2017-02-01, 17:56
Medlem
Om man har åkt på klamydia - blivit behandlad och frisk, går det att bevisa att man är frisk på någotvis - går det att se hos någon random läkare att man haft klamydia tidigare menar jag?

Jag har inga "bevis" så.

Tänkte att jag inte ska behöva göra ett igen, bara att kunna bevisa att jag redan gjort ett tidigare (drygt ett år sen)

Gjorde ett sånt där skicka iväg och ej på VC.
Citera
2017-02-02, 00:53
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Om man har åkt på klamydia - blivit behandlad och frisk, går det att bevisa att man är frisk på någotvis - går det att se hos någon random läkare att man haft klamydia tidigare menar jag?

Jag har inga "bevis" så.

Tänkte att jag inte ska behöva göra ett igen, bara att kunna bevisa att jag redan gjort ett tidigare (drygt ett år sen)

Gjorde ett sånt där skicka iväg och ej på VC.

Du kan börja med att läsa mitt inlägg innan ditt och kolla länkarna

Logga in på 1177 och se om provsvaret fortfarande finns kvar. Vad är det du ska bevisa egentligen och för vem? "Random" läkare kan inte se om du varit smittad, men kolla "lathunden" i mitt förra inlägg.

Ett 1 år gammalt provsvar uppfattas nog som oaktuellt om det rör sig om en smittspårning. Kissa och lämna in ett nytt prov. Bättre att vara på den säkra sidan!
Citera
2017-02-07, 17:06
Hur har ni blivit kontaktade där ni blivit meddelade att ni kunde ha råkat ut för att bli smittade.

Själv fick jag ett telefonsamtal och de frågade om personnummer, kunde bra ha hittat på en fars.
Citera
2017-02-13, 21:54
Medlem
För nästan exakt 3 månader sedan hade jag mitt senaste "oskyddade" sex.

Fick en avsugning utan kondom som slutade med sex med kondom.

Detta har skett med jämna mellanrum, alltså aldrig haft sex utan kondom, förutom oralt.

För ca 2 månader sedan började jag känna sveda i urinöppningen. Detta utvecklades till trängningar.

Symptomen gick över efter va 2 veckor. Efter ytterligare några veckor kom symptomen tillbaka.

Jag har tagit klamydia, Mykoplasma samt gonorré test från hemsidan dynamichealthcare.se.

Mina tester visade negativt, och jag har tagit testerna två gånger vid olika tillfällen.

Nu till min fråga, vad är chansen att jag åkt på någon könssjukdom?

Är orolig som fan och kan inte sluta tänka på det.

Och en sak till... Jag gjorde om testerna på vårdcentralen, urinprov, och det visade också negativt. Dock hade det endast gått ca 45 minuter från senaste urinering. Som jag förstått det ska det gå minst 1 timme.

Finns chansen att jag ändå har åkt på något?
Citera
2017-02-14, 22:18
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hkpn30
Och en sak till... Jag gjorde om testerna på vårdcentralen, urinprov, och det visade också negativt. Dock hade det endast gått ca 45 minuter från senaste urinering. Som jag förstått det ska det gå minst 1 timme.

När hade du sist symptomen? Med 3 test som alla var negativa kan du nog sitta lugn i båten. Tillfällig sveda när man kissar kan bero på många saker. Typ använt fel handkräm och så

Kanske inte optimalt att precis ha spolat rent röret, men dagens teknik för att påvisa klamydia är väldigt effektiv även vid små koncentrationer.

Om du fortfarande är väldigt orolig så gör ett nytt prov. Åk till VC och fråga om du kan få ett provrör för att göra det hemma. Kissa första skvättarna (typ 1-2 cl, men fråga VC hur mycket dom behöver) av morgonurinen i t ex ett plastglas och resten där du finner lämpligt. Ja, jag menar i toan Häll över i provröret, åk till VC och lämna.

Så hade jag gjort, men rådgör gärna med utbildad personal först. Se mig som en stödperson som kan komma med tips i tråden som alla andra drar sig från att posta i baserat på egna erfarenheter

Lycka till!
Citera
2017-02-15, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
När hade du sist symptomen? Med 3 test som alla var negativa kan du nog sitta lugn i båten. Tillfällig sveda när man kissar kan bero på många saker. Typ använt fel handkräm och så

Kanske inte optimalt att precis ha spolat rent röret, men dagens teknik för att påvisa klamydia är väldigt effektiv även vid små koncentrationer.

