2009-06-17, 19:22
Medlem
Cineastens avatar
Rubriken förtydligad och tråden flyttas till Skvallerforat.
/Cineasten
Citera
2009-06-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskmacka
Lasse Kongo kommer från Södertälje, eller trakterna kring staden. Alla som har bott i Södertälje i mer än ett år, borde definitivt stött på honom åtminstone en gång. Alla vet vem det är.

Jag misstänker att han är hemlös, men jag skulle samtidigt inte bli förvånad om han inte var det. Jag aldrig sett honom dricka en droppe och han verkar alltid nykter, med tanke på hur stadigt han framför sin cykel.
Han brukar som sagt åka omkring med två pappkassar på en sliten cykel. Han är kort som fan, har en stor kalluffs med flint, ett klockrent skägg och bär alltid samma gamla skinnjacka, dock ofta utan keps på huvudet.
Han är alltid på väg någonstans, förmodligen på jakt efter nya papperskorgar, som han brukar länsa på tomburkar.
Rösten kan jag inte uttala mig om, eftersom jag aldrig hört honom yppa ett ord, vilket kan bero på att han alltid är ensam. Jag har aldrig sett honom prata med en enda människa.

Alla vidare spekulationer kan vi nu lägga ned, då Robert alt. någon inom Killing-gänget också bekräftat att han faktiskt kommer från Södertälje. Om man dessutom kollar in sketchen från Grand med Kongo och Nilegård, så cyklar Kongo i den och benämns av Percy, som den "cyklande token från Södertälje".
Märkliga teorier om busschaufförer, mekande bönder och påstådd identifiering, saknar bäring.

Slut, frågor?
Stämmer bra med vad jag har hört killinggänget säga + att jag känner till personen ifråga..

V-Rock: Var har du fått uppgifterna om Järnamannen ifrån? Låter högintressant av olika anledningar..
Citera
2009-06-17, 19:51
Medlem
hulken på interbus i fjollträsk
Citera
2009-06-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinoveritas
hulken på interbus i fjollträsk
Informativt och bra, vem menar du?
Citera
2009-06-17, 20:50
Medlem
elevators avatar
Sanningen är som följer:
Som barn åkte jag alltid buss till skolan med en chaufför vid namn Lennart. Lennart var mycket aggressiv och mumlade en hel del. Han var märkbart lik Lasse Kongo. Robert Gustafsson är från samma trakter som jag och åkte även han buss med Lennart som barn. Detta faktum är välkänt. Där har ni svaret.
Citera
2009-06-17, 21:09
Medlem
Dr Wolfs avatar
Tung-Danne från Borlänge

Hört att det skall ha varit den numera döda Tung-Danne från Borlänge som är förebild till Lasse Kongo.
Citera
2009-06-17, 21:13
Medlem
Ballfagers avatar
Jag minns att någon en gång berättade att det på 70-talet funnits en herre med Lasse-Kongo som nom de guerre nere på Sergel.
Citera
2009-06-17, 21:21
Medlem
Dr.Diegos avatar
det skall finnas en gammal veteran från sveriges insatser i kongo på 60-talet som kallades Kongo-Lasse, som har berättat hur han var med och sköt "läpp-negrer"
Citera
2009-06-17, 21:28
Medlem
pinatas avatar
Jag har alltid tyckt att han utseendemässigt påminner mycket om Gabbe (fast med keps) som spelar kongas i första sällskapsresanfilmen:
http://img329.imageshack.us/img329/7784/gabbe.jpg

Tycker det verkar som robert gustavsson inspirerats av den filmen för i flera av de sketcher han figurerat i kan man hitta små referenser till sällskapsresan. Tex när en spanjor försöker förklara att en spansk maträtt smakar ungefär som pittipanna (han syftar såklart på pyttipanna) Finns ju en killinggängssketch på en resturang där robert spelar en kypare som helt plötsligt utbrister pittipanna. Finns fler referenser i andra sketcher också men det är väl snart 10 år sedan jag såg sällskapsresan nu.
Citera
2009-06-17, 21:32
Medlem
Kongo

Jag har jobbat med lasse kongo på volvo i flen
Citera
2009-06-17, 22:07
Medlem
chribsson2s avatar
Trots att tråden är felplacerad (detta är med stor sannolik ingen kändis) ämnar jag lansera en teori: Lasse Kongos förebild är en kille med samma efternamn som den matlagande Tina. Att Södertälje nämns är inte överraskande eftersom hans sägs bo i de trakterna numera. Alla som har spenderat lite sommar i Trosa-trakten i mitten på 90-talet har dock sett honom mer än en gång. Kan i sammanhanget nämna att både Schyffert och Haag är kända ansikten för traktens fastboende och sommargäster.
Senast redigerad av chribsson2 2009-06-17 kl. 22:18.
Citera
2009-06-17, 23:07
Bannlyst
Det är en parodi på krigsskadade svenskar som vart i Kongo på FN -tjänst och sedan fick gå runt på menlöst jobb ( bus driver ) .

"Veiron i ottan i Nilecity" är en parodi på Frank Gunnarsson, en radiokändis i Gbg(där R. Gustafsson studerat ) .

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frank_Gunnarsson

http://www.sr.se/webbradio/webbradio...Date=&IsBlock=

I radion var han så grov så jag trodde fan knappt mina örön. En gång ? 1984 skulle han söka lärarutbildningen : " och för att öka elevernas intresse för skolan skall jag anställa 18 åriga tjejer som skall lära eleverna att dansa och knulla " ... detta upprepar han typ 3 ggr i programmet ...

Senast redigerad av AelgenTheKung 2009-06-17 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in