2021-03-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
AMEX gold värt?

Om du vill ha tillgång till lounger och annat kul när du reser, ja. Om inte, nej.

Om du åker Uber varje månad, ja. Månadsavgift för kortet 175kr. Du får 100kr på Uber varje månad gratis.
Citera
2021-03-15, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anas.platyrhynchos
Om du vill ha tillgång till lounger och annat kul när du reser, ja. Om inte, nej.

Om du åker Uber varje månad, ja. Månadsavgift för kortet 175kr. Du får 100kr på Uber varje månad gratis.

Tack, så kanske värt det då. Vet du om det finns inbjudningslänk för amex gold?
Citera
2021-03-15, 11:30
Medlem
Citat:
Tack, så kanske värt det då. Vet du om det finns inbjudningslänk för amex gold?

Jag har tyvärr ingen men det finns garanterat någon här i tråden som har en.

Men jag måste säga att Amex guld är rätt uselt om du inte reser, och det kan man ändå inte göra nu. Känns mer som ett kort folk skaffar för att visa upp för sina polare, speciellt nu när det kommer i metall. Dessutom, vem vill sitta och häcka på en lounge i flera timmar på en flygplats?
Citera
2021-03-15, 11:37
Avslutad
Citat:

Men jag måste säga att Amex guld är rätt uselt om du inte reser, och det kan man ändå inte göra nu. Känns mer som ett kort folk skaffar för att visa upp för sina polare, speciellt nu när det kommer i metall. Dessutom, vem vill sitta och häcka på en lounge i flera timmar på en flygplats?

Tack

Alltså man kan ju alltid diskutera huruvida en avgift är värd eller inte. Speciellt i detta fall då årsavgiften för AMEX gold är väldigt hög jämfört med andra kreditkort. Men jag tänker ändå att man får ut ganska mycket av det. Dels när man reser men även om man vill förvandla bonuspoängen till SAS-poäng eller när man shoppar eller liknande. Jag har AMEX green nu och det är ju trots allt ganska stor skillnad mellan dessa kort. Men sedan så är det nog också som du säger att folk tror att det är "prestige" med att ha ett gold.
Citera
2021-03-15, 11:41
Medlem
Citat:
Tack

Alltså man kan ju alltid diskutera huruvida en avgift är värd eller inte. Speciellt i detta fall då årsavgiften för AMEX gold är väldigt hög jämfört med andra kreditkort. Men jag tänker ändå att man får ut ganska mycket av det. Dels när man reser men även om man vill förvandla bonuspoängen till SAS-poäng eller när man shoppar eller liknande. Jag har AMEX green nu och det är ju trots allt ganska stor skillnad mellan dessa kort. Men sedan så är det nog också som du säger att folk tror att det är "prestige" med att ha ett gold.
För just Amex så är upplägget så att de ger incitament att "hoppa runt" mellan kort och bli inbjuden varje gång. Så fort man blivit inbjuden och uppfyllt kraven för att få bonusen så är det bättre att bli inbjuden till ett nytt. Du får dock max ha två kort samtidigt och du får inte bli inbjuden till ett kort som du sagt upp de senaste 6 månaderna.
Citera
2021-03-15, 11:43
Medlem
Citat:

Jag tycker det kan vara riktigt trevligt att hänga på en lounge i väntan på att flighten ska lyfta. Ofta är du tidig till flygplatsen av naturliga skäl, ibland har du en längre mellanlandning och kan då vara nice att äta en bit mat och ta ett glas vin i väntan på nästa flight. Under 2019 flög jag en hel del och besökte ett tjugotal olika lounger. Vissa provade jag även duschar etc för att fräscha upp sig mellan flighterna.
Citera
2021-03-15, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
För just Amex så är upplägget så att de ger incitament att "hoppa runt" mellan kort och bli inbjuden varje gång. Så fort man blivit inbjuden och uppfyllt kraven för att få bonusen så är det bättre att bli inbjuden till ett nytt. Du får dock max ha två kort samtidigt och du får inte bli inbjuden till ett kort som du sagt upp de senaste 6 månaderna.

