2017-08-15, 16:07
Medlem
JohnnyRottweilers avatar
Hej jag har 3x3x2 attentin detta är tyvärr förlågt ligger på gränsen att orka göra saker och det blir lite tystare i huvudet men är inte där jag behöver vara för att få ett drägligt liv min läkare säger att 40mg är maxdos ser här att andra fått högre finns det något argument man kan framföra på något vettigt sätt att få han och höjja doseringen både i styrka och en till dosering
Citera
2017-09-02, 23:03
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyRottweiler
Hej jag har 3x3x2 attentin detta är tyvärr förlågt ligger på gränsen att orka göra saker och det blir lite tystare i huvudet men är inte där jag behöver vara för att få ett drägligt liv min läkare säger att 40mg är maxdos ser här att andra fått högre finns det något argument man kan framföra på något vettigt sätt att få han och höjja doseringen både i styrka och en till dosering
40mg är vad som är max-rekommendationen i FASS, men det behöver ju för den skull inte ha med din situation att göra. En lyhörd läkare bör naturligtvis lyssna på dina åsikter. Känner du att du inte får tillräcklig hjälp av dosen så är det antagligen så. Det finns ingen "lag" som säger att det är förbjudet att skriva ut mer än 40mg. Känner en pundarkärring på 45+ som står på 6*6*6mg Attentin, dvs 90mg per dag. Det finns fall med patienter som fått 200mg+. Dessa doser har dock blivit rejält kritiserade av läkemedlsverket.
Själv står jag under utredning för att få en centralstimulantia. Har använt amfetamin, vilket dom känner till, så säker på att jag får nåt är jag ju inte. Men har ganska mycket uppbackning från psykologutredningen och den neuropsykiatriska delen som jag har avklarat.
Är inte så sugen på metylfenidat då dess effekt är för "spetsig" för min del. Får bara massa negativa effekter iform av nervositet, svettningar etc. Hoppas på Elvanse. Attentin i all ära, jag har testat dom, men mitt mål är inte att få nåt rus, eller att missbruka dom. Elvanse har jag aldrig testat, men dess depå-effekt tilltalar mig mer. Tror jag i alla fall.
Citera
2017-09-02, 23:25
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Aha, svart da. Attentin har jag inte provat och det ar mojligt att berattelserna avskracker. Jag har inte testat metamina sa da har jag ju inte samma problem med jmf. med metamina. Sa det blir en jmf. Med Elvanse istallet. Ska prata med lakaren sa far vi se, tack for rad!
Attentin och Metamina innehåller exakt samma verksamma ämne det vill säga D-amfetamin. Att metamina är/var på licens har väl att göra med att den bara var godkänd för barn och vuxna fick söka licens. Attentin är ju en ganska ny medicin, som även kan förskrivas till vuxna. Antagligen gammal stel byråkrati som ligger bakom vad som får skrivas ut, utan licens. Det har ju senare åren blivit en betydligt liberalare syn på vad en vuxen med adhd och ett tidigare missbruk, kan få förskrivet. Attentin är betydligt större i formatet (tablettstorleken) än metamina. Förmodligen därför dom skall vara svårare att lösa upp och skjuta i sig. Metamina är ju pyttesmå och ingen match för en rutinerad injektionsmissbrukare. Men substansen är den samma.

Eller har jag missuppfattat det hela med Attentin och Metamina?

Citat:
Ursprungligen postat av RitalinConcerta
Sköter man kosten och dricker vitamindjuice om dagarna så fungerar elvansen längre än dom 3 maniska första timmarna! Vakenheten blir det störst skillnad på.
Man skall direkt undvika fruktjuicer och vitamindrycker när man använder amfetamin då dess utsöndringshastighet till stor del styrs av urinets ph-värde. Juicer är sura, dvs gör urinet surt, vilket ökar på utsöndringen rejält till urinblåsan rejält. I stället så skall man försöka få i sig lite bikarbonat under dagen för att på så vis få urinen basisk, med ett betydligt högre upptag och längre halveringstid som följd. Dessa råd finns förklarade i FASS.
Citera
2017-09-03, 05:35
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret
Var kanske lite väl spydig i min post ovan.
Kan bara konstatera att många här på forumet får jävligt höga doser med diverse ADHD-medicin.
Alternativt är det samma faktorer som i trådar om kukar, Sk-Fb-kukar är ett nationellt känt begrepp. Finns det FB-ordinationer oxå. Där man sitter och ljuger om jättedoser.

