2018-12-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Satte automatsparandet på max, 10% vilket bör ge 0,2% på alla köp i bonus in i fondsparandet

Kom ihåg att bonusen bara beräknas på det sparade beloppet och inte det totala beloppet du har köpt på kortet. Du har nog antagligen koll på detta.
Citera
2018-12-02, 19:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Kom ihåg att bonusen bara beräknas på det sp beloppet och inte det totala beloppet du har köpt på kortet. Du har nog antagligen koll på detta.

Absolut, tänker jag fel? Jo det gör jag - 10 000 spenderade ger 1000 in via automatspar vilket genererar 20 spänn i bonus = 0.002%. Bonusen ger på sin höjd någon hundralapp eller två på ett år för de flesta med andra ord. Många bäckar små, bättre än någon bonuscheck som jag inte hade orkat lösa in i vilket fall som helst
Citera
2018-12-02, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Det är scam tyvärr. Usel kurs, inte värt 15p/100kr.
Har kortet å den är ju hur bra som helst. Använder mitt kort i huvudsak att betala glädjeflickor i deras kortläsare.
Citera
2018-12-04, 07:38
Medlem
Aktieklipparns avatar
Många anser att det är fel att använda sig av kreditkort, men så länge man sköter sin
ekonomi och tjänar pengar mm på det så förstår jag inte varför folk är emot kreditkort.

Visst! Ockerräntor om man inte betalar fakturorna, och såna människor skall inte ha kort.

Jag har tidigare köpt både spabad och fönster på räntefri avbetalning (0% effektiv ränta)
och då la jag samma belopp på sparkonto

Gällande kort så har jag bankens vanliga Visakort (bankkort) och jag har även
Statoil Mastercard som jag använt mig av mkt förr till större inköp av renoveringar
resor mm, och jag har fått några tusen tillbaka i form av värdecheckar pga det kortet.

Vid 2 av mina resor så har jag också fått problem med ena kortet, så jag föredrar 2 kort.

Jag efterlyser också ett riktigt bra kort (resekort med bra försäkringar) Tipsa gärna!
Citera
2018-12-04, 21:54
Medlem
svårt att hitta något klart bättre alternativ numera tycker jag om man inte har ett utmärkande köpmönster. Att man inte längre får någon vidare cashback inom EU är en orsak. En annan del är att många kort som är marginellt bättre ofta är Mastercard, vilket i sin tur är marginellt sämre än Visa enligt min erfarenhet. Åtminstone jag vill även slippa ha 7 kort för att maximera bonusar, runt 3 är sweet spot så har jag backup om något blir stulet/uppätit/tappat. För att tillföra tråden åtminstone något: Revolut/coop YMMV, jag reser och växlar ganska mkt och tar ut kontanter utomlands.
och som klyschan säger man får vad man betalar för, när bankomaten käkade upp mit norwegian kort så fick jag noll service. ett amexkort speciellt ett dyrare kan jag tänka mig du hade fått ett nytt inom 24-72h och emergency cash vid behov.
Senast redigerad av chipskungen 2018-12-04 kl. 22:15.
Citera
2018-12-16, 09:57
Medlem
fantomas318s avatar
Bankkort som ger bra bonus.

Frid Flashback'ers!
Jag har en fråga ang vilket bankkort man skall välja för att få bra bonuspoäng vid sina köp.
Mitt nuvarande ger ingen bonus alls och det går snart ut, men jag har hört att det finns kort som ger bonus.

Jag vill helst inget kredit kort ha, utan ett bankkort där man sätter in pengar som man sedan betalar med.

Så vilket kort skall man välja för att få en bra bonus vid slutet av månaden/året?

Tackar för informationen!
Citera
2018-12-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomas318
Frid Flashback'ers!
Jag har en fråga ang vilket bankkort man skall välja för att få bra bonuspoäng vid sina köp.
Mitt nuvarande ger ingen bonus alls och det går snart ut, men jag har hört att det finns kort som ger bonus.

Jag vill helst inget kredit kort ha, utan ett bankkort där man sätter in pengar som man sedan betalar med.

Så vilket kort skall man välja för att få en bra bonus vid slutet av månaden/året?

Det kort som ger högst cashback vad jag vet är Amex Blue, de ger 1,25% tillbaka på alla köp. Är dock ett kreditkort. Går du via referral-länk får du även 3 månader gratis månadsavgift (efter det 35 kr/mån).
Citera
2018-12-16, 10:40
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomas318
Frid Flashback'ers!

Ett alternativ till Caeli tips är Shell- eller Preemkorten. De är också kreditkort, men du kan sätta in pengar på dem i förväg så att du kan använda dem som bankkort utan kredit. Sätt bara kreditgränsen till minsta möjliga (5.000kr) och sätt in ett tillgodohavande på dem. Du får 0,5% kontantbonus på inköp upp till kreditgränsen/månad. Dessutom får du upp till 2% ränta på ditt tillgodohavande.
Citera
2018-12-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Många anser att det är fel att använda sig av kreditkort, men så länge man sköter sin
ekonomi och tjänar pengar mm på det så förstår jag inte varför folk är emot kreditkort.

Visst! Ockerräntor om man inte betalar fakturorna, och såna människor skall inte ha kort.

Jag har tidigare köpt både spabad och fönster på räntefri avbetalning (0% effektiv ränta)
och då la jag samma belopp på sparkonto

Gällande kort så har jag bankens vanliga Visakort (bankkort) och jag har även
Statoil Mastercard som jag använt mig av mkt förr till större inköp av renoveringar
resor mm, och jag har fått några tusen tillbaka i form av värdecheckar pga det kortet.

Vid 2 av mina resor så har jag också fått problem med ena kortet, så jag föredrar 2 kort.

Jag efterlyser också ett riktigt bra kort (resekort med bra försäkringar) Tipsa gärna!
De flesta av bankens vanliga kort har väl kompletterande reseförsäkring? (Annars har man ju basen via hemförsäkringen)

Norwegians kreditkort har också reseförsäkring, vet inte om den är "riktigt bra". Nu kan man också välja e-faktura med hela månadsbeloppet så man slipper ändra det manuellt.

getpfc.com eller revolut har inte reseförsäkring, dock har de inget valutapåslag när man handlar utomlands så värt att nämna.
Citera
2018-12-17, 08:07
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
De flesta av bankens vanliga kort har väl kompletterande reseförsäkring? (Annars har man ju basen via hemförsäkringen)

Norwegians kreditkort har också reseförsäkring, vet inte om den är "riktigt bra". Nu kan man också välja e-faktura med hela månadsbeloppet så man slipper ändra det manuellt.

getpfc.com eller revolut har inte reseförsäkring, dock har de inget valutapåslag när man handlar utomlands så värt att nämna.

Sant! Jag har "Moderna Large" Hem/Villa försäkring med lite extra tilläggsförsäkringar

Har funderat på Norwegians kreditkort, men skall läsa på lite mer först.

Har alla mina försäkringar samlade hos Moderna, och om jag byter bank till Danske bank
så kommer jag ner ca 2000 i försäkringar, så jag för kolla vad som gäller med deras kort.

Tack för ditt svar!

Obs: Betalar gärna en slant för ett kort med BRA reseförsäkring/förmåner
Citera
2018-12-19, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Obs: Betalar gärna en slant för ett kort med BRA reseförsäkring/förmåner
everydaycard.se som jag nämnt övan
Citera
2018-12-26, 16:47
Medlem
fantomas318s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Ett alternativ till Caeli tips är Shell- eller Preemkorten. De är också kreditkort, men du kan sätta in pengar på dem i förväg så att du kan använda dem som bankkort utan kredit. Sätt bara kreditgränsen till minsta möjliga (5.000kr) och sätt in ett tillgodohavande på dem. Du får 0,5% kontantbonus på inköp upp till kreditgränsen/månad. Dessutom får du upp till 2% ränta på ditt tillgodohavande.

Oj, spännande, har du en länk?

Eller är det detta kort du menar att det ger 0,5% bonus på alla inköp upp till kontantgränsen på 5000kr?
https://www.preem.se/privat/kort-och...em-mastercard/
Senast redigerad av fantomas318 2018-12-26 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in