2009-06-17, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskmacka
Lasse Kongo kommer från Södertälje, eller trakterna kring staden. Alla som har bott i Södertälje i mer än ett år, borde definitivt stött på honom åtminstone en gång. Alla vet vem det är.

Jag misstänker att han är hemlös, men jag skulle samtidigt inte bli förvånad om han inte var det. Jag aldrig sett honom dricka en droppe och han verkar alltid nykter, med tanke på hur stadigt han framför sin cykel.
Han brukar som sagt åka omkring med två pappkassar på en sliten cykel. Han är kort som fan, har en stor kalluffs med flint, ett klockrent skägg och bär alltid samma gamla skinnjacka, dock ofta utan keps på huvudet.
Han är alltid på väg någonstans, förmodligen på jakt efter nya papperskorgar, som han brukar länsa på tomburkar.
Rösten kan jag inte uttala mig om, eftersom jag aldrig hört honom yppa ett ord, vilket kan bero på att han alltid är ensam. Jag har aldrig sett honom prata med en enda människa.

Alla vidare spekulationer kan vi nu lägga ned, då Robert alt. någon inom Killing-gänget också bekräftat att han faktiskt kommer från Södertälje. Om man dessutom kollar in sketchen från Grand med Kongo och Nilegård, så cyklar Kongo i den och benämns av Percy, som den "cyklande token från Södertälje".
Märkliga teorier om busschaufförer, mekande bönder och påstådd identifiering, saknar bäring.

Slut, frågor?

Vad jag har hört så är Lasse Kongo en mix mellan den cyklande pantaren (som ryktesvis har många pengar på bankboken) och en man som tidigare ägde bussbolaget Tälje Touring, han svär och röker (rökte, han har slutat) precis lika mycket som Kongo.
Citera
2009-06-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
Sanningen är som följer:
Som barn åkte jag alltid buss till skolan med en chaufför vid namn Lennart. Lennart var mycket aggressiv och mumlade en hel del. Han var märkbart lik Lasse Kongo. Robert Gustafsson är från samma trakter som jag och åkte även han buss med Lennart som barn. Detta faktum är välkänt. Där har ni svaret.

Det låter som den troligaste teorin i tråden.
Citera
2009-06-21, 19:58
Medlem
Lasse Kongo bor utanför Bygdeå i Västerbotten. Jonas Inde känner honom.
Han ser ut som Lasse, samma glasögon, keps, skägg. Låter likadant.
Finns faktiskt ett tv inslag där han var med. När Maud Olofsson blev partiledare intervjuades denna man har man sett det så är det klockrent.
Citera
2009-06-21, 20:29
Medlem
heartofdarknesss avatar
Jag har för mig att karaktären Lasse Kongo är inspirerad av och en hyllning till den bisarra fiskargubben 'Garbo' i Hasse och Tages 'Att angöra en brygga' från 1965.

Kan inte se att detta skulle ha nämnts tidigare i tråden.
Citera
2009-06-21, 20:37
Medlem
SpaceCats avatar
Vet inte om något av detta varit uppe i tråden...

Under en FN-tjänst i Mellanöstern, så tjänstgjorde jag med en kille som kallades Kongo-Lasse.
Det enda jag minns är att han var från Södertälje och hade tjänstgjort i Kongo, dvs 1960-64.

Bör alltså vara född 1940-45 och 65-70 bast idag.

Antingen hette han Lars i förnamn eller Larsson i efternamn.
Citera
2009-06-21, 22:44
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Vet inte om något av detta varit uppe i tråden...

Under en FN-tjänst i Mellanöstern, så tjänstgjorde jag med en kille som kallades Kongo-Lasse.
Det enda jag minns är att han var från Södertälje och hade tjänstgjort i Kongo, dvs 1960-64.

Bör alltså vara född 1940-45 och 65-70 bast idag.

Antingen hette han Lars i förnamn eller Larsson i efternamn.
har aldrig själv träffat honom, men träffat någon, som träffat någon som jobbat med Kongo-Lasse
Citera
2009-06-21, 22:49
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
har aldrig själv träffat honom, men träffat någon, som träffat någon som jobbat med Kongo-Lasse
Que?
Antar att du försökte ironisera, eller nått...

Har inte tänkt på denne Kongo-Lasse på årtionden, men minns honom tydligt.
Då var han en populär och ganska städad person, men sånt kan ju gå över med åren.
Var bara nyfiken på om det skulle gå att fastlå, eller avföra, att det skulle röra sig om samma person.
Citera
2009-06-21, 23:42
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Que?
Antar att du försökte ironisera, eller nått...

Har inte tänkt på denne Kongo-Lasse på årtionden, men minns honom tydligt.
Då var han en populär och ganska städad person, men sånt kan ju gå över med åren.
Var bara nyfiken på om det skulle gå att fastlå, eller avföra, att det skulle röra sig om samma person.
ahhh, då missuppfattade du mig. För en gång skull så var det inte meningen att ironisera.

Jag har aldrig själv träffat på Kongo-Lasse, men däremot så har jag jobbat ihop med några personer som hade en del historier att berätta om honom. Har bestämt för mig att de träffat på honom i Libanon?
Citera
2009-06-22, 00:04
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
ahhh, då missuppfattade du mig. För en gång skull så var det inte meningen att ironisera.

Jag har aldrig själv träffat på Kongo-Lasse, men däremot så har jag jobbat ihop med några personer som hade en del historier att berätta om honom. Har bestämt för mig att de träffat på honom i Libanon?
Om det nu, mot förmodan, skulle vara samma gubbe som jag tänker på, så är det inte alls omöjligt att de träffat på honom i Libanon.
FN:s militära engagemang där startade 1978 och den Kongo-Lasse jag tänker på var vad man skulle kunna kalla en "långliggare" när det gällde FN-tjänster.
Dessutom är det nog inte ovanligt att det "inte går så bra" för många av dessa när de väl har kommit hem.

Jag kan nog skaka fram ett namn ur mina gamla papper.
Om jag sen kommer att droppa det är mer tveksamt.
Den som lever får se...
Citera
2009-06-22, 22:17
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heartofdarkness
Jag har för mig att karaktären Lasse Kongo är inspirerad av och en hyllning till den bisarra fiskargubben 'Garbo' i Hasse och Tages 'Att angöra en brygga' från 1965.

Kan inte se att detta skulle ha nämnts tidigare i tråden.

ÄNTLIGEN rätt svar. För så är det. Robert Gustavsson baserar många av sina figurer på klassiska svenska humorkaraktärer från sin uppväxt.

Så alla ni som svamlar om att någon brorsas kompis har jobbat med Lasse Kongo, att det är en Kongo-veteran m.m. har alltså helt FEL. Kongo är baserad på karaktären Garbo. Punkt slut.
Citera
2012-05-30, 19:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Förebilden (eller en av dom i varje fall) är en numera död a-lagare från Landskrona som kallades "Stubb" , jag tror han hette Stubbåker i efternamn. När Killinggänget steg ur turnebussen för ett gig i Landskrona så kom Stubb förbi och skällde ut dom utan anledning & på helt obegriplig fylle-rotvälska, givetvis iklädd sina sedvanliga Bois-attiraljer.

(jag vet att detta är en gammal tråd, men sanningen får inte döljas för världen)
Citera
2017-05-13, 09:58
Medlem
Jag som trodde det var en kopia av Täljö-Kalle, något modifierad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in