2017-08-19, 20:54
Medlem
Vad menas med detta på Preem Mastercard?

"Med Preem MasterCard får du för närvarande 1,45 procent årlig sparränta på de pengar du har innestående på kontot. Detta gäller på ett tillgodobelopp upp till 15 000 kronor."

Låt säga om jag sparar 24 000 kr per år. Får jag endast 1,45 % ränta på 15 000 kr då eller? Resterande 9000 kr får jag ej någon ränta på? Har jag förstått detta rätt?
Citera
2017-08-19, 22:10
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av david1111
Vad menas med detta på Preem Mastercard?

"Med Preem MasterCard får du för närvarande 1,45 procent årlig sparränta på de pengar du har innestående på kontot. Detta gäller på ett tillgodobelopp upp till 15 000 kronor."

Låt säga om jag sparar 24 000 kr per år. Får jag endast 1,45 % ränta på 15 000 kr då eller? Resterande 9000 kr får jag ej någon ränta på? Har jag förstått detta rätt?

Ja det stämmer.
Citera
2017-08-28, 03:16
Medlem
Jag måste slå ett slag för Remember More!

https://www.remember.se/kreditkort/more/

Har haft kortet ett par år nu och är mycket nöjd.

+ Gratis*

+ Mastercard.

+ 1% i cashback. Man löser in bonusen digitalt på deras sajt. Inget kladd med papper.

+ 11 försäkringar ingår. Jag har själv använt mig av ett par av dom utan problem. Tex prisgarantin.

+ 100 000 i kredit som max.

+ E-faktura.

+ Skydd mot bedrägerier.

+ Ok app till ios/android.

+ Webportal "mina sidor".

+ Bra, trevlig och flexibel kundjänst som går hyfsat snabbt att nå.

- Valutaväxlingspåslag 1,75%. Nackdelen jag kan se är för de som reser mycket eller handlar mycket prylar på nätet i annan valuta.

- Kontantuttagsavgift 3% lägst 35kr. Så ge fan i att ta ut kontanter. De flesta har ju även ett betalkort från sin bank med gratis avgift som kan användas då.

Kreditkostnader tar jag inte upp då bara en idiot utnyttjar den delen.

* Gratis första året därefter 295kr/år. Har du hyfsad omsättning på ditt kort så slipper du årsavgiften sen med om du ringer eller mailar kundtjänst. Jag snittar ungerfär 10 000 kr/mån på mitt kort och betalar inte årsavgift.
Senast redigerad av Lundaknake 2017-08-28 kl. 03:30.
Citera
2017-08-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundaknake
Jag måste slå ett slag för Remember More!

https://www.remember.se/kreditkort/more/

Har haft kortet ett par år nu och är mycket nöjd.

+ Gratis*

+ Mastercard.

+ 1% i cashback. Man löser in bonusen digitalt på deras sajt. Inget kladd med papper.

+ 11 försäkringar ingår. Jag har själv använt mig av ett par av dom utan problem. Tex prisgarantin.

+ 100 000 i kredit som max.

+ E-faktura.

+ Skydd mot bedrägerier.

+ Ok app till ios/android.

+ Webportal "mina sidor".

+ Bra, trevlig och flexibel kundjänst som går hyfsat snabbt att nå.

- Valutaväxlingspåslag 1,75%. Nackdelen jag kan se är för de som reser mycket eller handlar mycket prylar på nätet i annan valuta.

- Kontantuttagsavgift 3% lägst 35kr. Så ge fan i att ta ut kontanter. De flesta har ju även ett betalkort från sin bank med gratis avgift som kan användas då.

Kreditkostnader tar jag inte upp då bara en idiot utnyttjar den delen.

* Gratis första året därefter 295kr/år. Har du hyfsad omsättning på ditt kort så slipper du årsavgiften sen med om du ringer eller mailar kundtjänst. Jag snittar ungerfär 10 000 kr/mån på mitt kort och betalar inte årsavgift.

