• 1
  • 2
2006-10-18, 15:35
Medlem
Jag har alltid trott att man ska äta protein efter träningen, för att då hjälpa till att bygga upp musklerna som brutits ned under träningen. Men sen köpte jag sojaproteintabletter och på dem står det att man ska äta 5-10 st före träning....
Så vilket är det egentligen?
Mvh Goblim
Citera
2006-10-18, 16:21
Medlem
King Grubs avatar
Det ger lika stor effekt med intag före eller efter, om det är intakt protein det handlar om.

Fria essentiella aminosyror ger ett mycket större anabolt gensvar, vid intag före passet.

Det är inte nödvändigtvis proteinet du just ätit som byggs in som muskelprotein, utan det sänder signaler att andra aminosyror skall byggas in. Just att aminosyrorna finns tillgängliga i blodet under passet är en stor faktor bakom proteinsyntessvaret, och då är det intag före som gäller.
Citera
2006-10-18, 22:00
Medlem
Eller både och då lär man ju få ut båda efekterna?
Citera
2010-11-28, 20:08
Medlem
Astenikers avatar
Jag har också funderat på detta.

I eftermiddags åt jag en oerhört proteinrik middag (kl fem). Kl 20.30 ska jag styrketräna en timma. Kommer bara att kunna få i mig mest kolhydrater efteråt.

Kan jag förlita mig på proteintillskottet före träningen, eller är det alltid nödvändigt att proteinerna ska komma efter.

Nu tänker jag på köttet som smälts i min mage. Det lär väl dröja nåra timmar innan det förvandlats till aminosyror i blodet, eller hur? Kanske det sker rentav under min träning!
Citera
2010-11-28, 21:07
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Jag har också funderat på detta.

I eftermiddags åt jag en oerhört proteinrik middag (kl fem). Kl 20.30 ska jag styrketräna en timma. Kommer bara att kunna få i mig mest kolhydrater efteråt.

Kan jag förlita mig på proteintillskottet före träningen, eller är det alltid nödvändigt att proteinerna ska komma efter.

Nu tänker jag på köttet som smälts i min mage. Det lär väl dröja nåra timmar innan det förvandlats till aminosyror i blodet, eller hur? Kanske det sker rentav under min träning!
Bra bump, ja, jag är ärlig!

Intag efter är centralt. Måste du välja mellan före och efter så ta efter. Intag före är det numera osäkert med då mätningarna som gjordes troligen gjordes på något felaktigt sätt.

Kan du, ta före efter. Måste du välja så ta efter, där har det bevisad effekt.
Senast redigerad av Dreas 2010-11-28 kl. 21:09.
Citera
2010-11-29, 17:53
Medlem
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079

Lite nya rön angående när man bör förlägga sitt proteinintag. Läsvärt!
Citera
2010-11-29, 18:00
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hottentotten
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079

Lite nya rön angående när man bör förlägga sitt proteinintag. Läsvärt!
Inget nytt där? Dock läsvärt för de flesta. Så bra länkat
Citera
2010-11-30, 09:33
Medlem
Högt protein intag varje måltid under dagen ger ett konstant aminosyre flöde i kroppen...

Då spelar det inte så stor roll egentligen...
Citera
2010-11-30, 10:35
Medlem
Astenikers avatar
När det gäller löpträning, påstås att protein inte är så viktigt efteråt, men att kolhydrater är det. Proteinerna kan gott komma tidigare eller senare på dagen.
Citera
2010-11-30, 10:38
Medlem
Dreass avatar
Citat:
När det gäller löpträning, påstås att protein inte är så viktigt efteråt, men att kolhydrater är det. Proteinerna kan gott komma tidigare eller senare på dagen.
Skulle säga att båda viktiga, finns bara fördelar med ett snabbt intag tätt inpå imo.
Citera
2010-11-30, 11:26
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Skulle säga att båda viktiga, finns bara fördelar med ett snabbt intag tätt inpå imo.
Har fått lära mig att snabba kolhydrater, typ vanlig sportdryck eller saft, ska intas direkt efter löpträning, men att man kan vänta 30 minuter med mer ordentlig mat, alternativt proteindryck.
Citera
2010-11-30, 12:49
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Har fått lära mig att snabba kolhydrater, typ vanlig sportdryck eller saft, ska intas direkt efter löpträning, men att man kan vänta 30 minuter med mer ordentlig mat, alternativt proteindryck.
Du kan med fördel lära om. Det är till stor del mängden kolhydrat som avgör återhämtningen, inte GI.

Kan och ska är ju två helt olika saker. Kan och bör även så.

Vid intensiv konditionsträning så kan malto vara att föredra, men de flesta klarar sig dock ypperligt utan det. Söker du på kolozzeum lär du snappa upp en hel del lärorikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in