Citat:
Ursprungligen postat av
SugaredThoughts
Jo det är en märklig hållning för någon som ska leda ett liberalt parti. Samtidigt verkar hon ha starkt stöd inom Folkpartiet så känslan är väl lite att partiet som helthet tappat sina rötter. Kanske har Björklund bara hållit dammluckorna tillbaka ett tag.
Det är lite svårt att säga hur mycket stöd hon har. Sist ämnet dök upp var för nästan ett år sedan. Här är en ledare för Dalademokraten jag hittade på ämnet:
Birgitta Ohlsson-tumultet. Då verkade det som att det bara var en högljudd minoritet inom partiet som gärna vill se henne på posten och det hela rann ut i sanden, bara för att dyka upp nu igen.
Att L tappat kontakten ganska rejält med klassiska definitionen av liberalism råder det ingen tvekan om. Även Björklund ansåg till slut att en sådan sak som kvotering av föräldraförsäkringen är ett gott förslag. En ställning som i alla fall jag inte trodde att jag skulle få se en som kallar sig liberal inta.
Det verkar som om partiet redan är splittrat till viss del och att vi har två falanger. En falang som är mer åt den klassiska definitionen av liberal och en falang som lutar mer åt det identitetspolitiska hållet. Hur mycket ytterligare splittring som kan uppstå och om Ohlsson blir vald tror jag hänger på vilken falang som är störst och hur mycket större den ena är än den andra.