Jag lämnar avsiktligt möjligheten att folk sitter och ljuger/drömmer om enorma doser och fokuserar på att det är sant.
*

Jag har sedan jag fyllde 25 diagnos ev ADHD Uns. Alltså mer eller mindre Adhd/add eller Bipolär eller personlighetsstörning/psykopati eller någon blandning av allt. Min läkare har konstaterat att ADHD-medicin fungerar bra utan att närmare gräva i vad jag egentligen har för ev diagnos.

Jag har genomgått en mycket liten "utredning". En timme med psykolog kompletterade min läkares bedömning (privatläkare). Jag lever under ordnade omständigheter med familj, välutbildad och bra arbete/god ekonomi, egen företagare/företagsledare. Därför krävdes inga större utredningar. Har aldrig missbrukat, vare sig dryck eller annat.

Körde först ritalin, följt av Concerta, Medikinet, följt av Elvanse, Attentin och nu en kombo av Elvanse 20 mg och attentin 20mg/dag.

Ni som får stora doser,/ normala med för den delen. vad har ni för bakgrund och socialsituation.
Tidigare eller pågående missbruk?
Kriminallitet?
Arbetslösa?
Problem i skolan?
Utanförskap?
Dålig ekonomi?

Anledningen till min nyfikenhet är att olika läkare verkar hantera CS-läkemedel så jävla olika. En del vräker ut till missbrukare, medan andra håller igen som bara den till väletablerade. En del läkare börjar med Metylfenidat och gör några sådana innan de går med på Elvanse, sen Attentin. Det verkar vara så att man måste klaga på alla läkemedel fram tills man då får Elvanse, sen klagar man på det och får Attentin.

Samtidigt finns det läkare som direkt kär Elvanse eller till och med Attentin.

Finns det inga riktlinjer?. Retar mig faktiskt på att missbrukare kan få stora doser utskrivet av både Elvanse och Attentin?

Massa frågor och påståenden, uppskattar era svar och tankar.
Missbrukare får sina mediciner genom en beroendeklinik. Antar att det är en helt annan kontroll med regelbundna drogtester samt att personalen där vet vad det är för klientel dom har och göra med. Dom jag känner som är kända missbrukare och får amfetamin har samtliga ganska höga doser. En pundarkärring får 90mg attentin per dag, plus 1,5mg flunitrazepam till natten plus lite stess och sen även regelbundna depå-injektioner av nåt anti-psykotiskt slag. Att missbrukare kanske får högre doser har nog också med medicineringens syfte att göra. Huvudanledningen till att missbrukare ens får amfetamin och ritalin är att behovet av självmedicinering skall upphöra.

Så det finns inga regler som är ristade i sten om dos-storlek etc, då en psykiatriker har befogenhet att använda sig av dom medlen som han har till förfogande. Och så länge nyttan överväger riskerna så vore det ju tjänstefel av läkaren att neka den behandling som gör mer nytta än skada. Att sen 40mg är rekommenderad max-dos har dom väl spånat fram genom att se till det stora hela. Dvs majoriteten kanske blir hjälpta av den dosen och vid högre dos så kanske patientgruppen överlag upplever att besvären med sömnlöshet, aptitlöshet etc överväger fördelarna. Men på individnivå så måste ju hänsyn tas till hur den enskilde patienten mår. Dessa principer gäller i stort sett all typ av medicinering.

