2006-11-06, 16:11
Medlem
DyngElviss avatar
Mitt genialiska tips som jag faktiskt kom på precis :

När du fixar dagens middag (om du nu tillreder egna middagar) så gör lite i överkant. Perfa att ha i kylen över natten o sen sleva upp på en tallrik på morgonen. In i mikron o färdigt.

Då har du all tid i världen på dej att laga till en najs "frukost".
Citera
2006-11-06, 16:29
Medlem
Flickan Melindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motiv
havregrynsgröt, micro är bra grejer!

När man kör havregrynsgröt i micron så förlorar man en massa nyttiga mineraler och näringsämnen. Cirka 20% av det normala innehållet återstår efter det..
Citera
2006-11-06, 18:44
Medlem
mesmiles avatar
Källa på det?
Citera
2006-11-06, 21:40
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickan Melinda
När man kör havregrynsgröt i micron så förlorar man en massa nyttiga mineraler och näringsämnen. Cirka 20% av det normala innehållet återstår efter det..
Luktar myt lång väg. Speciellt intresserad var siffran kom ifrån...
Citera
2006-11-06, 22:07
Medlem
Flickan Melindas avatar
Eftersom tilllagningstiden blir kortare så är det fördelagktigt ur näringssynpunkt med mikro. Men på grund av att uppvärmingen går så fort och att olika livsmedel erller komponenter i en maträtt värms olika fort och att energifördelningen i mikrovågsungnen kan vara ojämn är det lätt att få maten övertillagad, vilket leder till att näringsförlusterna ökar. Mikrovåstillagning anses därför i genomsnitt ge näringsförluster jämförbara med vad annnan tillagning ger.

Uttdrag från du är vad du äter: (www.tv3.se)
Koka gryn + salt i vattnet i några minuter. (Använd inte micro – då förlorar du värdefull näring.) Vill du ha mera smak på kan du riva ett halvt äpple i gröten och låta koka med. Servera med Cultura Yougurt alt. rismjölk.
http://www.tv3.se/files/davda/Receptboken_host_2006.doc
Citera
2006-11-06, 22:09
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:

Knappast mineraler i alla fall. Det är ingen kärnreaktor som klyver atomer, utan en microvågsugn.

Jag kan gå med på att känsliga vitaminer som C kan förstöras i micro, men hur mycket sånt finns det i havregrynsgröt?
Citera
2006-11-06, 22:09
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Eftersom tilllagningstiden blir kortare så är det fördelagktigt ur näringssynpunkt med mikro. Men på grund av att uppvärmingen går så fort och att olika livsmedel erller komponenter i en maträtt värms olika fort och att energifördelningen i mikrovågsungnen kan vara ojämn är det lätt att få maten övertillagad, vilket leder till att näringsförlusterna ökar. Mikrovåstillagning anses därför i genomsnitt ge näringsförluster jämförbara med vad annnan tillagning ger.

Uttdrag från du är vad du äter: (www.tv3.se)
Koka gryn + salt i vattnet i några minuter. (Använd inte micro – då förlorar du värdefull näring.) Vill du ha mera smak på kan du riva ett halvt äpple i gröten och låta koka med. Servera med Cultura Yougurt alt. rismjölk.
http://www.tv3.se/files/davda/Receptboken_host_2006.doc
Du är vad du äter ger jag inte mycket för som källa och det första textstycket du klistrade in var det nu kommer ifrån konstaterar ju att "Mikrovåstillagning anses därför i genomsnitt ge näringsförluster jämförbara med vad annnan tillagning ger" .
Citera
2009-07-09, 10:21
Medlem
Mera tips

Jag vill ha nyttig frukost men är laktosintollerant.. så svårt att variera.. idag finns det många laktos fria mejeriprodukter.. men det smakar ju inge vidare..

så gärna fler tips på frukostar...

jag gillar gröt men det är inte alla dagar man har lust att ställa sig koka gröt..
Citera
2009-07-09, 12:34
Medlem
Havregrynsgröt & 4-5st kokta ägg. Bra kolhydrat, fett och proteinkällor
Citera
2009-07-09, 12:44
Medlem
Dougs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moajen
Jag vill ha nyttig frukost men är laktosintollerant.. så svårt att variera.. idag finns det många laktos fria mejeriprodukter.. men det smakar ju inge vidare..

så gärna fler tips på frukostar...

jag gillar gröt men det är inte alla dagar man har lust att ställa sig koka gröt..

Valios laktosfria yoghurt är väldigt go, och den borde du testa. Köp hem en sådan yoghurt och några flingor eller musli och du har en snabb frukost.
Citera
2009-07-09, 13:23
Bannlyst
Gör en frukt-frukost.

Ta 1-2 bananer, 1-2 äpplen, 1-2 kiwi och skär upp i en djuptallrik.
Strö lite russin över samt krossade nötter, te.x valnötter, mandel, hasselnötter.

Klart. Kanske en kopp te till?

Passar bra om man inte är så hungrig på morgonen eller bara vill ha något som är enkelt att göra.
Citera
2009-07-09, 13:31
Medlem
ideations avatar
Alt. 1
Gröt på fiberberikade havregryn med pumpakärnor, solrosfrön och krossade linfrön. Tillsätt en halv till en dl olivolja när det kokar upp (alt. 50 - 100 gram smör). Ät med färsk frukt. Tar max 5 minuter att tillaga.

Alt. 2
Turkisk yoghurt (inte light!) med färsk frukt och samma frön som ovan.

Alt. 3
Shake på gainer el. proteinpulver tillsammans med fiberberikade havregryn, samma frön som ovan och en bra (riktig) juice. Lite banan eller annan frukt i skadar inte. Mixa med stavmixer. Kan tas med i en behållare och drickas på vägen till uni. Om du använder en "gym-shaker" kan du mixa direkt i den. Tar kanske 3 minuter att tillreda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in