2016-11-07, 15:48
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaFlaska
Ja 5 mg gör det riktigt jobbigt att äta medicinen. Svälja 12 Attenin + annan medicin varje dag, verkligen varit ledsamt.

Anar jag ett visst mått av sarkasm?

Jag kan tänka mig många som inte skulle se något ledsamt i att svälja 12 Attentin

Citat:
Faktiskt vetat om att de skulle komma 10 och 20 mg rätt länge. Haft mailkontakt med deras chef för läkemedelsäkerhet en längre peroid. Dock skrivit på en disclaimer att inte föra informationen vidare innan det blev offentligt.

Jag hittade informationen tillslut, märkligt nog hittade inte google någonting om Attentin i styrkorna 10 resp 20 mg. Jag var tvungen att söka direkt på läkemedelsverkets sida...jävligt stört...varför är google så värdelöst?

Jag lade märke till en intressant detalj angående Attentin till vuxna.

Citat:
Barn och ungdomar
Attentin ska inte användas för behandling av ADHD hos barn under 6 år eller hos vuxna. Effekt och säkerhet har inte fastställts hos dessa patientgrupper.

"Fass för allmänhet" säger kort och koncist att Attentin inte ska användas för behandling av ADHD hos barn under 6 år eller hos vuxna, antagligen för att kväva förhoppningarna om Attentin i sin linda hos vuxna patienter

Citat:
Barn under 6 års ålder
Säkerhet och effekt för läkemedlet för barn i åldern 0 till 6 år har inte fastställts.
Attentin 5 mg ska därför inte användas av barn under 6 år.

Användning hos vuxna
Attentin 5 mg är inte godkänt för användning hos vuxna. Säkerhet och effekt för dexamfetamin för vuxna har inte fastställts.

Äldre
Attentin 5 mg ska inte användas till äldre. Säkerhet och effekt för dexamfetamin har inte fastställts i denna åldersgrupp.

Jag noterar att "fass för vårdpersonal" explicit uttrycker att Attentin 5 mg inte ska användas av patientgrupperna barn under 6 års ålder samt äldre.

Men för gruppen vuxna skriver man annorlunda, där har man valt en lite öppnare tolkning om att Attentin 5 mg "inte är godkänt".
Citera
2016-11-07, 15:54
Medlem
LilaFlaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Anar jag ett visst mått av sarkasm?

Jag kan tänka mig många som inte skulle se något ledsamt i att svälja 12 Attentin

Haha, ingen sarkasm alls faktiskt. Är väldigt less på att behöva ta så många. Man är väl bortskämd

Citat:
Jag lade märke till en intressant detalj angående Attentin till vuxna.

"Fass för allmänhet" säger kort och koncist att Attentin inte ska användas för behandling av ADHD hos barn under 6 år eller hos vuxna, antagligen för att kväva förhoppningarna om Attentin i sin linda hos vuxna patienter

Jag noterar att "fass för vårdpersonal" explicit uttrycker att Attentin 5 mg inte ska användas av patientgrupperna barn under 6 års ålder samt äldre.

Men för gruppen vuxna skriver man annorlunda, där har man valt en lite öppnare tolkning om att Attentin 5 mg "inte är godkänt".

Evolan är mitt uppe i processen att få Attentin godkänt för behandling hos vuxna, de är även intresserade av en högre "maxdos" än 40 mg/dygn.

Apropå google, kan inte hitta Evolans hemsida vad jag än söker på haha. Google är inte alltid till någon hjälp!
Citera
2016-11-07, 16:04
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Apropå google, kan inte hitta Evolans hemsida vad jag än söker på haha. Google är inte alltid till någon hjälp!

hemligt
Senast redigerad av ConsafesDeBar 2016-11-07 kl. 16:14.
Citera
2016-11-08, 00:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ja 5 mg gör det riktigt jobbigt att äta medicinen.
Lite honung gör susen.
Citera
2016-11-28, 12:32
Medlem
Internetkrigare14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulphate
Korrekt. Borde vara förstahandsvalet. Strattera och metylfenidat är rävgift IMHO.

Jag har Strattera och tycker den funkar bra. Men inte tillräckligt.
Lyckads precis få Attentin också så nu blir det intressant.

Anledningen till att Dexamfrtamin är svårt att få är pga missbruksrisk.

Sen har jag fått förklarat för mig att Attentin medför fler biverkningar än Elvanse och att den går för mycket upp och ner.

Det som slog mig just nu är att det sistnämnda kanske mest sägs för att trycka ner användandet så långt det bara går.

Metylfenidat är däremot svårt för mig att försvara. Fy fan!
Citera
2016-11-29, 03:35
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare14
Sen har jag fått förklarat för mig att Attentin medför fler biverkningar än Elvanse och att den går för mycket upp och ner.

Det som slog mig just nu är att det sistnämnda kanske mest sägs för att trycka ner användandet så långt det bara går.

Definitivt är det så.
Citera
2016-11-29, 03:54
Medlem
Citat:
Definitivt är det så.

Att Attentin ger Mindre biverkningar alltså?

En polare som har Elvanse får typ AT var och varannan dag.
Citera
2016-11-30, 02:01
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare14
Att Attentin ger Mindre biverkningar alltså?

En polare som har Elvanse får typ AT var och varannan dag.

Nja, jag menar mer att de kommer använda alla möjliga ursäkter och rena lögner för att minimera utskrivandet av Attentin.
Citera
2016-11-30, 12:07
Medlem
Citat:
Nja, jag menar mer att de kommer använda alla möjliga ursäkter och rena lögner för att minimera utskrivandet av Attentin.

OK Var väl bara en förhoppning härifrån. Men jo det tog j ä v l i g t lång tid att få testa...
Citera
2016-12-17, 18:08
Medlem
Ahura-Mazdas avatar
Hur mycket boostar bikarbonat?
Citera
2016-12-17, 22:30
Medlem
Attentin:

Vad är normalt att ta efter några veckor? Jag har 2x5 förmiddag och dag som komplement till Starttera. Men känner knappt av att jag tar den. Men det lilla jag märker känns positivt.

Har testat Elvanse och en sådan 30mg känner jag av ordentligt. Men på 10 mg Attentin är det tvärlugnt. Något händer men skillnaden mot Elvanse är väldigt tydlig.

Ska träffa läkare på måndag så skulle vilja höra vad ni andra tar per tillfälle.

Alltså inga hästdoser utan ni som har helt normala nivåer
Citera
2017-01-05, 11:29
Medlem
Hej

Har lyckats få tag i Ortetamin som ska vara som dextroamfetamin typ

Jag har inte adhd men däremot 2 bipolära psykiska sjukdomar.

Jag upplever mig själv som att jag blir lugnare i humöret och i kroppen vid intag av Otrtamin.

Kan det faktiskt fungera bra på personer som har andra psykiska sjukdomar än adhd?

Eller är det bara något jag upplever eller inbillar mig?

Vore intressant att höra om andra upplever effekten på samma sätt som jag gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in