2017-05-14, 19:01
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heartofdarkness
Jag har för mig att karaktären Lasse Kongo är inspirerad av och en hyllning till den bisarra fiskargubben 'Garbo' i Hasse och Tages 'Att angöra en brygga' från 1965.

Kan inte se att detta skulle ha nämnts tidigare i tråden.

Äntligen! Visst är det så! Det har Robert Gustavsson sagt vid ett flertal tillfällen!
Hur kan övriga tråddeltagare ha missat det?!
Citera
2017-08-10, 11:11
Medlem
Sumegs avatar
Stoppa pressarna! Detta måste vara en inspiration till Lasse Kongo-figuren. Tänk också på hur chaffisen är filmad och vilka udda figurer som sitter i bussen: https://youtu.be/2Pb8OjK9Sz8?t=720
Citera
2017-08-10, 18:58
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Jag har för mig att karaktären Lasse Kongo är inspirerad av och en hyllning till den bisarra fiskargubben 'Garbo' i Hasse och Tages 'Att angöra en brygga' från 1965.

Visst är "Kongo" stulen från "Garbo". Inte utseendet men sättet att prata och den allmänna attityden.

Det tog mig ungefär tre sekunder att se detta (eller höra rättare sagt) första gången jag såg TPT.

Snygg stöld dock av Robert Gustavsson, han har ju inte plankat rakt av utan hittat en egen variant som är sjukt bra.
Citera
2017-08-10, 20:02
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Visst är "Kongo" stulen från "Garbo". Inte utseendet men sättet att prata och den allmänna attityden.

Det tog mig ungefär tre sekunder att se detta (eller höra rättare sagt) första gången jag såg TPT.

Snygg stöld dock av Robert Gustavsson, han har ju inte plankat rakt av utan hittat en egen variant som är sjukt bra.

Det är väl två ord som Garbo säger som man kan förstå, banan och stockholmsjävlar

F ö gillar jag att han har etiketten kvar på blårocken
Citera
2017-08-10, 22:02
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:

Jämförelsematerial: https://www.youtube.com/watch?v=c-pjlgGdykg
Citera
2017-08-11, 12:08
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Jämförelsematerial: https://www.youtube.com/watch?v=c-pjlgGdykg

Nu lyckades du i och för sig hitta det enda klippet i filmen där han INTE snackar som Lasse Kongo
Citera
2019-02-17, 02:15
Medlem
Charlemanges avatar
Fanns en militär stamanställd vid I 17 Uddevalla som kallades Kongo Jim ja ni föstår varför eller hur.
Svenskarna var i strid där på 60 talet.
Kanske mötte Robert Gustavsson honom på P4 när han gjorde lumpen eller något.
Träffade själv hans som som kallades piccolle han spelade det.
Citera
2020-08-23, 12:11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Att angöra en brygga, skrevs av bland andra Hans Alfredsson, som även spelar Herr Garbo. Torsk på Tallin, där Robert Gustavsson spelar bland annat Lasse Kongo, regisserades av Tomas Alfredsson, vars far spelade Herr Garbo.
Citera
2020-08-23, 16:27
Medlem
KnugenAfKnungsans avatar
Dregen påstår i sin självbiografi att Lasse Kongo karaktären är inspirerad från hans gamla turnebusschaffis, göteborgaren Per-Åke.
Tydligen körde Per-Åke runt på Henrik Schyffert och hans gamla band Whale då det begav sig, och på den vägen är det.

länk
Citera
2020-08-23, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztar
Vad jag har hört så är Lasse Kongo en mix mellan den cyklande pantaren (som ryktesvis har många pengar på bankboken) och en man som tidigare ägde bussbolaget Tälje Touring, han svär och röker (rökte, han har slutat) precis lika mycket som Kongo.

Håller med både Ztar & Tonfiskmacka, han är hämtad från den tomburksletande mannen med cykel. Vet ej om han lever fortfarande, men när han var aktiv så spelade det ingen roll vilken tid på dygnet du var i centrum. Han var där jämt och samlade tomburkar. Ingen som har en bild på han?
Citera
2020-08-23, 21:56
Medlem
V-rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Stämmer bra med vad jag har hört killinggänget säga + att jag känner till personen ifråga..

V-Rock: Var har du fått uppgifterna om Järnamannen ifrån? Låter högintressant av olika anledningar..

11 år senare är det inte mer än rätt att jag svarar på din fråga...

Mannen i Järna är från en gubbe som flera jag känner jobbat med. Har för mig att han körde grävskopa. Skäggig, full och otroligt smutsig. Gick alltid omkring i en overall som var nedknäppt hela vägen ner.

Han hade en väldigt tjock fru som varje dag kom cyklande med hans matlåda. Stackarn fick ge sig av minst en timme eller två för att hinna fram med matlådan lagom tills lunchen.

Kan ha blandat ihop det men tror Järna Kongo också alltid kryddade sin mat med lössnus. Några rejäla nypor spred han alltid ut över lådan.

Järna Kongo och Tälje Kongo kan vara samma person i olika skeenden.

Kul att se att tråden lever 14 år senare.
Citera
2020-08-23, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-rock
11 år senare är det inte mer än rätt att jag svarar på din fråga...

Mannen i Järna är från en gubbe som flera jag känner jobbat med. Har för mig att han körde grävskopa. Skäggig, full och otroligt smutsig. Gick alltid omkring i en overall som var nedknäppt hela vägen ner.

Han hade en väldigt tjock fru som varje dag kom cyklande med hans matlåda. Stackarn fick ge sig av minst en timme eller två för att hinna fram med matlådan lagom tills lunchen.

Kan ha blandat ihop det men tror Järna Kongo också alltid kryddade sin mat med lössnus. Några rejäla nypor spred han alltid ut över lådan.

Järna Kongo och Tälje Kongo kan vara samma person i olika skeenden.

Kul att se att tråden lever 14 år senare.
Yep samma person, hans sejour i Järna var rätt kort om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in