Jag tänkte lite på detta då jag har ett AMEX green men har haft den väldigt kort tid, ca 1 månad. När jag loggade in igår så fick jag upp en förfrågan om jag vill uppgradera till AMEX gold. Ganska tidigt kan jag tycka. Men då blir jag ju dock inte inbjuden och jag vill ju gärna ha den "bonusen" via inbjudningslänk som du skickade nu. Följer jag deras steg och bara uppgraderar så antar jag att de automatiskt tar bort mitt Amex green men vill som sagt gärna uppgradera via din länk så hoppas att detta går.
Självklart förstår jag att Amex vill att man uppgraderar. Men lite konstigt att fråga detta direkt kan jag tycka då jag knappt hunnit visa att jag kan betala räkning.
Citera
2021-03-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ja alltså det ingår ju ganska mycket men tycker du inte att bonuspoängen är ganska bra också? Omvandlar man det till sas poäng så blir det ganska högbonus. Även om man endast vill dra av på fakturan så blir det ju en del också. Men det enda jag känner är om årsavgiften går att motivera fullt ut.

Vet du om man kan bli inbjuden till AMEX gold? Och kanske få några månader gratis?

Är det SAS du är ute efter tycker jag att det är bättre att köra på ett av SAS-korten primärt. Ang. inbjudan:

Citat:
Ursprungligen postat av AMEX
Du kan tjäna 100 000 Membership Rewards-poäng för varje vän du bjuder in till Gold Card, vars ansökan blir godkänd. Poängens värde ger dig 500 kr att shoppa för. Även din vän får en belöning.
Citera
2021-03-15, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Är det SAS du är ute efter tycker jag att det är bättre att köra på ett av SAS-korten primärt. Ang. inbjudan:

Såg att jag får typ 430 kr (inte 500) i bonus om jag väljer AMEX gold med inbjudan. Så vore ju dumt att inte göra det.
Men som sagt, det kan vara värt att fråga sig själv om AMEX gold är värt det. Men det är inte bara sas poäng man kan spara ihop till med AMEX gold, deras bonussystem är ju ganska med det kortet.
Citera
2021-03-15, 22:09
Avslutad
Jag har nu uppdaterat till Gold men eftersom jag redan hade två amex kort så fick jag gå via deras hemsida och uppgradera mitt green till gold. Kunde således inte nyttja en inbjudningslänk.
Citera
2021-03-15, 22:38
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Ursäkta för en dum fråga men varför har ni kreditkort? Har ni inga pengar på banken? Jag har aldrig ägt ett sådant kört, har aldrig köpt något på avbetalning eller lån. Ja, förutom huset då.

Det är klart jag har pengar på banken, men inte ståendes på ett lönekonto med nollränta bara för utifall jag råkar vilja köpa nåt idag eller imorrn. Man behöver aldrig fundera över om pengarna på kontot räcker just idag. Så länge man inte är en slarver funkar det mycket enklare på det viset. På lönekontot har man nära noll, har du hela lönen där pga dina kortköp då har banken lyckats lura även dig. Swedbank?
Senast redigerad av Takpapp 2021-03-15 kl. 22:41.
Citera
2021-03-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Det är klart jag har pengar på banken, men inte ståendes på ett lönekonto med nollränta bara för utifall jag råkar vilja köpa nåt idag eller imorrn. Man behöver aldrig fundera över om pengarna på kontot räcker just idag. Så länge man inte är en slarver funkar det mycket enklare på det viset. På lönekontot har man nära noll, har du hela lönen där pga dina kortköp då har banken lyckats lura även dig. Swedbank?

Har ett hus med belåningsgrad 30%, värderad 5 milj. Aktier 200k för pensionsparande. 100k på banken som buffert. Skitbil för några tiotusen. Hushållets årsinkomst 1,2 miljoner och sen har vi våra "hobbys" som är ett värde på ungefär 200k. I övrigt inga som helst lån förutom bostadslånet.

Det var inget illa menat, jag är som sagt helt okunnig vad det gäller kreditkort och jag har försökt googla till mig vad såna kört innebär så därför ställde jag frågan till er. När man googlar så dyker det upp hemsidor som beskriver fördelar och nackdelar, en av fördelarna var att man kan få en samlad faktura i slutet av månaden för att hålla koll hur mycket man köper för men vad ska det vara bra för? Vi köper det vi vill ha och behöver, nån månad köper vi för mer och nån annan månad för mindre. Vissa nämner bonusar och samla in poäng, är det något mumbojumbo eller faktiskt värt något? Jag har en Star Aliance kort jag samlar bonuspoäng med då firman flyger runt mig rätt ofta så är det typ nån liknande funktion med kreditkortet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in