Riktigt bra kort, prisgarantin känns ju bara den väldigt lockande. För det jag utnyttjar och värdesätter hos ett kort skulle detta vara bättre än Preem men det faller på årsavgiften, vågar nog inte riska att åka på den om ett år.
Citera
2017-08-28, 13:21
Medlem
Jag reser mycket och tycker man behöver flera. Jag gillar gratiskort. Har för tillfället:

Länsförsäkringar. För köp i Sverige och backup.

Norwegian. För kontantuttag utomlands.

Revolut. För köp utomlands och på nätet i annan valuta.

Eurobonus Amex. Gratis om man tecknar innan sista augusti. Har inte hunnit använda så mycket men extra eurobonus skadar ju inte.

Har även ett audikort som jag använder när fakturan från Audi sthlm är groteskt hög vilket verkar vara vid varje service.
Citera
2017-08-28, 14:01
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Eurobonus Amex. Gratis om man tecknar innan sista augusti. Har inte hunnit använda så mycket men extra eurobonus skadar ju inte.
Försöker hitta några nackdelar med det. Är det bara gratis året ut eller forever
Citera
2017-08-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Försöker hitta några nackdelar med det. Är det bara gratis året ut eller forever

Forever tolkar jag det som.
Citera
2017-08-28, 15:20
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge

En nackdel är väl att det inte har någon reseförsäkring men annars är ju gratis alltid trevligt....
Citera
2017-08-28, 18:01
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Detta: https://www.americanexpress.com/se/content/sas-eurobonus-classic/ ?

Vad menar de med "0 kr i medlemsavgift för Classic så länge du är Kortmedlem"?

Kortmedlem? Nåt annat kort?
Citera
2017-08-29, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Detta: https://www.americanexpress.com/se/content/sas-eurobonus-classic/ ?

Vad menar de med "0 kr i medlemsavgift för Classic så länge du är Kortmedlem"?

Kortmedlem? Nåt annat kort?

Underlig formulering men innebär att kortet är gratis så länge man har kortet(är kortmedlem). Går inte att ansöka om man redan har ett amex-kort.
Citera
2017-08-29, 09:03
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Underlig formulering men innebär att kortet är gratis så länge man har kortet(är kortmedlem). Går inte att ansöka om man redan har ett amex-kort.
Haha, ok. Jag tänkte när jag läste det att man skulle kunna tolka det så, men så korkat kan man väl inte formulera sig.

Jo, tydligen

Tack för svar.
Citera
2017-08-29, 20:03
Medlem
CardinalSins avatar
Använder främst mitt bankkort/debitkort då jag gillar att betala för det jag konsumerar när jag konsumerar. Det är ett standard Mastercard från en av storbankerna.

Därutöver har jag två st. kreditkort, främst för att det är väldigt behändigt när jag reser i jobbet, vilket jag gör en del. Då behöver jag ta en del utgifter som jag sedan får ersättning för, hotell, bilhyra etc. Det brukar komma på lönen samtidigt som jag får räkningen, vilket är smidigt. Då slipper jag ligga ute med stålarna.

Även deposition på hyrbil är smidigt att ha på just kreditkort, eftersom reservationen bara släpps sen. Ett av korten är dessutom kopplat till SAS så jag har en bra bonusklass. Då kan jag löka eller jobba i loungerna när jag reser.

Hade det inte varit för resandet hade jag nog klarat mig på mitt debitkort.

Ang. trådstartens ursprungliga fråga, vilket är det bästa kortet? Well, det beror ju på men att hitta ett kort som ger poäng/bonusar kopplat till vad man själv vill ha/gillar/behöver är väl egentligen den stora vinsten med kreditkort, såvida man inte är en sådan loser att man måste leva hand ur mun? I mitt fall så är det sakerna som gör resandet lite lättare, lite lyxigare, lite mindre slitsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in