2023-06-19, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Du kan väl testa själv och se om du får biverkningar.

Ah ska göra de
Citera
2023-06-19, 20:23
Moderator
Morfar-52s avatar
"Hur gå tillväga till att få metamina" infogad./mod
Citera
2023-06-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppskattartystnad
Ah då är jag med, vilka effekter/biverkningar bör jag säga när jag fått Elvanse för att de ska skriva ut Attentin?

Jag fick attentin då jag berättade att elvanse funkar skitbra men tar för lång tid att börja verka på morgonen. Jag börjar jobba 6 så jag vaknar 5 och tar dem direkt, men effekten kom inte förrän runt 7. Där jag jobbar har vi som mest fysiska uppgifter de första timmarna så jag kände det var viktigt jag fick effekten snabbare. Och då gav de förslag på snabbverkade till mig, i detta fall attentin. Själv var jag mer intresserad av att gå tillbaka till metylfenidat för jag vet den verkade mycket snabbare på mig men problemet var att den alltid gick ut ur kroppen efter ett par timmar och gav jobbig ångest. Men de tyckte jag skulle testa med att ta 2st 5mg på morgonen tillsammans med 40mg elvanse och jag tycker den effekten är skitbra än så länge. Något hög kanske för jag får en del ångest men jag kunde experimentera lite själv med doseringen på attentinen så länge jag höll mig till max 10mg om dagen.
Citera
2023-07-06, 17:48
Medlem
Vanligt att man mår bättre av attentat än elvanse?
Hur kommer det sig isåfsll? Det är cäl samma preparat förutom en depot effekt??

Borde man ju få samma effekt tycker jag..
Citera
2023-07-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Neo
Vanligt att man mår bättre av attentat än elvanse?
Hur kommer det sig isåfsll? Det är cäl samma preparat förutom en depot effekt??

Borde man ju få samma effekt tycker jag..

Kanske för att det kickar in snabbare och även varar en kortare stund så det påverkar sömnen mindre. Det är också lättare att själv dosera efter behov och man kan skippa doser man känner kanske inte behövs. Sen tycker jag att elvanse-effekten, även om den varar längre, dalar efter ett par timmar och man blir bara tröttare och tröttare hela tiden; kraschen varar längre för mig vilket leder till en känsla av deppighet istället. Attentin-kraschen är snabbare och hårdare men den går över fortare också.

Själv har jag 40mg elvanse på morgonen +10mg attentin att fördela på dagen. Men jag vill helst gå över till endast attentin för jag jobbar skift och elvanse varar för länge i kroppen så det blir svårt att sova de dagarna jag måste vända på dygnet, men samtidigt klarar jag inte mig på bara 10mg attentin heller. Hade gärna legat på 25-30mg.
Citera
2023-08-08, 09:51
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Har fått Attentin utskrivet för att Elvanse på högsta dos inte gav tillräckligt, utan mer någon timme sedan väldigt mycket trötthet när doseringen gick ur kroppen.

Är just nu på 20mg om dagen, dock känner jag att det är för lite.
Samt, så tycker jag dosen man tar först är oftast mer potent än de senare (t.ex. om jag tar 10mg på morgonen och sedan 10 mg efter lunch).

Vilka nivår ligger ni på som det fungerar för (vet att det är inviduellt men är nyfiken)?

Samt, har nu gått igenom Medikinet, Elvanse, och är på Attentin, jag tycker inte någon av dom har hjälp ett dugg för min extrema motivationsbrist. Någon som har varit med och liknande och hur löste ni det?

Har även börjat äta lite tillskott och hoppas det ska hjälpa.
Magnesium
Lions Mane (iggelkottssvamp)
L-Teanin + Gaba innan läggdags
DLPA fenylalanin
B12

Tycker det hjälper lite, men dock inget för motivationen.
Citera
2023-08-11, 15:17
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Har fått Attentin utskrivet för att Elvanse på högsta dos inte gav tillräckligt, utan mer någon timme sedan väldigt mycket trötthet när doseringen gick ur kroppen.

Är just nu på 20mg om dagen, dock känner jag att det är för lite.
Samt, så tycker jag dosen man tar först är oftast mer potent än de senare (t.ex. om jag tar 10mg på morgonen och sedan 10 mg efter lunch).

Vilka nivår ligger ni på som det fungerar för (vet att det är inviduellt men är nyfiken)?

Samt, har nu gått igenom Medikinet, Elvanse, och är på Attentin, jag tycker inte någon av dom har hjälp ett dugg för min extrema motivationsbrist. Någon som har varit med och liknande och hur löste ni det?

Har även börjat äta lite tillskott och hoppas det ska hjälpa.
Magnesium
Lions Mane (iggelkottssvamp)
L-Teanin + Gaba innan läggdags
DLPA fenylalanin
B12

Tycker det hjälper lite, men dock inget för motivationen.

Testa Ritalin eller Concerta? Olika människor reagerar olika på drogerna.
Citera
2023-08-12, 22:19
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicmadness
Testa Ritalin eller Concerta? Olika människor reagerar olika på drogerna.

Ritalin ja, Concerta nej.
Fick för mycket biverkningar av Metylfenidat.

Så läkaren kände att det var onödigt att prova Concerta.
Citera
2023-08-16, 21:18
Medlem
Är det någon annan som har drabbats av håravfall som en biverkan på attentin ? har haft samma problem med alla CS mediciner man har fått utskrivet, tydligen inte så vanligt.
Citera
2023-08-27, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Detta har definitivt redan tagits upp i tråden men har både googlat och letat utan ordentligt svar.

Går Attentin att slå i sig?

Fick just två askar av läkaren trots att jag sa att jag absolut inte vill ha nå mer centralstimulerande.

Gick dit för att avsluta medicinering med Elvanse och få något icke-narkotikaklassat istället.

Får läkarna provision på vissa mediciner de skriver ut?

Insisterade på att NEJ, VILL INTE HA SKITEN, är ju pundare

Men läkaren insisterade på att vi skulle höja dosen istället plus ge mig attentin som komplement lol

Jäkla märkligt hur vården ger vad som helst till folk som inte vill ha men de som har behov får inte en smula.

Låter faktiskt som att din läkare bara ville dig väl och hjälpa dig trappa ner.
Citera
2023-09-10, 00:00
Medlem
Nu finns det generiska alternativ i Sverige:
https://www.tlv.se/press/nyheter/ark...esgrupper.html
Citera
2023-09-13, 22:58
Medlem
Någon mer än mig som mår bättre av den nya versionen? Den känns jämnare i effekten på något vis och får inte lika mycket ångest när den går ur. Skumt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in