Om du fortfarande är väldigt orolig så gör ett nytt prov. Åk till VC och fråga om du kan få ett provrör för att göra det hemma. Kissa första skvättarna (typ 1-2 cl, men fråga VC hur mycket dom behöver) av morgonurinen i t ex ett plastglas och resten där du finner lämpligt. Ja, jag menar i toan Häll över i provröret, åk till VC och lämna.

Så hade jag gjort, men rådgör gärna med utbildad personal först. Se mig som en stödperson som kan komma med tips i tråden som alla andra drar sig från att posta i baserat på egna erfarenheter

Lycka till!

Tusen tack för ditt svar!

Saken är att jag inte har problem med sveda när jag kissar, utan svedan kan dyka upp lite när som helst.

Nojig som man är började jag ifrågasätta testerna på dynamichealthcare. Men de kanske är lika pålitliga som VCs? Enligt deras sida ska testerna vara 99,5% säkra, och de ska vara säkrare än vården.

Kanske bäst att göra testerna en gång till på VC trots allt.

Har ju skyddat mig alltid, förutom vid oral sex. Kan jag ha åkt på något annat än Klamydia, Mykoplasma och Gonorre?
Citera
2017-02-15, 10:25
Medlem
distanss avatar
Citat:
Tusen tack för ditt svar!

Saken är att jag inte har problem med sveda när jag kissar, utan svedan kan dyka upp lite när som helst.

Nojig som man är började jag ifrågasätta testerna på dynamichealthcare. Men de kanske är lika pålitliga som VCs? Enligt deras sida ska testerna vara 99,5% säkra, och de ska vara säkrare än vården.

Kanske bäst att göra testerna en gång till på VC trots allt.

Har ju skyddat mig alltid, förutom vid oral sex. Kan jag ha åkt på något annat än Klamydia, Mykoplasma och Gonorre?

Finns ingen anledning att misstro Dynamichealthcares tester då dom använder samma teknik (PCR (DNA)) som är väldigt tillförlitligt.

Det kan smitta via oralsex. Men det verkar så ovanligt att det inte ens är lönt att skrämma upp dig Ring VC och förklara läget och be dom testa för dom tre du nämnde.
Citera
2017-02-15, 10:31
Medlem
Citat:
Finns ingen anledning att misstro Dynamichealthcares tester då dom använder samma teknik (PCR (DNA)) som är väldigt tillförlitligt.

Det kan smitta via oralsex. Men det verkar så ovanligt att det inte ens är lönt att skrämma upp dig Ring VC och förklara läget och be dom testa för dom tre du nämnde.

Det ska jag göra!

Ingen idé att börja misstänka Trichomonas?
Citera
2017-02-15, 10:45
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ingen idé att börja misstänka Trichomonas?

Vet inte, har du skaffat dig en vagina sen igår?

Som sagt, gör nya prov och njut av den kommande våren. Bra att du tar det på allvar och är försiktig, men oroa dig lite mindre bara
Citera
2017-02-15, 10:53
Medlem
Citat:
Vet inte, har du skaffat dig en vagina sen igår?

Som sagt, gör nya prov och njut av den kommande våren. Bra att du tar det på allvar och är försiktig, men oroa dig lite mindre bara

Haha =)

Det ska jag göra.

Tack för hjälpten!
Citera
2017-02-21, 20:40
Medlem
Ledsen om denna fråga ställts innan men orkar inte leta igenom efter svar..

Fick hem det så roliga klamydiabrevet idag, min fråga är om man måste ringa och beställa tid för att visa att man verkligen testar sig?

Eller räcker det att gå till sin lokala ungdomsmottagning för att göra det vanliga testet själv?
Citera
2017-02-21, 23:56
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamrat
Ledsen om denna fråga ställts innan men orkar inte leta igenom efter svar..

Fick hem det så roliga klamydiabrevet idag, min fråga är om man måste ringa och beställa tid för att visa att man verkligen testar sig?

Eller räcker det att gå till sin lokala ungdomsmottagning för att göra det vanliga testet själv?

Har själv aldrig fått ett sånt brev så vet inte exakt vad det innehåller. Jag tycker det borde framgå tydligt hur man ska gå till väga.

Smittskyddslagen är inte specifik utan skriver bara "läkare". Tror inte det är något problem med att gå till UMO för provtagningen, men upplys dom att det gäller en smittspårning. Det är ju sträng sekretess kring detta så smittspåraren kanske inte automatiskt får del av provsvaret.

Citat:
6 § Om en person som har underrättats enligt 4 § andra stycket om misstanke om att han eller hon kan ha smittats av en allmänfarlig sjukdom inte utan dröjsmål låter sig undersökas av läkare, skall den som enligt 4 § första stycket ansvarar för smittspårningen utan dröjsmål anmäla detta till smittskyddsläkaren

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in