• 1
  • 2
2006-10-19, 01:59
Medlem
Goggens avatar
Som studerande och med allt för dåliga levnadsvanor känner jag nu att jag börjar närma mig gränsen. Jag sover alldeles för mycket och är uppe alldeles för sent på kvällarna, således skippar jag även frukosten alldeles för ofta. Detta har nu börjat visa sig i mina studieresultat och jag känner mig alltjämt ganska trött och seg, vilket ju knappast är fördelaktigt när man planerar att bli civil ingenjör. Nåja, försöka bli det iaf.

Således undrar jag om någon utav er har några tips på hyfsad frukost som man kan, så att säga typ bara grabba ur kylen/skaferiet och käka på vägen till universitetet eller i värsta fall går tämligen fort att tillreda. Tilläggas bör kanske att jag äter på tok för lite frukt och grönt så om nån hade nått bra tips involverande annat än gröt och grovt bröd vore det kul.

Övriga tips på snabbt och nyttig mat i övrigt uppskattas självfallet även det.
Citera
2006-10-19, 02:10
Medlem
boveteflingor, havrefras (quaker), lite russin och kanske några nötter.
mjölk!

massa vitaminer, fibrer, kolhydrater, protein och omega 3. plus gott!
Citera
2006-10-19, 02:12
Medlem
WoWbaggers avatar
Gröt givetvis.
Citera
2006-10-19, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goggen
Som studerande och med allt för dåliga levnadsvanor känner jag nu att jag börjar närma mig gränsen. Jag sover alldeles för mycket och är uppe alldeles för sent på kvällarna, således skippar jag även frukosten alldeles för ofta. Detta har nu börjat visa sig i mina studieresultat och jag känner mig alltjämt ganska trött och seg, vilket ju knappast är fördelaktigt när man planerar att bli civil ingenjör. Nåja, försöka bli det iaf.

Således undrar jag om någon utav er har några tips på hyfsad frukost som man kan, så att säga typ bara grabba ur kylen/skaferiet och käka på vägen till universitetet eller i värsta fall går tämligen fort att tillreda. Tilläggas bör kanske att jag äter på tok för lite frukt och grönt så om nån hade nått bra tips involverande annat än gröt och grovt bröd vore det kul.

Jaa, nu går det ju inte att trolla(detta inte ens med knäna...).
Men havregrynsgröt är bra. Det är nyttigt och billigt.
Och det är så himla bra, att det även är bra för "låg som hög".
Går även att äta kallt.
Citera
2006-10-19, 02:28
Medlem
Havregrynsgröt
Citera
2006-10-19, 02:35
Medlem
alice underlands avatar
Blanda havregryn med lite müsli och russin samt solroskärnor eller nötter, ät en snabb tallrik av detta med yogurt eller mjölk söta ev . med honung det är nyttigare än socker. Det är gott nyttigt,mättande och snabbt. Ta med en frukt att äta på bussen. Jag tycker enkel mat är godast, det kan man vänja sig med.
Citera
2006-10-19, 09:20
Medlem
Kullans avatar
Frulle

Citat:
Ursprungligen postat av Goggen

Skiva eller klyfta upp.....banan, äpple, apelsin och vindruvor och ät med lite blandade nötter och ev ett par kokta ägg till, så står du dig länge.......

Jag brukar köpa torkad, blandad frukt och så några burkar/påsar med nötter, exvis cashew, macadamia, mandel och ha i beredskap......inte alltid det finns tid för lunch eller middag......
Citera
2006-10-20, 08:44
Medlem
mamacitas avatar
klyfta ett äpple (helst skalat men det innebär en tidsförlust på 30 sek) och lägg i en skål. sleva på en stor klick KESO. ät med sked!

perfekt som frukost och mellanmål. smakar godis och man håller sig mätt länge tack vare keson...
Citera
2006-10-20, 10:33
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Ja gröt är förmodligen det bästa du kan äta på morgonen gärna tillsammans med ett äpple och banan efter eller i. Havregryn är nog bästa valet men tycker man inte om det så går det även bra med kornmjöl, mannagryn, grahamsgryn.
Citera
2006-10-20, 10:47
Medlem
NOiDs avatar
jag har lite samma problem. Körde på gröten ett tag med tom det var för mig väldigt krävande och jobbigt så tidigt på morgonen även fast de bara tar 2-3 min. Ingne som har lite shyssta recpet på liknande saker som en polare gjorde ;
*Havregryn
*mjölk
*banan
*jordnötter

Blandade ihop detta och det såg inte så tokigt ut Så kan man fixa på kvällen innan och bara käka på morgonen, måste ju vara bra med proteiner, dock lite lite fibrer kanske, men en hård macka till så?
Citera
2006-10-20, 10:56
Bannlyst
Gröt är förmodligen det bästa som vi redan konstaterat och som du som sagt inte vill ha.....

Tycker du havregrynsgröt är lite trist kan du göra ett storkok av risgrynsgröt under helgen. Är du en typisk "fattig student" kommer du bli förvånad över hur billigt det är om du kokar från scratch med vanliga grötgryn (tar någon halvtimme dock, inget du gör måndag morgon). Annars finns ju den färdiga risgröten man köper, också god och inte dyr. Ätes med kanel, lite socker och gräddmjölk

För att lämna grötdiskussionen: att få i sig en vanlig torr smörgås med smör kan vara väldigt tungt på morgonen, jag vet, slarvar själv med frukosten. Köp ishavssallad och ha lite skuren avocado liggande som du kan ha som pålägg tillsammans med salladen. En matig smörgås som är betydligt lättare att tugga i sig.

Jag som har svårt för sötsaker kan även rekommendera min egen favorit:
filmjölk med krossat knäckebröd av WIKA (hårt, frasigt). Rör ihop utan socker och bjäfs. Ät och njut.
Citera
2006-10-20, 11:51
Medlem
jugges avatar
fiberhavregrynsgröt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto