2015-01-01, 20:43
Bannlyst
Är det någon som vet hur säkra könsjukdomstester är?

Låt oss säga att jag har mycoplasma genitalium.

Hur stor är risken att det INTE upptäcks på en urinodling?
Citera
2015-01-02, 08:20
Citat:
Ursprungligen postat av drjoee
Är det någon som vet hur säkra könsjukdomstester är?

Låt oss säga att jag har mycoplasma genitalium.

Hur stor är risken att det INTE upptäcks på en urinodling?

Man odlar inte på urinen längre, utan man gör så kallad (NAAT) PCR-analys på urinet.

Se följande tråd; (FB) Den stora tråden om testning av HIV, Hepatit och Syfilis m.m. efter sexuell risk

1 vecka efter smittotillfälle, så estimeras sensitiviteten i testet vara 99.5%, dvs, på 1000 testade så får 5 st falskt negativt vilket betyder att de faktiskt är smittade men testet visar negativt.
Citera
2015-01-13, 21:44
Avstängd
Lacerdas avatar
Jag har glott igenom några sidor och sett att vissa har fått gå en tio dagskurs. 2 tabletter första dagen och sedan 1 dagligen. Själv har jag bara fått 2 tabletter dag ett, inget mer och blivit botad. Jag fattar inte dessa två varianter, någon som har bättre koll?
Citera
2015-01-14, 08:12
Bannlyst
Till alla som läser denna tråd vill jag bara säga, va försiktiga.

Klamydia är en vidrig bakterie som för mig gav upphov till en inflammation i ena bitestikeln.

Händer det er så kan ni förvänta er en hel del helvetesveckor framöver.

Lyckligtvis är mardrömmen över för min del.
Citera
2015-01-14, 08:25
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag har glott igenom några sidor och sett att vissa har fått gå en tio dagskurs. 2 tabletter första dagen och sedan 1 dagligen. Själv har jag bara fått 2 tabletter dag ett, inget mer och blivit botad. Jag fattar inte dessa två varianter, någon som har bättre koll?

Ja. Förmodligen har du fått 2 tabletter (1g) Azitromycin som är en engångsbehandling emot Klamydia. Brukas ges när läkaren inte tror patienten kan ta en full kur på en vecka, alternativt när patient skall vistas i solen under en längre tid.

Azitromycin botar klamydia i >95% av fallen. Så kan vara värt att ta ett nytt prov om några veckor för att se att den verkligen är borta.
Citera
2015-01-14, 08:27
Citat:
Till alla som läser denna tråd vill jag bara säga, va försiktiga.

Klamydia är en vidrig bakterie som för mig gav upphov till en inflammation i ena bitestikeln.

Händer det er så kan ni förvänta er en hel del helvetesveckor framöver.

Lyckligtvis är mardrömmen över för min del.

Ledsen att höra att du fick sådana biverkningar, men det finns värre biverkningar som t.ex Reiters syndrom som kan drabba ett fåtal.

Hur lång tid efter smitta fick du inflammation i bitestikeln?
Citera
2015-01-14, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Ledsen att höra att du fick sådana biverkningar, men det finns värre biverkningar som t.ex Reiters syndrom som kan drabba ett fåtal.

Hur lång tid efter smitta fick du inflammation i bitestikeln?

Aa Reiters e ju månadslånga besvär. Det slapp man.

Det tog ynka 2 månader innan det brast ut och det riktigt sjuka är att jag testa mig och fick positivt besked men skiten dök upp under doxyfermbehandlingen.
Citera
2015-01-14, 10:01
Citat:
Aa Reiters e ju månadslånga besvär. Det slapp man.

Det tog ynka 2 månader innan det brast ut och det riktigt sjuka är att jag testa mig och fick positivt besked men skiten dök upp under doxyfermbehandlingen.

Då hade du nog riktigt otur. Svällde testikeln upp tydligt också?
Citera
2015-01-14, 11:08
Bannlyst
Citat:
Då hade du nog riktigt otur. Svällde testikeln upp tydligt också?

Nej den var i normal storlek. Bitestikeln blev något svullen.

Har för mig att det rör sig om orkit(testikelinflammation) om den sväller upp..

Lyckligtvis handlade det bara om bitestikelin i mitt fall.

Aa sjukt otur, höll på o ödelägga mitt liv. Rutigt orolig blev man när man läste om kroniska fall där skiten aldrig går över.

Just nu får jag smärtfria "känningar" när jag går men dem lär väl försvinna snart med.
Citera
2015-01-14, 11:45
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ja. Förmodligen har du fått 2 tabletter (1g) Azitromycin som är en engångsbehandling emot Klamydia. Brukas ges när läkaren inte tror patienten kan ta en full kur på en vecka, alternativt när patient skall vistas i solen under en längre tid.

Azitromycin botar klamydia i >95% av fallen. Så kan vara värt att ta ett nytt prov om några veckor för att se att den verkligen är borta.
Intressant, fördelen med Azitromycin måste väl vara att det ger mindre magbesvär än tio dagarskuren? Vad eller vilka är nackdelarna, slår hårdare på levern? Doktorn nämnde att hålla sig borta från alkohol de närmaste dagarna. Men om jag tog dom i tisdags så bör väl några öl på fredagen inte ha någon större betydelse?
Citera
2015-01-14, 14:23
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Intressant, fördelen med Azitromycin måste väl vara att det ger mindre magbesvär än tio dagarskuren? Vad eller vilka är nackdelarna, slår hårdare på levern? Doktorn nämnde att hålla sig borta från alkohol de närmaste dagarna. Men om jag tog dom i tisdags så bör väl några öl på fredagen inte ha någon större betydelse?

Anledningen till varför man har doxyferm som förstahandspreparat är för att undvika resistensutveckling för en annan smittsam könssjukdom, nämligen mycoplasma genitalium.

I Sverige finns det en väldigt liten mängd mycoplasma genitalium som är resistenta mot Azitromycin - 1-3%.

I Danmark där Azitromycin är förstahandspreparatet mot klamydia är resistensutvecklingen för mycoplasma genitalium 40%(!) och 100% i en studie på Grönland.

Mycoplasma gentialium som inte blir botat via den förhållandesvis ofarliga azitromycin kräver en kur av den betydligt farligare moxifloxacin. Och som med all antibiotika så finns det alltid en risk för resistensutveckling.

Så därför är man restriktiv mot azitromycinförskrivning mot klamydia.

Mer läsning: http://journals.plos.org/plosone/art...l.pone.0061481
Citera
2015-01-14, 14:38
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Intressant, fördelen med Azitromycin måste väl vara att det ger mindre magbesvär än tio dagarskuren? Vad eller vilka är nackdelarna, slår hårdare på levern?
Vid behandling med en engångsdos azitromycin (1g) om man samtidigt har en mycoplasma genitalium-infektion kan ge resistenta M. genitalium, därför är doxycyklin förstahandsval.

Edit: såg nu att du redan fått ett bra svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in