2020-12-05, 14:24
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Linköping tog jag på 10 poäng, Söndermarken var ju lätt med Winnerbäck, otroligt dåliga tävlande de var igår,,,,,

Precis. Plura har supit bort för många hjärnceller, seg i kolan är bara förnamnet. Att komma från Norrköping och inte klara av grannstaden Linköping är uselt. Och en bakfull musiker och en dotter till en annan bakfull musiker inte klarar av musikrelaterade ledtrådar är ju för kasst, men kanske inte oväntat. Och Nordegren nämnde Lund när resan gick till Prag var humor. undermålig nivå på tävlande i år hitills. Men det är säkert viktigare för SvT att ha med dem med rätt värdegrund..
Citera
2020-12-05, 17:27
Medlem
schizophrenias avatar
Louise Epstein fick chansen att prata en del om postpunk, och hon var tidigare med i ett band med namnet Sun Connections. Bandet ifråga hade med en låt med titeln Kärleksvind, vars text Epstein skrev, på kassetten Knep & knåp från 1986, sammanställd av musikföreningen 33-45 i Malmö.

https://post-punk-monk.blogspot.com/2019/07/knep-knap-cassette-1986.html
Citera
2020-12-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
En tal- eller sångpedagog borde lära Epstein att tala med fler toner än endast en eller två. Låter forcerat och stressigt när hon konsekvent undviker svenskt melodiskt språk med stora hopp mellan tonerna.

Pga detta har jag väldigt svårt för henne. Man vill liksom bara håna och förlöjliga henne.
Instämmer till 100% Det är en bidragande orsak till varför epitetet"efterbliven" dyker upp hos mig när hon maler igång. Hon har en form av konstant för högt och entonig tonläge som får henne att låta som att allt hon får höra är en fullkomlig världsnyhet för henne.
Citera
2020-12-05, 20:20
Medlem
Fy vilket sömnpiler det här programmet är Alla mot alla på kanal 5 slår ju det här med hästlängder!
Citera
2020-12-05, 21:26
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Linköping tog jag på 10 poäng, Söndermarken var ju lätt med Winnerbäck, otroligt dåliga tävlande de var igår,,,,,

Eller hur, speciellt ned en musiker med i buren.
Jag tog Söndermarken direkt också men tyckte det var för lätt på 10:an så jag kom att tänka på en intervju med Winnerbäck där han sa att namnet kom från en park i Danmark...

Så jag lurade bort mig själv för att det var för enkelt och sa Köpenhamn . Sen haglade ju Winnerbäckreferenserna vidare och då insåg jag misstaget.
Citera
2020-12-05, 22:28
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Eller hur, speciellt ned en musiker med i buren.
Jag tog Söndermarken direkt också men tyckte det var för lätt på 10:an så jag kom att tänka på en intervju med Winnerbäck där han sa att namnet kom från en park i Danmark...

Så jag lurade bort mig själv för att det var för enkelt och sa Köpenhamn . Sen haglade ju Winnerbäckreferenserna vidare och då insåg jag misstaget.

En som inte svarade Köpenhamn när det var rätt svar, var en person som Ingvar Oldsberg än idag skrattar gått åt. Personen i fråga drar bestämt på lägsta poäng efter denna ledtråd från Oldsberg: "om ni inte vet var vi är nu, så köp-en-hamn"

Personen som drog bestämt på sista poäng efter den ledtråden svarar ändå inte Köpenhamn konstigt nog, utan skriker triumferande typ: "Grenå!!!", eller något i den stilen. Minns inte exakt vad personen svarade, bara att det var en liten ort som inte var Köpenhamn.

Ingvar Oldsberg har fällt många tårar till det minnet. Hahaha.

Sorry om glider iväg från veckans avsnitt, var bara tvungen att berätta det. Lite kul anekdot ändå. Kom att tänka på den med anledning av ditt inlägg.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-12-05 kl. 22:34.
Citera
2020-12-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Senast jag satte en 10-poängare var när ledtråden: "Romersk avslutning för 600" dök upp. Tror det var förra eller förrförra säsongen.

DC. dök upp direkt i skallen och därmed också Washington.

Man behöver ju egentligen inte titta på filmen, det distraherar mest. Filip och Fredrik hade en intressant strategi, de vände sina stolar och lyssnade bara på ledtrådarna.

På resorna är annars lite klurigt att veta hur bra man är. Ofta är det en ledtråd som de tävlande benar ut, som gör att man själv kan associera till rätt stad, innan de tävlande gör det.

Jag sätter ofta 8-poängare på det sättet. Någon i buren tolkar en ledtråd utan att själv kunna verka fram staden, men som hjälper mig att göra det. Resonerandet i burarna hjälper onekligen en del på höga poäng. Och så tror man att man kan det själv för att man kom på staden före dom.

Inte titta på filmerna? Det var det mest korkade jag läst i dag. Man får ju jättemycket hjälp av det.
Citera
2020-12-06, 01:20
Medlem
Strombolizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Instämmer till 100% Det är en bidragande orsak till varför epitetet"efterbliven" dyker upp hos mig när hon maler igång. Hon har en form av konstant för högt och entonig tonläge som får henne att låta som att allt hon får höra är en fullkomlig världsnyhet för henne.

"Mute"-knappen har aldrig fått jobba så hårt på min fjärrkontroll som under gårdagens avsnitt. Att den kvinnan jobbar som radiopratare dessutom övergår mitt förstånd.
Citera
2020-12-06, 02:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffuffe
Hur fan kan någon gilla Epstein, såpass efterbliven så man skrek "håll käften" till tvn och slutade med att jag muteade så fort kameran var på henne.

Hon är ju underhållande, fast inte lika underhållande som att se någon stava skruva ner ljudet »muteade«.

Jag ska inte säga att jag gillar henne, men som sagt hon är underhållande med sin teatraliska skånska.
Citera
2020-12-06, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Det var jävligt kul när Plura sa skämtsamt: "Jag kände igen mig lite i början" efter resan Norrköping-Linköping(Plura är ju uppväxt i Peking), trots att resan gick åt helvete för dom(de tog väl Linköping på två poäng?), men varken Luuk eller Lindström plockade upp den bollen.

Ja, han var skön i kväll. Tyckte faktiskt alla tävlande var behagliga ikväll. Enda invändningen är väl att frågorna var lite lätta, men samtidigt kul att man kunde en del för en gångs skull.
Han mumlade några sköna skämt som försvann lite i bruset.

Godkänd omgång och jag gillar också Epstein.
Citera
2020-12-06, 03:27
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Precis. Plura har supit bort för många hjärnceller, seg i kolan är bara förnamnet. Att komma från Norrköping och inte klara av grannstaden Linköping är uselt. Och en bakfull musiker och en dotter till en annan bakfull musiker inte klarar av musikrelaterade ledtrådar är ju för kasst, men kanske inte oväntat. Och Nordegren nämnde Lund när resan gick till Prag var humor. undermålig nivå på tävlande i år hitills. Men det är säkert viktigare för SvT att ha med dem med rätt värdegrund..

Det är inte första gången en tävlande har missat en stad som denne "borde" kunna.

Jan Guillou missade Oslo fast delar av hans släkt härstammar utanför staden.

Kakan Hermansson och hennes far missade Lund eller om det var Ystad vill jag minnas, dessa två är ju från den trakten.
Citera
2020-12-06, 07:40
Medlem
ankademikers avatar
Citat:

Charlotte Kalla busenkelt. Kate Bush likaså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in