2010-11-30, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brio
Jag deffade när jag åt efter detta upplägg således åt jag bara protein på kvällen efter gympasset. Jag behandlade bara proteinets intag i mitt inlägg och kroppen behöver även kolhydrater och fett så givetvis ska ni få i er det efter träning det är nog bara positivt.

Okej. Du deffade alltså utan fett och kolhydrater?
Låter jobbigt.
Citera
2010-11-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvajandeBalle
Okej. Du deffade alltså utan fett och kolhydrater?
Låter jobbigt.

Under hela dagen åt jag kolhydrater och fett men efter gympasset som var beläget på kvällen åt jag bara protein.
Citera
2010-11-30, 19:42
Bannlyst
Citat:
Under hela dagen åt jag kolhydrater och fett men efter gympasset som var beläget på kvällen åt jag bara protein.

Ok, whatever floats the boat. Fanns det några speciella skäl till det upplägget eller är det bara slumpen?
Det låter ju nämligen som att du haft en gudomlig plan, så man blir lite nyfiken.
Citera
2010-11-30, 19:42
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Låter ganska bakvänt, själv lägger jag större delen av allt protein efter passet
Citera
2010-11-30, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Låter ganska bakvänt, själv lägger jag större delen av allt protein efter passet

Vad är det som är bakvänt med att äta normalt sammansatt måltider med kolhydrater, fett, protein, grönsaker sen på kvällen bara hålla sig till protein ?
Citera
2010-11-30, 20:00
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Vad är det som är bakvänt med att äta normalt sammansatt måltider med kolhydrater, fett, protein, grönsaker sen på kvällen bara hålla sig till protein ?
Fördelaktigt att lägga större delen av kalorierna efter passet. Efter ett pass är det vettigare att lägga eventuella kolisar t.ex.
Citera
2010-11-30, 20:45
Bannlyst
Citat:
Fördelaktigt att lägga större delen av kalorierna efter passet. Efter ett pass är det vettigare att lägga eventuella kolisar t.ex.

Själv lägger jag hela mitt dagliga intag efter träningen
Citera
2010-11-30, 21:10
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
En står måltid med samma mängd protein som samtliga övriga måltider kan lika gärna ge "ett konstant flöde av aminosyror i kroppen".
Är det verkligen så? Det motsäger flera andra inlägg i tråden. Jag tänkte själv i de banorna först, men tog intryck av inläggen.

Om man äter en stor måltid med lågt GI (mycket protein och fibrer), trodde jag att det tog många timmar innan maten förvandlats till aminosyror i blodet, så att de kunde finnas i omlopp såväl under som efter passet.
Citera
2010-11-30, 23:09
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Är det verkligen så? Det motsäger flera andra inlägg i tråden. Jag tänkte själv i de banorna först, men tog intryck av inläggen.

Om man äter en stor måltid med lågt GI (mycket protein och fibrer), trodde jag att det tog många timmar innan maten förvandlats till aminosyror i blodet, så att de kunde finnas i omlopp såväl under som efter passet.

Kan ta ett praktiskt exempel. Äter du ett kilo kött innan du går o lägger dig, vaknar och styrketränar så kommer du ha förhöjd proteinsyntes i samband med träningen (precis som du får från EAA). EAA i samband med träning höjer dock proteinsyntesen mer än vad köttet gör, och snabbare.

Äter du en "balanserad" måltid precis innan träningen så kommer det ta ett tag innan proteinsyntesen uppregleras till den nivå som den kommer fortsätta att ligga på.

Hur som helst, äter du en stor måltid med mycket protein så kommer du få förhöjd proteinsyntes i en väldigt lång tid - en av anledningarna till att periodisk fasta kan vara fördelaktigt med avseende på att bygga.
Senast redigerad av evilkitty 2010-11-30 kl. 23:12.
Citera
2010-11-30, 23:13
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Kan ta ett praktiskt exempel. Äter du ett kilo kött innan du går o lägger dig, vaknar och styrketränar så kommer du ha förhöjd proteinsyntes i samband med träningen (precis som du får från EAA). EAA i samband med träning höjer dock proteinsyntesen mer än vad köttet gör, och snabbare.

Äter du en "balanserad" måltid precis innan träningen så kommer det ta ett tag innan proteinsyntesen uppregleras till den nivå som den kommer fortsätta att ligga på.

Hur som helst, äter du en stor måltid med mycket protein så kommer du få förhöjd proteinsyntes i en väldigt lång tid - en av anledningarna till att periodisk fasta kan vara fördelaktigt med avseende på att bygga.
Kommer du ha förhöjd proteinsyntes? Minskad proteinnedbrytning går jag med på, men sist jag kollade så finns det inget som stimulerar proteinsyntesen så den är förhöjd över en helt natt. Att mat i dess olika former minskar muskelnedbrytningen är en annan sak.
Citera
2010-11-30, 23:17
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Kommer du ha förhöjd proteinsyntes? Minskad proteinnedbrytning går jag med på, men sist jag kollade så finns det inget som stimulerar proteinsyntesen så den är förhöjd över en helt natt. Att mat i dess olika former minskar muskelnedbrytningen är en annan sak.

"For someone ingesting protein through a pre-workout meal or other source of protein pre-workout, those amino acids would be used for protein synthesis (making it less essential to stress about the post-workout shake)."

- Grandmaster
Citera
2010-11-30, 23:19
Medlem
Dreass avatar
Citat:
"For someone ingesting protein through a pre-workout meal or other source of protein pre-workout, those amino acids would be used for protein synthesis (making it less essential to stress about the post-workout shake)."

- Grandmaster
Han pratar väl inte om pre-workout som i form av 8-12h innan utan snackar om ett mål 0-2h ifrån passet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in