Citat:
Anar jag ett visst mått av sarkasm?
Jag kan tänka mig många som inte skulle se något ledsamt i att svälja 12 Attentin
Citat:
Jag hittade informationen tillslut, märkligt nog hittade inte google någonting om Attentin i styrkorna 10 resp 20 mg. Jag var tvungen att söka direkt på läkemedelsverkets sida...jävligt stört...varför är google så värdelöst?
Jag lade märke till en intressant detalj angående Attentin till vuxna.
Citat:
Barn och ungdomar
Attentin ska inte användas för behandling av ADHD hos barn under 6 år eller hos vuxna. Effekt och säkerhet har inte fastställts hos dessa patientgrupper.
Attentin ska inte användas för behandling av ADHD hos barn under 6 år eller hos vuxna. Effekt och säkerhet har inte fastställts hos dessa patientgrupper.
"Fass för allmänhet" säger kort och koncist att Attentin inte ska användas för behandling av ADHD hos barn under 6 år eller hos vuxna, antagligen för att kväva förhoppningarna om Attentin i sin linda hos vuxna patienter
Citat:
Barn under 6 års ålder
Säkerhet och effekt för läkemedlet för barn i åldern 0 till 6 år har inte fastställts.
Attentin 5 mg ska därför inte användas av barn under 6 år.
Användning hos vuxna
Attentin 5 mg är inte godkänt för användning hos vuxna. Säkerhet och effekt för dexamfetamin för vuxna har inte fastställts.
Äldre
Attentin 5 mg ska inte användas till äldre. Säkerhet och effekt för dexamfetamin har inte fastställts i denna åldersgrupp.
Säkerhet och effekt för läkemedlet för barn i åldern 0 till 6 år har inte fastställts.
Attentin 5 mg ska därför inte användas av barn under 6 år.
Användning hos vuxna
Attentin 5 mg är inte godkänt för användning hos vuxna. Säkerhet och effekt för dexamfetamin för vuxna har inte fastställts.
Äldre
Attentin 5 mg ska inte användas till äldre. Säkerhet och effekt för dexamfetamin har inte fastställts i denna åldersgrupp.
Jag noterar att "fass för vårdpersonal" explicit uttrycker att Attentin 5 mg inte ska användas av patientgrupperna barn under 6 års ålder samt äldre.
Men för gruppen vuxna skriver man annorlunda, där har man valt en lite öppnare tolkning om att Attentin 5 mg "inte är godkänt".