vi se fram emot i nästa avsnitt?
Tänkte på det under programmet, "här satt Anne Frank och skrev sin dagbok" ungefär så. Men är det inte bevisat att hon aldrig skrev den utan det är hennes pappa som skrivit den efter kriget?
Citera
2020-12-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Är väl bara bra att det är en folklig nivå på svårigheten, blir det för svårt lär folk knappast titta på det. Och om man nu njuter av självspäkning kan man väl parkera sig i soffan framför Kulturfrågan Kontrapunkt istället - där får man garanterat inte mer än ett eller två rätt per avsnitt om man inte bär basker till vardags.

Edit: dock är det ju tråkigt att de redan på 4p i stort sett säger svaret rakt ut...
Varför berätta sånt som folk redan vet? Bättre att ha en svår frågesport som lär ut istället.
Citera
2020-12-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Ystad tog jag på 10 när de nämnde "villospår" av Mankell. Filmen finns i öppna arkivet på svtplay. handlar om en pojke som klär ut sig till indian och åker runt på sin moppe och skalperar onda människor.

Marseille och Amsterdam tog jag också på höga poäng. Kardashian tog jag med Kim Wilde + Chiapudding.

Vad folk gnäller på Franska Trion! de är roliga och framförallt deras texter. Deras trummis dog nyligen så de har en ny nu, men han verkar sköta sig. Tror de varit förband eller med på scen till Håkan Hellström bland annat. Och den senaste plattan är rätt hyllad.

Jag tog full pott i går - alla resmål på tio, vem där tog jag direkt och båda mysikfrågorna tog jag också. Samt fullt på alla andra frågor med.
Jag tycker också att det är synd att fler inte uppskattar franska trion. Sångaren har en fantastisk röst som endast riktigare finsmakare njuter av.
Citera
2020-12-19, 15:47
Medlem
fyllds avatar
Citat:
Tänkte på det under programmet, "här satt Anne Frank och skrev sin dagbok" ungefär så. Men är det inte bevisat att hon aldrig skrev den utan det är hennes pappa som skrivit den efter kriget?
Den delen som är skriven med kulspetspenna stod väl den överlevande pappa Otto för, efter sin konvalescens på sjukhuset i Auschwitz. Du vet där Dr Mengele gasade alla arbetsodugliga och sjuka.

Wikipedia:
"Den 10 juni 1943 sökte de och fick sedermera patent på sin nya konstruktion. Denna kom sedan att licensieras till brittiska flygvapnet (RAF) som började tillverka pennorna åt sina och de allierades flygplansbesättningar."

Jag tror inte Anne eller pappa Otto flög för RAF 1943 eller om pennorna blev tillgängliga för lägerfångar. På spåret kanske tar upp den intressanta frågan senare i serien eller inte.
Citera
2020-12-19, 15:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Varför berätta sånt som folk redan vet? Bättre att ha en svår frågesport som lär ut istället.

Eftersom det inte är särskilt kul att se på en frågesport där varken du själv eller de tävlande kan några svar. Det är nog därför kontrapunkt inte kommer i närheten av på spårets tittarsiffror.

Men jag håller med om att det är roligare när det är balans och man lär sig nåt också - vilket jag gör då och då, för jag är nog som bäst en medelmåtta på geografi...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-12-19 kl. 16:03.
Citera
2020-12-19, 15:59
Medlem
fyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Jag tog full pott i går - alla resmål på tio, vem där tog jag direkt och båda mysikfrågorna tog jag också. Samt fullt på alla andra frågor med.
Jag tycker också att det är synd att fler inte uppskattar franska trion. Sångaren har en fantastisk röst som endast riktigare finsmakare njuter av.
Jag tror Ernst-Hugo hade gråtit av lycka om han fått höra denna eh fina cover, iaf gråtit.

Får jag fråga vad du drack eller injicerade till På Spåret?
Citera
2020-12-19, 16:35
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken

Kontrapunkt är svårt som fan, klarar jag ett par frågor där känner jag mig oerhört kultiverad.

Håller med om 4p-nivån, det borde var på 2p. Men de vill väl säkerställa att absolut inget lag går poänglösa på en resa.
Citera
2020-12-19, 17:18
Bannlyst
Amsterdam tog jag på 8 poäng. Men den var väl enkel?
Citera
2020-12-19, 22:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fylld

Vad konstigt att det var en fråga om Anne Frank när resmålet var Amsterdam och om Kafka när resmålet var Prag, inte...Fan vad tröttsamma dina självmål är.
Citera
2020-12-19, 22:32
Medlem
fyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad konstigt att det var en fråga om Anne Frank när resmålet var Amsterdam och om Kafka när resmålet var Prag, inte...Fan vad tröttsamma dina självmål är.
Lovar jag ska återkomma i tråden när frågor om nya resmål inbegriper något judar eller nazister. Tror inte du behöver vänta länge på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in