En annan sak som en kompetent läkare skall beakta är kroppsvikten. 40mg attentin kommer naturligtvis inte ge samma effekt på en person på 70kg som på en som väger in på 120kg med ett par liter mer blod och tiotals liter mer vatten i kroppen. Om jag inte har fel så är dessutom max-doserna avsedda för barn och ungdom, då attentins effekter inte är tillräckligt studerade hos vuxna. Just den formuleringen är också nåt som en läkare kan tolka som fan läser bibeln. Tror till och med det står i fass att attentin inte skall ges till vuxna! Eller om det till och med står att den inte är godkänd för vuxna. Hur som helst så är även detta en formulering som den enskilde läkaren har fullmakt att tolka ut efter vad han anser är lämpligt eller ej. Att en medicin inte är godkänd för dittan och datten innebär inte att läkaren inte får förskriva den. Om en medicin däremot inte finns registrerad av läkemedelsverket så måste läkaren ansöka om licensförskrivning (som med Metamina). En läkare kan inte skriva ut Metamina, då dessa inte finns för förskrivning i fass. Det är läkemedelsverket som beviljar metamina och som sen ser till att patienten kan få ut dessa.
Så om en läkare nekar Metamina med hänvisning till att Attentin innehåller samma sak, så gör han det antagligen därför att han inte orkar med all den byråkratiska kommunikation som krävs med läkemedelsverket, när samma medicin finns över disk i form av Attentin.

Tog 10 stycken Attentin (50mg) för ett par timmar sedan. Och jo dom funkar väl...
Citera
2017-09-23, 19:42
Medlem
Förlåt för att jag hoppar in i tråden men jag blir galen vet inte vad fan jag ska göra. Min läkare är en inkompetent idiot som tycker att 70mg elvanse samt 2 st Attentin är maxdos för mig pga att jag haft gamla missbruksproblem. Det idioten inte fattar är att det är just därför jag behöver högre dos, som du skriver. Har dessutom extremt hög tolerans men tydligen vet läkaren exakt hur min kropp fungerar. Så jag testar mig fram och tillbaka. Har testat 150 mg elvanse morron samt 3 st Attentin 3 gånger under dagen, inte ett skit händer. Nu är jag förfan uppe i 150 elvanse plus 6 Attentin 3 gånger och ger knappt nån jävla effekt ändå. Byta läkare är på g men tills dess, vad tror ni? Köra en massa jävla Attentin bara eller elvanse kombinerat med vilken dos Attentin?
Citera
2017-10-01, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Missbrukare får sina mediciner genom en beroendeklinik. Antar att det är en helt annan kontroll med regelbundna drogtester samt att personalen där vet vad det är för klientel dom har och göra med. Dom jag känner som är kända missbrukare och får amfetamin har samtliga ganska höga doser. En pundarkärring får 90mg attentin per dag, plus 1,5mg flunitrazepam till natten plus lite stess och sen även regelbundna depå-injektioner av nåt anti-psykotiskt slag. Att missbrukare kanske får högre doser har nog också med medicineringens syfte att göra. Huvudanledningen till att missbrukare ens får amfetamin och ritalin är att behovet av självmedicinering skall upphöra.

Så det finns inga regler som är ristade i sten om dos-storlek etc, då en psykiatriker har befogenhet att använda sig av dom medlen som han har till förfogande. Och så länge nyttan överväger riskerna så vore det ju tjänstefel av läkaren att neka den behandling som gör mer nytta än skada. Att sen 40mg är rekommenderad max-dos har dom väl spånat fram genom att se till det stora hela. Dvs majoriteten kanske blir hjälpta av den dosen och vid högre dos så kanske patientgruppen överlag upplever att besvären med sömnlöshet, aptitlöshet etc överväger fördelarna. Men på individnivå så måste ju hänsyn tas till hur den enskilde patienten mår. Dessa principer gäller i stort sett all typ av medicinering.

En annan sak som en kompetent läkare skall beakta är kroppsvikten. 40mg attentin kommer naturligtvis inte ge samma effekt på en person på 70kg som på en som väger in på 120kg med ett par liter mer blod och tiotals liter mer vatten i kroppen. Om jag inte har fel så är dessutom max-doserna avsedda för barn och ungdom, då attentins effekter inte är tillräckligt studerade hos vuxna. Just den formuleringen är också nåt som en läkare kan tolka som fan läser bibeln. Tror till och med det står i fass att attentin inte skall ges till vuxna! Eller om det till och med står att den inte är godkänd för vuxna. Hur som helst så är även detta en formulering som den enskilde läkaren har fullmakt att tolka ut efter vad han anser är lämpligt eller ej. Att en medicin inte är godkänd för dittan och datten innebär inte att läkaren inte får förskriva den. Om en medicin däremot inte finns registrerad av läkemedelsverket så måste läkaren ansöka om licensförskrivning (som med Metamina). En läkare kan inte skriva ut Metamina, då dessa inte finns för förskrivning i fass. Det är läkemedelsverket som beviljar metamina och som sen ser till att patienten kan få ut dessa.
Så om en läkare nekar Metamina med hänvisning till att Attentin innehåller samma sak, så gör han det antagligen därför att han inte orkar med all den byråkratiska kommunikation som krävs med läkemedelsverket, när samma medicin finns över disk i form av Attentin.

