2010-11-30, 12:52
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Vid intensiv konditionsträning så kan malto vara att föredra
Såg en studie om att lättmjölk gav bra byggeffekt efter styrketräning. Kanske gäller konditionsträning också.
Citera
2010-11-30, 14:23
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Såg en studie om att lättmjölk gav bra byggeffekt efter styrketräning. Kanske gäller konditionsträning också.
Mjölk är ruggigt bra, men lite med kolhydrater, iaf för intensiv konditionsträning.
Citera
2010-11-30, 16:11
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Mjölk är ruggigt bra, men lite med kolhydrater, iaf för intensiv konditionsträning.
Saft med lättmjölk i stället för vatten?
Citera
2010-11-30, 17:12
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Saft med lättmjölk i stället för vatten?
Testa, låter inte så gott
Citera
2010-11-30, 18:18
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSimple
Högt protein intag varje måltid under dagen ger ett konstant aminosyre flöde i kroppen...

Då spelar det inte så stor roll egentligen...

En står måltid med samma mängd protein som samtliga övriga måltider kan lika gärna ge "ett konstant flöde av aminosyror i kroppen".
Citera
2010-11-30, 18:47
Medlem
Ett grymt upplägg för bra proteinsyntesen och maximera upptaget av protein kan se ut såhär.

Max 25 g protein per tillfället, inte mer eftersom det gör magen seg med att spjälka proteinet och vi får således ett långsammare upptag.

20 min innan träning 25g protein.
Direkt efter träning 25g protein.
En timme efter träning 25g protein
En timme efter föregående portion 25g protein.

Provade detta upplägg en gång i tiden medan jag deffade. Funkade bra jag märkte skillnad vilket jag ibland inte gjort med andra kosttillskott. Observera att det är 25g rent protein per portion vilket brukar motsvara runt 30-40 g protein pulver.
Senast redigerad av Brio 2010-11-30 kl. 18:51.
Citera
2010-11-30, 18:49
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brio
Ett grymt upplägg för bra proteinsyntesen och maximera upptaget av protein kan se ut såhär.

Max 25 g protein per tillfället, inte mer eftersom det gör magen seg med att spjälka proteinet och vi får således ett långsammare upptag.

Provade detta upplägg en gång i tiden medan jag deffade. Funkade bra jag märkte skillnad vilket jag ibland inte gjort med andra kosttillskott. Observera att det är 25g rent protein per portion vilket brukar motsvara runt 30-40 g protein pulver.
30-40g pulver är för mycket för maximal stimulans av proteinsyntesen om du pratar pulver. Och det där är overkill helt och hållet. Maximera upptag? Större delen av mängden protein blir energi ändå.
Citera
2010-11-30, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brio

Någon som har synpunkter på detta?
Tycker det verkar lite väl overkill. Ska man hålla det slaviskt så innebär det ju också att man får gå utan mat i magen två timmar efter träningen.
Det tycker jag verkar bögigt.

Själv kör jag nada före träning, men funderar på att börja med EAA. Dundrar i mig redigt med protein efter träningen - ofta mer än det som anses vara en portion.
Sen duschar jag, smeker mig och badar bastu i lugn och ro. Sen går jag hem och äter.

Kan det verkligen stämma att upptaget blir sämre för att det ligger en större mängd i magsäcken?
Citera
2010-11-30, 18:55
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvajandeBalle
Tycker det verkar lite väl overkill. Ska man hålla det slaviskt så innebär det ju också att man får gå utan mat i magen två timmar efter träningen.

Själv kör jag nada före träning, men funderar på att börja med EAA. Dundrar i mig redigt med protein efter träningen - ofta mer än det som anses vara en portion.
Sen duschar jag, smeker mig och badar bastu i lugn och ro. Sen går jag hem och äter.

Kan det verkligen stämma att upptaget blir sämre för att det ligger en större mängd i magsäcken?
Ditt upplägg låter bra, optiförsök likt det där ger jag inte mycket för. Men det kan funka.

Kan bli sämre, men mest långsammare.
Citera
2010-11-30, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ditt upplägg låter bra, optiförsök likt det där ger jag inte mycket för. Men det kan funka.

Kan bli sämre, men mest långsammare.

Tycker det är onödigt att krångla. Jag föredrar ju att träna på tom mage, så man blir ju akut skithungrig kort efter träningen.
Så en stor dos protein hjälper ju tillfälligt i alla fall.

För övrigt har du och jag snackat en del tidigare och du har hjälpt mig med mitt upplägg. Så du vet
Citera
2010-11-30, 19:04
Medlem
Citat:
30-40g pulver är för mycket för maximal stimulans av proteinsyntesen om du pratar pulver. Och det där är overkill helt och hållet. Maximera upptag? Större delen av mängden protein blir energi ändå.

Stämmer nog att 30-40g pulver är för mycket min poäng var att vid intag över 25 g rent protein får vi bara en för långsam effekt på upptaget, observera upptaget det är således inte proteinsyntesen jag pratar om här.

Detta är overkill det håller jag med om. Jag tycker vanliga bra mat räcker långt och förväntar er ingen extrem effekt av detta.
Senast redigerad av Brio 2010-11-30 kl. 19:23.
Citera
2010-11-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvajandeBalle

Jag deffade när jag åt efter detta upplägg således åt jag bara protein på kvällen efter gympasset. Jag behandlade bara proteinets intag i mitt inlägg och kroppen behöver även kolhydrater och fett så givetvis ska ni få i er det efter träning det är nog bara positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in