Citat:
Ursprungligen postat av Waldo.Lydecker
Och hur ska denna kompromisslöshet gå till?
Att ledningen en gång för alla bestämmer sig för om forumet ligger i Sverige eller utomlands, och följa dom regler som gäller där det nu kommer att ligga en gång för alla, istället för som nu vara en hoppjerka mellan hackat och malet?
Vad innebär denna mer kompromisslösa inställning i praktiken?
Jag tror att oavsett vart verksamheten har sitt säte så finns det juridiska inskränkningar. I Sverige har vi hets mot folkgrupp som visat sig användas effektivt för att tysta vissa grupper i samhället. Kopplerilagstiftningen är en annan lag som innehåller inskränkningar om vad man får säga. Personuppgiftslagen och motsvarande lagar om ärekränkning och förtal är andra som effektivt kan användas för att tysta debatten.
Det finns juridiska möjligheter att kringå den svenska lagstiftningen, men inte den brittiska. Åtminstone inte ifall verksamheten har sitt säte i Storbritannien. Men det är en ganska kostsam historia, och jag är inte säker på att den är speciellt bra. Personligen anser jag att brittisk lagstiftning är sämre än svensk, och det man skulle vinna på detta skulle isf. betalas med driftförsämringar (då man inte skulle kunna köpa bandbredd från Sverige) och avsevärt högre omkostnader.