Tog 10 stycken Attentin (50mg) för ett par timmar sedan. Och jo dom funkar väl...

Kunde inte hålla med dig med, du tog orden ur min mun. Psykena finns inte där för att lyssna på våran historia, deras jobb är att läsa av ett papper med riktlinjer från 90-talet och ge en medicin som dom tjänar mest på.
Citera
2017-10-01, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitalinConcerta
Sköter man kosten och dricker vitamindjuice om dagarna så fungerar elvansen längre än dom 3 maniska första timmarna! Vakenheten blir det störst skillnad på.

Har inte så bra koll. Vilken kost bör man äta?
Citera
2017-10-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft
Attentin och Metamina är samma sak, alltså Dexamfetamin. Elvanse däremot är lite annorlunda, det verksamma ämnet är dexamfetamin fast med en depå molekyl som gör den mer långverkande. Lisdexamfetamin = Elvanse.

Attentin motsvarar en halv metamina. Dem innehåller alltså inte exakt samma substans.
Citera
2017-10-02, 12:24
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dromedarslampan
Attentin motsvarar en halv metamina. Dem innehåller alltså inte exakt samma substans.

Varför påstår du saker som inte stämmer?

5 mg Attentin = 5 mg dexamfetaminsulfat
5 mg Metamina = 5 mg dexamfetaminsulfat
5 mg Amfetamin = 5 mg amfetaminsulfat

Citera
2017-10-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Varför påstår du saker som inte stämmer?

5 mg Attentin = 5 mg dexamfetaminsulfat
5 mg Metamina = 5 mg dexamfetaminsulfat
5 mg Amfetamin = 5 mg amfetaminsulfat

Snarare du som borde läsa på.

Det är olika tillverkningsmetoder och tillsatsämnen vilket kan förändra och i värsta fall helt blockera den verksamma substansen och det gäller alla mediciner.
Citera
2017-10-06, 00:47
Medlem
robertlus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dromedarslampan
Snarare du som borde läsa på.

Det är olika tillverkningsmetoder och tillsatsämnen vilket kan förändra och i värsta fall helt blockera den verksamma substansen och det gäller alla mediciner.

Alltså orkar inte mer. Fattar FU inte vad föregående försöker säga? Sen kan det vara oliks bindningsmedek och sånt men 5mg av dexa är fort fortfarande 5mg dexa även fast dom heter olika. Som att jämnaföta stilnoc och Zolpidem i samma styrka. Ägna dig lite tid åt att läsa Wikipedia och FASS så kanske du fattar?
Citera
2017-10-06, 03:24
Någon som kan förklara? Vet bara att tex Elvanse 70 mg motsvsrar 23,1 dexamfetamin. Tänk då vissa rc typ n etyl-hexedron så potent det kunde ju bli uppåt halv grammet per dygn. Missbrukar man då? Var klar i huvet och kände mest lätt eufori. Typ adhd läkemedlen. Hur kommer det säg att elvanse inte ge tolerans? Samma effekt dag in o dag ut. Förvisso provade 110 mg fördelat på dagen men kände ingen skillnad. Hexedronet var lite som dessa adhd l.m. då man duttade var 3-4 timme. Det enda var ångest efter ett par veckors bruk. Annars tycker jag hexedronet var bra. 6apb var godis som lätt kunde bli beroende. 4 aco-dmt det bästa jag prov. Bättre än 5-it. Sorry nu svävade jag iväg o avvek från ämnet. Tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in